Läs på på Hallå Konsument (https://www.hallakonsument.se/) och ring dem. De är väldigt hjälpsamma och också sen om du behöver gå till ARN!

Jag hade en aningen klantig röris som lade in vår VP men det var lyckligtvis fastpris och han höll på i tre dagar. Det blev sen ändå fel och de fick komma och lägga om poolvärmen.

• Gilla
Snoopy32
  • Laddar…
Mikael_L
L Lilie skrev:
Går det att bestrida betalda fakturor?
Jodå. Ja inte bestrida riktigt då, men kräva att den retroaktivt rättas och pengar betalas tillbaka (kanske kallas att bestrida, jag är inte säker).
Men det är betydligt mer uppförsbacke här, för att få sina pengar.
Är firman/personen på, eller nära, obestånd kanske det inte blir några pengar även om man vunnit.

• Gilla
GreenYoda
  • Laddar…
L Lilie skrev:
Skulle verkligen uppskatta era reaktioner och råd om detta är rimligt och vad jag kan göra åt saken. Min amatörmässiga bedömning att kostnaden är oskälig i lagens mening.
Ser nästan ut som vår ärade rörfirma i Luleå, de brukar också vara och ockra i Stockholm för att göra sig snabba pengar.

......Johanssons rör AB.....

Till att börja med så faktureras du bruttopris på allt från deras leverantörer utan avtal. Deras prismodeller bygger på rabattavtal med respektive firma utifrån vilken sorts utrustning de handlar.
Sen att de varit så amatörmässiga att även hållt på alldeles för länge. Har de utbildning? Vad har de för rykte på nätet? Sådant skulle jag kolla direkt.

Men jag skulle säga direkt vem de är, kolla om de har tvistemål i rätten också, hur många fler blivit lurade, rykte på nätet?

Mvh Per

Jag bor också i en Stockholmsförort och jag betalade för 5 år sedan 130 000 efter ROT totalt inklusive bortmontering av gammal panna, installation av ny, dragning av rör, nedgrävning av dessa, borrning av 160 m djup brunn och alla tillstånd och dokumentation inkl borrplan för omgivande fastigheter

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
B Konsumenten84 skrev:
Nu försvarar jag inte detta jobb.

Men om jobbet kräver mer tid än just skäligt ska då inte företaget få betalt för all tid då.

Då kan man ju skippa fast pris. Löpande räkning mm för de ska ju tydligen vara skäligt.

De kan inte va skäligt i kunden ögon alla gånger.

Men föe arbetaren kanske de ju va skäligt pga...... och som vidare
Det kan vara skäligt för dem, men märker hantverkaren att jobbet tar betydligt mycket längre tid och arbete än normalt så är det praxis att en detaljerad dagbok förs, som inte verkar vara fallet här. En bra dagbok är det enda försvaret när en kund bestrider fakturan.

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
E Elsamimmi skrev:
Vilka priser du ha fått betala. Helt horribelt..
Bilkörning närmare 8000:- Måste väl vara 150mils körning.
Mtrl kostnaden är väl minst dubbla priset?
Brukar kalla ocker
Noterade det också. De tycktes gilla att köra bil "på tjänstetid".
Vi betalade totalt 112 000 (mtrl+arbete) för att få bort en gammal trippelpanna och få in en modern vedpanna inkl 2x1500l tankar (inkl solslinga) och Laddomat/pannstyrning.
Tog 2 man 1.5 dag. J-ar vad de jobbade. De hade ALLT med sig, ingen sightseeing till rörbutiken..Proffsigt.
Dina 98 timmer!!!! Två och en halv manvecka?
Desutom många "korta besök"? SÅ man kan deb "bilkörning"?
Detta stinker.

• Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
98 Timmar låter helt otroligt om de nu bara har bytt bergvärmepump rakt av. det tar max 24 timmer efterkontroll medräknat. men fakturan är ju lite luddig. läser man deras beskrivning 10/6 så låter det som att de gjort mer än bara bytt vp rakt av? De kan omöjligt bara ha jobbat med värmepumpen alla dessa dagar och timmar.
sen undrar jag varför du klippt fakturorna på mitten innan du lägger upp de här? att du stryker över företagets namn köper jag. men känns som att fakturorna är klippta för att visa bara precis det du gnäller på.. vad visar fakturorna mer? vad gäller Materialet så kan man ju se även där att de har gjort mer än bara bytt vp rakt av. ser ut på materialet som att det dragit om rör i pannrummet med? Det är inte lätt att göra en bedömning eller ha 100% svar och åsikter när man inte ser helheten. mer än att man kan reagera på att 98 timmar låter orimligt.
Så vida de inte gjort massa annan rördragning med och snyggat till. med tanke på mängden rör de använt.
återkom gärna med hela en oklippt faktura

L Lilie skrev:
Hej,

Bor i närförort till Stockholm. Vår gamla bergvärmepump säckade ihop för ett tag sedan. En VVS-firma ingrep snabbt och installerade en tillfällig pump och tog bort den gamla (till kostnad av 30 000 SEK) - det var fortfarande kallt ute och värme behövdes i huset. Firman tog sedan på sig att installera en ny bergvärmepump (Nibe) - och jag gjorde misstaget att inte skriva avtal - utan lät det gå på löpande räkning. Hitintills har hela kalaset landat på ca 130 000 SEK i installationskostnad före rot inkl 98 arbetstimmar!!!. :dizzy: Min uppfattning från att ha tittat på nätet är att en rimlig installationskostnad borde ligga på 20 000 - 30 000 i Stockholm. Att beakta är att:
  • borrhåll och ledning till huset fanns redan (dvs inget arbete utanför huset utfördes)
  • pumpen inköpt och nedburen till källaren redan
Skulle verkligen uppskatta era reaktioner och råd om detta är rimligt och vad jag kan göra åt saken. Min amatörmässiga bedömning att kostnaden är oskälig i lagens mening.

Jag bifogar bilder på fakturorna - jag har anonymiserat då jag än så länge inte vill hänga ut företaget - ännu. Fakturan går på 73 413 för arbetet
[bild] [bild]

och 39 428 för material

[bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Hej,
Innan du betalar räkningen tycker jag att du skall kontakta en säker vatten auktoriserad besiktningsman som kan bedöma om arfbetet är rätt gjort och om tidsåtgång och även material är rimliga. På mig tycks det som om dom bytt ut i princip allt i din källare. Här är länken till söker vatten. Det finns en lista på auktoriaserade besiktningsföretag.
https://www.sakervatten.se/besiktning/av-saker-vatten-utbildad-besiktningsperson

• Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
B
M MickePlumber skrev:
98 Timmar låter helt otroligt om de nu bara har bytt bergvärmepump rakt av. det tar max 24 timmer efterkontroll medräknat. men fakturan är ju lite luddig. läser man deras beskrivning 10/6 så låter det som att de gjort mer än bara bytt vp rakt av? De kan omöjligt bara ha jobbat med värmepumpen alla dessa dagar och timmar.
sen undrar jag varför du klippt fakturorna på mitten innan du lägger upp de här? att du stryker över företagets namn köper jag. men känns som att fakturorna är klippta för att visa bara precis det du gnäller på.. vad visar fakturorna mer? vad gäller Materialet så kan man ju se även där att de har gjort mer än bara bytt vp rakt av. ser ut på materialet som att det dragit om rör i pannrummet med? Det är inte lätt att göra en bedömning eller ha 100% svar och åsikter när man inte ser helheten. mer än att man kan reagera på att 98 timmar låter orimligt.
Så vida de inte gjort massa annan rördragning med och snyggat till. med tanke på mängden rör de använt.
återkom gärna med hela en oklippt faktura
Tycker det är ganska uppenbart att det är sidhuvud och sidfot som är bortklipt för att inte hänga ut firman eller sig själv.

• Gilla
TRJBerg och 4 till
  • Laddar…
L Lilie skrev:
Hej,

Bor i närförort till Stockholm. Vår gamla bergvärmepump säckade ihop för ett tag sedan. En VVS-firma ingrep snabbt och installerade en tillfällig pump och tog bort den gamla (till kostnad av 30 000 SEK) - det var fortfarande kallt ute och värme behövdes i huset. Firman tog sedan på sig att installera en ny bergvärmepump (Nibe) - och jag gjorde misstaget att inte skriva avtal - utan lät det gå på löpande räkning. Hitintills har hela kalaset landat på ca 130 000 SEK i installationskostnad före rot inkl 98 arbetstimmar!!!. :dizzy: Min uppfattning från att ha tittat på nätet är att en rimlig installationskostnad borde ligga på 20 000 - 30 000 i Stockholm. Att beakta är att:
  • borrhåll och ledning till huset fanns redan (dvs inget arbete utanför huset utfördes)
  • pumpen inköpt och nedburen till källaren redan

Jag bifogar bilder på fakturorna - jag har anonymiserat då jag än så länge inte vill hänga ut företaget - ännu. Fakturan går på 73 413 för arbetet
[bild] [bild]

och 39 428 för material

[bild] [bild] [bild] [bild] [bild]

Tycker det ser ut som att halva A4 pappret klippt bort.. men kanske inte. men ändå svårt att bedöma helheten. sett till timmar och material och beskrivning så låter det som att det är mer än bara ett rent pannbyte som gjorts.
98 timmar är ändå magstarkt det håller jag med om. Frågan är om det bara är ett rent pannbyte rakt av eller om sanningen ligger någonstans mitt emellan. En bild på pannrummet och rören så hade det varit lättare att göra en bedömning.

Cruzze Cruzze skrev:
Men snälla nån, vad har Dahls listpriser för relevans i sammanhanget :rolleyes: ?
Om ett företag handlar genom Dahl så använder dom självklart den prislistan för sin debitering. Dom har dessutom lämnat rabatt på prislistan vilket inte är ett krav.
Det som kan vara intressant är antal detaljer som man debiterat.

• Haha
  • Arg
TobiasStockholm och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
T Tbr53 skrev:
Om ett företag handlar genom Dahl så använder dom självklart den prislistan för sin debitering. Dom har dessutom lämnat rabatt på prislistan vilket inte är ett krav.
Det som kan vara intressant är antal detaljer som man debiterat.
Du har fel!

Jag förstår också att du är insyltad i branschen och tycker systemet att blåsa kunderna är OK.

• Gilla
Elsamimmi och 13 till
  • Laddar…
Enligt min bedömning så har firman "huggit i" ordentligt när det gäller faktureringen.
Betänker man att dessa att dessa s k seriösa hantverkare också har en fet rabatt, (ofta över 50%) hos grossisten så har företaget gjort sig en fet förtjänst.

Man ska fan inte behöva ta offert på allting utan kunna köra på löpande räkning, dock eventuellt med takpris.

Jag blir så förbannad när jag läser om hantverkare som "blåser" okunniga människor.

Bestrid fakturan och be företaget förklara hur de räknat. Erbjud en summa som är skälig, annars gå till tingsrätten med tvisten. Det kostar inte så mycket att driva ett enkelt mål, och är man någorlunda vettig behöver man inte en dyr jurist eller advokat som för ens talan.
Ett seriöst företag vill inte hamna i domstol för småsummor.

Vore kul att reda på vad det är för företag du anlitat.

• Gilla
SonnyListon och 7 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Du har fel!

Jag förstår också att du är insyltad i branschen och tycker systemet att blåsa kunderna är OK.
PÅ vilket sätt har han fel?? motivera. Rörfirmor handlar via grossist och använder alltså deras prislista. vilken prislista skulle de annars använda. att jämföra priser på nätet ger inte alltid en rättvis bild. då nätbutiker offtast kan hålla betydligt lägre priser.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.