201 410 läst · 445 svar
201k läst
445 svar
Installation bergvärme - enorm räkning - tacksam för bedömning om den är rimlig och råd om vad göra
Vårt företag gör alltid påslaget på vår rabatt.Fairlane skrev:Allt beror ju på vad man menar med "speciellt mycket". Två företag inom samma område har nog inte lika stor diff, som två företag som arbetar inom olika områden.
Vi har ju två exempel nyss, NoiseMaker fick 50% direkt som privatperson och gls fick 78% direkt som litet företag, utan några omsättningskrav alls.
Om alla får minst 50% på vissa varor så kan man ju direkt halvera priset på den varan i GNP och samtidigt halvera alla kunders rabatt på den varan. Det är långt ifrån tillräckligt, men resultatet blir ändå väldigt mycket bättre för slutkunder om företaget säljer mot GNP - 20%. Det skulle till och med bli bättre för slutkunden om man sålde för GNP + 20% i det läget.
Jag har sett en faktura på elprylar där man gav slutkunden 20% rabatt på GNP. Kunden fick betala omkring 6000 kr för varor som jag plockade ihop på Elbutik för 1500 kr. Elektriker med konto hos Ahsell hamnade 0-20% högre än mitt pris om de köpte på Ahsell. Dvs elfirmans påslag i snitt varöver 200%, närmare 300%. Det är därför vi inte tycker att GNP är bra.
Det skulle iofs vara intressant att veta om icke-privatkunder betalar 6000 kr för samma artiklar utan att klaga och sen fortsätter att använda samma företag.
Alla här är på det klara med att listpriserna är fantasipriser. Så det skulle vara bra om alla företag/ hantverkare lägger sitt påslag på rabatten. Iallafall på löpande jobb.
En undersökning visade att en vanlig elfirma hade en snittvinst på 7-9% på årsbasis. En elfirma redovisade en vinst på sin materialförsörjning på ca 40%. Inga kostnader såsom materialhantering, lagerhållning etc. Var medräknad.
Om just ca 40% går att se som något snitt framgick inte. Personligen tror jag inte det.
Många elfirmor (och rör mm.). Har antagligen en väldigt snedvriden affärsmodell. Samtidigt gör konkurrensen att det är en farlig väg att vandra att försöka ändra modell. Höjer man kostnaden för arbete och sänker påslaget på material så kan man lätt uppfattas som dyr eftersom det fokuseras mycket på Timpriset. Inte bara inom konsumentmarknaden utan även B2b.
En elfirma vi anlitar har ett kommunalt avtal. Det avtalet baseras på en elgrossists gnp. Lustigt nog skulle man inte lämna rabatter på denna i upphandlingen. Allt focus låg på Timpriset. (Givetvis massa andra parametrar också).
Just den här offentlig upphandlingen i en kommun i Sthlm bidrar alltså att snedvrida den här elfirman affärsmodell ytterligare. Skulle just den här grossisten hastigt ändra sina rabattsystem skulle det bli en mindre katastrof för den här elfirman som har ett 3-årigt avtal.
Kan även avslöja att Timpriset hamnade runt 300 kr.
Många branschorganisationer skriker om att varje företag ska skapa sin egen prislista. Jag har sett företrädare i branschen jämföra med hur en Ica butik jobbar. Att man ska prissätta varje artikel utifrån önskad marginal mm.
Det skulle givetvis bli löjligt komplicerat och kräva en hel del resurser. Speciellt för en el- eller rörfirma.
Jag är övertygad om att företag som arbetar mot konsument måste göra om sina affärsmodeller. Jag tycker mig också se att fler och fler företag gör detta.
Men utan pålästa konsumenter så kommer det ta väldigt lång tid. (Faktiskt inte bara konsumenter utan företag också som anlitar vissa yrkesgrupper).
Vi MÅSTE alltså lära oss att avtala om Timpris, påslag material samt Servicebil. Det går inte att företag och privatpersoner går i fällan att gå med på tex. 20% på något man inte känner till.
Grossisternas prislistor och system förändras ständigt. Att dom skulle förändras för att gynna konsumenter kommer inte att ske.
Hoppar jag in en en friåkares Taxibil utan att kontrollera pris så kan det bli dyrt. Vi måste alltid vara vakna som konsumenter. Så är det bara.
Ekvationen är ganska enkel för de flesta el- och rörfirmor. Sänker man marginalen i ena ändan måste man höja i andra om man vill behålla sitt resultat. Svårare än så är det inte.
Om just ca 40% går att se som något snitt framgick inte. Personligen tror jag inte det.
Många elfirmor (och rör mm.). Har antagligen en väldigt snedvriden affärsmodell. Samtidigt gör konkurrensen att det är en farlig väg att vandra att försöka ändra modell. Höjer man kostnaden för arbete och sänker påslaget på material så kan man lätt uppfattas som dyr eftersom det fokuseras mycket på Timpriset. Inte bara inom konsumentmarknaden utan även B2b.
En elfirma vi anlitar har ett kommunalt avtal. Det avtalet baseras på en elgrossists gnp. Lustigt nog skulle man inte lämna rabatter på denna i upphandlingen. Allt focus låg på Timpriset. (Givetvis massa andra parametrar också).
Just den här offentlig upphandlingen i en kommun i Sthlm bidrar alltså att snedvrida den här elfirman affärsmodell ytterligare. Skulle just den här grossisten hastigt ändra sina rabattsystem skulle det bli en mindre katastrof för den här elfirman som har ett 3-årigt avtal.
Kan även avslöja att Timpriset hamnade runt 300 kr.
Många branschorganisationer skriker om att varje företag ska skapa sin egen prislista. Jag har sett företrädare i branschen jämföra med hur en Ica butik jobbar. Att man ska prissätta varje artikel utifrån önskad marginal mm.
Det skulle givetvis bli löjligt komplicerat och kräva en hel del resurser. Speciellt för en el- eller rörfirma.
Jag är övertygad om att företag som arbetar mot konsument måste göra om sina affärsmodeller. Jag tycker mig också se att fler och fler företag gör detta.
Men utan pålästa konsumenter så kommer det ta väldigt lång tid. (Faktiskt inte bara konsumenter utan företag också som anlitar vissa yrkesgrupper).
Vi MÅSTE alltså lära oss att avtala om Timpris, påslag material samt Servicebil. Det går inte att företag och privatpersoner går i fällan att gå med på tex. 20% på något man inte känner till.
Grossisternas prislistor och system förändras ständigt. Att dom skulle förändras för att gynna konsumenter kommer inte att ske.
Hoppar jag in en en friåkares Taxibil utan att kontrollera pris så kan det bli dyrt. Vi måste alltid vara vakna som konsumenter. Så är det bara.
Ekvationen är ganska enkel för de flesta el- och rörfirmor. Sänker man marginalen i ena ändan måste man höja i andra om man vill behålla sitt resultat. Svårare än så är det inte.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 881 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 881 inlägg
Det där är så otroligt dåligt av den som upphandlar så man blir förbannad. Det påminner om vissa upphandlingar inom IT-världen där man offererat vissa konsulttyper för 1 kr/h och haft en klart högre på andra, men då upphandlingen varit så korkat utformad så man tittat på snittpris så innebär det såklart ett lågt snittpris och så vinner man upphandlingen. Om kunden sen frågar efter en 1-kronaskonsult så finns de ju inte tillgängliga, men man kan skicka en 1500-kronorskonsult...Krille-72 skrev:En elfirma vi anlitar har ett kommunalt avtal. Det avtalet baseras på en elgrossists gnp. Lustigt nog skulle man inte lämna rabatter på denna i upphandlingen. Allt focus låg på Timpriset. (Givetvis massa andra parametrar också).
Just den här offentlig upphandlingen i en kommun i Sthlm bidrar alltså att snedvrida den här elfirman affärsmodell ytterligare. Skulle just den här grossisten hastigt ändra sina rabattsystem skulle det bli en mindre katastrof för den här elfirman som har ett 3-årigt avtal.
Kan även avslöja att Timpriset hamnade runt 300 kr.
finns ju de som avtalar fram strumpköp för 6000kr paret också...Fairlane skrev:Det där är så otroligt dåligt av den som upphandlar så man blir förbannad. Det påminner om vissa upphandlingar inom IT-världen där man offererat vissa konsulttyper för 1 kr/h och haft en klart högre på andra, men då upphandlingen varit så korkat utformad så man tittat på snittpris så innebär det såklart ett lågt snittpris och så vinner man upphandlingen. Om kunden sen frågar efter en 1-kronaskonsult så finns de ju inte tillgängliga, men man kan skicka en 1500-kronorskonsult...
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/landstinget-kopte-strumpor-for-6-000-kronor
Vad skulle bli lättare om varje företag hade sin egen prislista? Hur har ni i så fall tänkt att den skulle fungera på ett jobb som kräver offentligt upphandling vilket ligger på 615.000kr...vilket inte är ett jättebelopp vid en byggnation av ett mindre hyreshus.Krille-72 skrev:En undersökning visade att en vanlig elfirma hade en snittvinst på 7-9% på årsbasis. En elfirma redovisade en vinst på sin materialförsörjning på ca 40%. Inga kostnader såsom materialhantering, lagerhållning etc. Var medräknad.
Om just ca 40% går att se som något snitt framgick inte. Personligen tror jag inte det.
Många elfirmor (och rör mm.). Har antagligen en väldigt snedvriden affärsmodell. Samtidigt gör konkurrensen att det är en farlig väg att vandra att försöka ändra modell. Höjer man kostnaden för arbete och sänker påslaget på material så kan man lätt uppfattas som dyr eftersom det fokuseras mycket på Timpriset. Inte bara inom konsumentmarknaden utan även B2b.
En elfirma vi anlitar har ett kommunalt avtal. Det avtalet baseras på en elgrossists gnp. Lustigt nog skulle man inte lämna rabatter på denna i upphandlingen. Allt focus låg på Timpriset. (Givetvis massa andra parametrar också).
Just den här offentlig upphandlingen i en kommun i Sthlm bidrar alltså att snedvrida den här elfirman affärsmodell ytterligare. Skulle just den här grossisten hastigt ändra sina rabattsystem skulle det bli en mindre katastrof för den här elfirman som har ett 3-årigt avtal.
Kan även avslöja att Timpriset hamnade runt 300 kr.
Många branschorganisationer skriker om att varje företag ska skapa sin egen prislista. Jag har sett företrädare i branschen jämföra med hur en Ica butik jobbar. Att man ska prissätta varje artikel utifrån önskad marginal mm.
Det skulle givetvis bli löjligt komplicerat och kräva en hel del resurser. Speciellt för en el- eller rörfirma.
Jag är övertygad om att företag som arbetar mot konsument måste göra om sina affärsmodeller. Jag tycker mig också se att fler och fler företag gör detta.
Men utan pålästa konsumenter så kommer det ta väldigt lång tid. (Faktiskt inte bara konsumenter utan företag också som anlitar vissa yrkesgrupper).
Vi MÅSTE alltså lära oss att avtala om Timpris, påslag material samt Servicebil. Det går inte att företag och privatpersoner går i fällan att gå med på tex. 20% på något man inte känner till.
Grossisternas prislistor och system förändras ständigt. Att dom skulle förändras för att gynna konsumenter kommer inte att ske.
Hoppar jag in en en friåkares Taxibil utan att kontrollera pris så kan det bli dyrt. Vi måste alltid vara vakna som konsumenter. Så är det bara.
Ekvationen är ganska enkel för de flesta el- och rörfirmor. Sänker man marginalen i ena ändan måste man höja i andra om man vill behålla sitt resultat. Svårare än så är det inte.
Men nu har ju varje elskutt sin helt egen prislista, då alla har olika rabattbrev.T Tbr53 skrev:
Så det ramlar igen ner på att det hela är ett väldigt ofunktionellt och osunt system.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 881 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 881 inlägg
Poängen är väl att man ska ha en prislista som kunden ska kunna se. Det måste väl alltid vara lättare än att jämföra med en prislista som ingen får se förrän efteråt?T Tbr53 skrev:
Om vi tänker oss en ramavtalsupphandling inom el, som den som Krille-72 hänvisar till, där firman får fakturara enligt GNP samt 300 kr/h, så finns ju en uppenbar risk att företaget tackar nej till alla uppdrag som inte involverar material i någon större utsträckning, då dessa är förlustuppdrag. Är det däremot uppdrag där ett rör enligt GNP kostar 1000 kr, samtidigt som alla vet att allt över 150 kr är vansinne så blir det ju en väldigt fin affär för företaget, men inte för skattebetalarna. Det är också ett bra incitament för företaget att välja lösningar med mycket material och gärna onödigt dyr material samt att inte lägga mer än nödvändigt med tid för att nå ett minimiresultat.
M MickePlumber skrev:Ja jag håller helt med dig. jag ÄR i branchen. men hur menar du att han har fel.. han har ju sktivit ungefär som du fast mer kortfattat.?? Han skriver att handlar de på dahl så är det klart de använder deras prislista.ut mot kund vilket är helt rätt sedan vilken rabatt de själva har hos Dahl det har inte kunden med att göra. utan det är den rabatten som blir deras vinst på material. tyvärr är dt för många som jämför sina fakturor med vad det kostar att köpa delarna på nätet. och de priserna kan oftast inte en rörfirma hålla för de ligger under deras eget inköpspris.
då är det ju faktiskt dags att rörfirmorna blir bättre inköpare... om inte en VVS:are kan få billigare inköpspris hos sin grossist än vad tex Rinkabyrör har så är det dags att förhandla om...
Rinkabyrör handlar inte hos dessa så kallade "grosister". De är inte grossister utan fackdetaljister. Därav prisbilden. Rinkaby handlar sannolikt till stor del direkt från tillverkare och riktiga grossister.
Precis, visst är det så. Nisses VVS med 0 i omsättning skulle kunna få 0% rabatt och stor-VVS får 10-15-20% eller vad nu skillnaden i rabatt kan vara mellan "dålig" och "bra" kund.Fairlane skrev:
Vilket för oss tillbaka till detta vad tanken är med en prislista med fantasipriser.
Okej, de har ju varit väldigt specifika på att dokumentera tider och material osv.
Man vet inte om man ska vara imponerad av det eller nått annat..
För beloppet vi snackar om - är tom för Sthlm/storstad ganska häftig..
Kommunikation är a och o.. speciellt om inga papper skrivits (löpande bet..). Är inte så lätt att bevisa varken bu eller bä .. om man inte själv varit med dem hela tiden /haft koll.. (vilket man ju givetvis inte ska behöva vara..)
Jag hade känt mig ganska blåst om de där summorna började dyka upp hos mig.. men givetvis kan de ju ha bytt ut varenda liten ventil o skruv o fäste.. för att samla timmar o material.. men ja.. det är väl inte riktigt riktigt det heller?!
Vi betalade 145 000 kr efter rotavdrag... (småstad i skåne för 10 år sedan.. så priserna kan ha ökat lite) för en nyinstallation av bergvärme.. inkl borrning (och extra metrar..) .. panna (uppgraderad panna),, bortforsling av gamla pannan inkl oljetanken... installationen,. nytt element i pannrummet..förberett för frikyla..
Man vet inte om man ska vara imponerad av det eller nått annat..
För beloppet vi snackar om - är tom för Sthlm/storstad ganska häftig..
Kommunikation är a och o.. speciellt om inga papper skrivits (löpande bet..). Är inte så lätt att bevisa varken bu eller bä .. om man inte själv varit med dem hela tiden /haft koll.. (vilket man ju givetvis inte ska behöva vara..)
Jag hade känt mig ganska blåst om de där summorna började dyka upp hos mig.. men givetvis kan de ju ha bytt ut varenda liten ventil o skruv o fäste.. för att samla timmar o material.. men ja.. det är väl inte riktigt riktigt det heller?!
Vi betalade 145 000 kr efter rotavdrag... (småstad i skåne för 10 år sedan.. så priserna kan ha ökat lite) för en nyinstallation av bergvärme.. inkl borrning (och extra metrar..) .. panna (uppgraderad panna),, bortforsling av gamla pannan inkl oljetanken... installationen,. nytt element i pannrummet..förberett för frikyla..
Japp så funkar det... Offentlig upphandlingFairlane skrev:Det där är så otroligt dåligt av den som upphandlar så man blir förbannad. Det påminner om vissa upphandlingar inom IT-världen där man offererat vissa konsulttyper för 1 kr/h och haft en klart högre på andra, men då upphandlingen varit så korkat utformad så man tittat på snittpris så innebär det såklart ett lågt snittpris och så vinner man upphandlingen. Om kunden sen frågar efter en 1-kronaskonsult så finns de ju inte tillgängliga, men man kan skicka en 1500-kronorskonsult...
Varför finns ens denna soppa! Jag har ett konto på XLbygg med anständig rabatt samt köpte en massa hos Hedins i somras där jag direkt fick en stor rabatt. Enklast vore väl om det som står på prislappen gäller oavsett vem som köper. Varje gång man köper nåt för mer än nån tusenlapp är det förhandlingar och slöseri av tid. Byggmax, Ica, Ikea , Bauhaus osv är föredömliga, samma pris för alla och ingen förhandlare att behöva ha att göra med.