G GoranSam skrev:
Bytte VP förra sommaren när min IVT drog sin sista suck. Tog 2 man 2 dagar och då tog dom ut den gamla pannan och forslade bort den. De ändrade en del på den gamla rördragningen enligt mina önskemål också samt kopplade in den elektriskt. Totalt blev det 90 000 med rot. Tycker det är rätt rimligt.
Blir misstänksam när jag ser räkningar där varenda pinal är uppradad.
Antar att det var inklusive VP. 16 timmar låter rimligt. Trådskaparen åkte dock på över 90 timmar, vilket är helt orimligt!

• Gilla
Snoopy32
  • Laddar…
Du blir rejält blåst här. Men du verkar också ha gjort alla generalfel som finns i din kontakt med hantverkare,
dvs inte ha ett tydligt avtal där tid och påslag specificeras.

Att den tillfälliga lösningen kostade så mycket och tog sådan tid borde ha varit ett varningstecken att använda någon annan.

Har de ens varit på plats alla timmar/dagar de sagt? Det är ju det enklaste att bestrida.

• Gilla
Snoopy32 och 1 till
  • Laddar…
K Krillehus skrev:
Du blir rejält blåst här. Men du verkar också ha gjort alla generalfel som finns i din kontakt med hantverkare,
dvs inte ha ett tydligt avtal där tid och påslag specificeras.

Att den tillfälliga lösningen kostade så mycket och tog sådan tid borde ha varit ett varningstecken att använda någon annan.

Har de ens varit på plats alla timmar/dagar de sagt? Det är ju det enklaste att bestrida.
jodå, du har rätt, generalfel, kardinalfel, klantigt av mig. Jag var själv bortrest då, man jag ska kolla om jag kan ta reda på när de faktiskt var där.

• Gilla
mats.ve
  • Laddar…
Det ska inte behövas speca tid och påslag. Det ska vara skäligt.
Här verkar de ju dessutom bytt en hel massa saker i onödan och debiterat för mer material än vad som är monterat. Det är väl inte fel med koppar i skrotlådan och artiklar dom kan debiteras på fler fakturor eller säljas svart.

Om det dras till rätten och TS förlorar ställer jag upp med 500kr. Jag tror att många vill ha ett prejudikat i den här typen av fall och gärna ställer upp på något liknande. Än så länge har alla fall slutat i en förlikning. Experthjälp tycks ju också erbjudas här.

• Gilla
jim_b och 21 till
  • Laddar…
T Teakster skrev:
Antar att det var inklusive VP. 16 timmar låter rimligt. Trådskaparen åkte dock på över 90 timmar, vilket är helt orimligt!
Två man, två dagar är 32 timmar.

För fem år sedan installerade vi en IVT Greenline bvp med 220 eller 230 m borrhål. Kommer inte ihåg hur lång tid det tog, men det kostade 132 000 kr efter ROT.

Nu är det dags för service igen, för att få behålla garantin och det finns det bara ett företag som gör. Förra gången fyllde de på och tog betalt för brinevätska, trots att nivån var precis samma som vid installation. De var också beredda att kalla det reparation så att jag kunnat åberopa ROT. Det stod till och med något om att pumpen gick dåligt, på fakturan.

• Wow
perror
  • Laddar…
B
Nu försvarar jag inte detta jobb.

Men om jobbet kräver mer tid än just skäligt ska då inte företaget få betalt för all tid då.

Då kan man ju skippa fast pris. Löpande räkning mm för de ska ju tydligen vara skäligt.

De kan inte va skäligt i kunden ögon alla gånger.

Men föe arbetaren kanske de ju va skäligt pga...... och som vidare

• Gilla
Chandler
  • Laddar…
Jag har jobbat som serviceledare i 4 år nu, och vi monterar väl en 30st bergvärmepumpar om året, mestadels utbyte.
Vi monterar för det mesta Nibes maskiner, igår var jag hos en kund och tittade, där ska vi bära ut hans gammla Ivt maskin som är i källaren, den ska upp för en smal svängd källartrapp, vilket innebär att trappklättraren inte kan användas. Sedan skrotar vi denna och bär ned den nya Niben modell s1255-12kw. På detta räknar jag för det allra mesta 20 timmars arbetstid, är det ovanligt besvärligt så tar jag till 4-10 timmar och några tusenlappar för material, men det är sällan vill jag påstå.
#Demontering och skrotning av bef värmepump
Ny värmepump placeras och installeras på samma plats
Magnetitfilter monteras på retur från huset
Elinstallation ingår
Genomgång med kund efter avslutat arbete
93,000kr ink moms efter ROT.

Så ser mina offerter ut till en normalvilla, och det är ju såklart inklusive värmepump och allt material. Du har blivit lurad tyvärr. Bara att dom har specat 25 liter etanol är bluff o båg, det går åt högst 5-10 liter koncentrerad.

• Gilla
Hank_Ö och 17 till
  • Laddar…
130 000 betalade jag för installation och material av ny FLV, 5 radiatorer, inkoppling av ett kök och ett badrum inkl matriel å då var det på fastpris som i regel är dyrare än löpande pris.

Arbetet tog 3 dagar, en av dagarna var dom 2 personer och det var då dom lyfte in pannan annars var dom 1 person.

Ca 10 000 betalade vi för att flytta och koppla om radonfilter samt koppla om vattnet under huset mm.

Så det känns som dom antingen fuskat med timmarna då du inte vart på plats alternativt att installatörer som vart där har råkat skriva andra jobb på samma arbetsorder.

L Lilie skrev:
Hej,

Bor i närförort till Stockholm. Vår gamla bergvärmepump säckade ihop för ett tag sedan. En VVS-firma ingrep snabbt och installerade en tillfällig pump och tog bort den gamla (till kostnad av 30 000 SEK) - det var fortfarande kallt ute och värme behövdes i huset. Firman tog sedan på sig att installera en ny bergvärmepump (Nibe) - och jag gjorde misstaget att inte skriva avtal - utan lät det gå på löpande räkning. Hitintills har hela kalaset landat på ca 130 000 SEK i installationskostnad före rot inkl 98 arbetstimmar!!!. :dizzy: Min uppfattning från att ha tittat på nätet är att en rimlig installationskostnad borde ligga på 20 000 - 30 000 i Stockholm. Att beakta är att:
  • borrhåll och ledning till huset fanns redan (dvs inget arbete utanför huset utfördes)
  • pumpen inköpt och nedburen till källaren redan
Skulle verkligen uppskatta era reaktioner och råd om detta är rimligt och vad jag kan göra åt saken. Min amatörmässiga bedömning att kostnaden är oskälig i lagens mening.

Jag bifogar bilder på fakturorna - jag har anonymiserat då jag än så länge inte vill hänga ut företaget - ännu. Fakturan går på 73 413 för arbetet
[bild] [bild]

och 39 428 för material

[bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Jag har satt 50+ Bergvärmepumpar och då just Nibe.
Montering av villapump samt demontering och deponi av befintlig anläggning tar normalt 24 arbetstimmar.
Då är tiden för dragning av kollektor inne i fastighet medräknad. Det kan ju vara allt från en meter till 15 meter så det är ju olika. Nu hade du redan ett hål och rören bör ju då redan vara framme vid pumpen.

Nu har jag inte läst allt i tråden men vad dom har gjort i 98 timmar fattar jag inte.

• Gilla
Putt och 8 till
  • Laddar…
Hos mig går det att komma in genom garagenedfarten . Inga trappor! Ändå tog det 9 timmar att hala in den nya pumpen. - ligger på en anna faktura som jag redan betalt! Går det att bestrida betalda fakturor?

• Wow
redep och 2 till
  • Laddar…
L Lilie skrev:
Hos mig går det att komma in genom garagenedfarten . Inga trappor! Ändå tog det 9 timmar att hala in den nya pumpen. - ligger på en anna faktura som jag redan betalt! Går det att bestrida betalda fakturor?
Ligger VVS firman bra långt bort? Tänker ifall mycket tid är restid? För det är ju så, kör man löpande så betalar man även när gubben sätter sig i bilen o åker från firman. Har dom inte jäkligt långt o åka så är det katastrof!

kan ej svara ang fakturan tyvärr.

L Lilie skrev:
1. Bestrid hela jobbet. Gör det skriftligen.
2. Om det inte löser sig blir nästa steg inkasso. Bestrid till inkasso. Du får säkert en påminnelse, bestrid den också.
3. Nästa steg är Kronofogden, bestrid till Kronofogden. Väldigt viktigt, om du inte gör det kan det bli en fastställd skuld.
4. Nu har företaget 2 alternativ, gå till Tingsrätt eller lägga ned/ändra fakturan.

Då den är totalt oskälig så tror jag de undviker Tingsrätten...

• Gilla
TRJBerg och 10 till
  • Laddar…
L Lilie skrev:
Det går att bestrida betalda fakturor men det blir ännu mer komplicerat rent avtalsmässigt och juridiskt.
Först får du bestrida som vanligt. Om ni inte kommer överens får du vända dig till kronkalle eller direkt till tinget.
Det blir alltså du som får driva resan som företaget annars skulle vandra ifall du inte betalt.

Skulle jag vara dig skulle jag sitta lugnt i båten. Börja med att bestrida båda fakturorna och begär ut en korrekt dagbok. Du behöver inte vara orolig om företaget kopplar in något inkassoföretag eller kronkalle. Du bestrider bara vidare.

När du förhoppningvis får en korrekt dagbok som dom faktiskt är skyldiga att lämna till dig så blir det lättare att avgöra vad du tänker bestrida.

Har du några kontakter kan det vara bra att så fort som möjligt ta dit en annan firma som hjälper dig att avgöra vad kostnaden borde hamna på.

W william123 skrev:
Ligger VVS firman bra långt bort? Tänker ifall mycket tid är restid? För det är ju så, kör man löpande så betalar man även när gubben sätter sig i bilen o åker från firman. Har dom inte jäkligt långt o åka så är det katastrof!

kan ej svara ang fakturan tyvärr.
10 minuter enligt Google

• Wow
  • Gilla
  • Ledsen
  • Haha
Putt och 5 till
  • Laddar…
O olotor skrev:
Vi bytte bvp i mars och hade fast pris.

En röris med lärling kom kl 8, demonterade den gamla på någon timme. Rörisen åkte till grossen kl 9 och köpte några rördelar. Tillbaka framåt 10 och då kom även den nya pumpen levererad av en budfirma.
O olotor skrev:
Vi bytte bvp i mars och hade fast pris.

En röris med lärling kom kl 8, demonterade den gamla på någon timme. Rörisen åkte till grossen kl 9 och köpte några rördelar. Tillbaka framåt 10 och då kom även den nya pumpen levererad av en budfirma.
De var klara vid 13-tiden och åkte då. Alltså 5 timmar för en man plus en lärling för demontering av den gamla och montering av den nya. Särskilt mycket nytt material satte de inte dit, tvärtom.
Elektrikern kom senare på eftermiddagen och därefter var det klart.
Det osmakliga var att de fick ca 14 000 kr i ROT, bara den summan täckte mer än väl arbetskostnaden. Men det drabbade inte mig, bara indirekt (skattepengar).

Min son fick hyra en tillfällig värmare av rörisen när de byggde nytt hus för några år sedan, i avvaktan på bergvärmepumpen. Det kostade ungefär 3 000 kr.
De var klara vid 13-tiden och åkte då. Alltså 5 timmar för en man plus en lärling för demontering av den gamla och montering av den nya. Särskilt mycket nytt material satte de inte dit, tvärtom.
Elektrikern kom senare på eftermiddagen och därefter var det klart.
Det osmakliga var att de fick ca 14 000 kr i ROT, bara den summan täckte mer än väl arbetskostnaden. Men det drabbade inte mig, bara indirekt (skattepengar).

Min son fick hyra en tillfällig värmare av rörisen när de byggde nytt hus för några år sedan, i avvaktan på bergvärmepumpen. Det kostade ungefär 3 000 kr.
Vem fick 14000:- i ROT?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.