Fairlane
L Lilie skrev:
"Vi har nu kollat igenom material fakturan där vilket vi kan se att priserna är fakturerat enligt våra leverantörers listpris dvs de överstiger ej de priserna."
Det ser ut som om ni har hittat ett företag som tycker grossistens prislista är bra...
Med reservation för att det inte är grossistprislistan som man hänvisar till, men det låter onekligen så och den kan ju som bekant vara helt uppåt väggarna.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
Personligen skulle jag sikta på att göra en bedömning av vad en normal totalkostnad för ett sådan här byte brukar hamna på.
Dvs inte låta det brytas ner till arbetstid och material för sig.

Du har ju fått mycket input i tråden i vilken härad slutkostnaden brukar hamna.

Det lite märkliga, kanske trista på sätt och vis, är att själva installationerna ser ju rätt bra ut (åtminstone för mitt icke-VVSare-öga). Det ökar ju seriositeten för firman ifråga, det ger dock inte frisedel för oändlig debitering, men om det även såg skit ut, så hade man ju lätt kunna konstatera att firman verkligen är skit i alla aspekter.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
B
Fairlane Fairlane skrev:
Det ser ut som om ni har hittat ett företag som tycker grossistens prislista är bra...
Med reservation för att det inte är grossistprislistan som man hänvisar till, men det låter onekligen så och den kan ju som bekant vara helt uppåt väggarna.
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Materialkostnaden är bra att betala. Firmans mejl förklarar ju den kostnaden. Är det så att TS även tycker materialkostnaden är för hög så bör man definitivt betala det belopp man själv tycker är skäligt. Likadant för arbetskostnaden.

Att totalt vägra betala alls slår bara tillbaka på TS i längden. Dessutom har ju firman öppnat upp för en dialog.
Spelar ingen roll vad man tycker om de.

Företaget har ingen som helst skyldighet att sälja till rinkabys priser.

Att ts håller inne hela betalningen visar bra att de är han som är boven.

Borde fått betala i förskott eller varit utan vatten o värme!
 
  • Haha
kashieda och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Personligen skulle jag sikta på att göra en bedömning av vad en normal totalkostnad för ett sådan här byte brukar hamna på.
Dvs inte låta det brytas ner till arbetstid och material för sig.

Du har ju fått mycket input i tråden i vilken härad slutkostnaden brukar hamna.
Hade gjort samma.
Försökt sammanfatta alla prisuppgifter i tråden, och troligen lagt mig i högre spannet och betalt in det.

Sen hade jag följt detta:
Krille-72 Krille-72 skrev:
”Tack för ert mail. Vi avvaktar med betalning tills vi fått in fullständiga dagböcker med datum och klockslag så vi kan lämna ett komplett underlag till vårt juridiska ombud för genomgång.”
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
B Konsumenten84 skrev:
Företaget har ingen som helst skyldighet att sälja till rinkabys priser.
Är det någon som påstått det i tråden?
 
  • Gilla
SonnyListon och 4 till
  • Laddar…
De så kallade grosisternas prislistor har inte rimliga priser. De säger även själva att de priserna inte ska användas mot slutkund.

Jag är nyfiken på vilken norm som säger att klänningslivet plingar är engångs. Är det någon som vet det?

köldmedlet i brinevätskan är inte farlig. Men det finns kanske något som säger att den ska samlas upp. Det bör dock inte kosta märkbart mycket att ställa en dunk vid utloppet.

Har du räknat vad som är monterat i förhållande till debiterat?

Det här låter som ett ärende som kan vara värt att driva vidare.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
klänningslivet plingar
Har du svarat? :rofl:
 
Jag trodde att jag stäng av autokorrekt. :(
 
Fairlane Fairlane skrev:
Det ser ut som om ni har hittat ett företag som tycker grossistens prislista är bra...
Med reservation för att det inte är grossistprislistan som man hänvisar till, men det låter onekligen så och den kan ju som bekant vara helt uppåt väggarna.
Eviga frågan om grossistens prislista.:rofl: När det gäller vilken prislista som används får nog Ts bita i det sura och snällt betala. Lära sig en nyttig läxa helt enkelt. (Ursäkta Ts).
Inte speciellt svårt för hantverkaren att visa att det är vanligt att grossistprislistor används. Man skulle nästan kunna ta med exempel från detta forum upp i rätten.
Så jag inte blir halshuggen så förtydligar jag att inte heller jag är vän av dessa grossistprislistor. Det vet nog @Fairlane vid det här laget.;)

Däremot finns mycket annat intressant att fundera kring för Ts.
1) Har verkligen allt specat material används? Kan mycket väl vara värt pengarna att bjuda hem en sakkunnig efter att Ts själv gjort en första check och bockat av mot materialfakturor.
2) Hur såg beställningen egentligen ut? Förstår det som att firman utfört en del omdragningar mm lite på eget bevåg?
3) Antalet timmar. En komplett dagbok måste fram.
4) Skäligheten i utfört arbete. Även om man faktiskt lagt ner ett visst antal timmar så innebär det inte med automatik att man har rätt till betalning för alla timmar. Det ska fortfarande vara skäligt i förhållande till det som utförts.

I övrigt så blir jag förvånad över bilderna. Kan absolut inte VVS men har sett en hel del.
Detta ser estetiskt riktigt bra ut!
 
  • Gilla
MrDizzy och 3 till
  • Laddar…
Nej, det är inte etablerat att dessa prislistor är okej att använda. Tyvärr har alla rättsfall slutat i förlikning, så det finns ingen dom om motsatsen.
 
Källa på det?
 
Källa på att något inte är etablerat? Det blir lite utmaning. Men du kan ju läsa om fallet med elfirman som använde den metoden. Ägaren sa väl att han trodde att det var gängse metod men att de skulle ändra på det. Sannolikt för att han insett att så inte var fallet. Han skulle nog inte gått med på förlikning om det är som du påstår.

Edit: I det här fallet finns det uppenbarligen mängder av personer som fått fastpris långt under vad TS betalt.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Finns det en faktura från grossist till entreprenör med materialet enligt listpris?! I så fall är det skäligt att betala denna kostnad (plus ev 5-10% för materialhantering). Kan entreprenören inte visa upp en faktura så skulle jag betalat vad motsvarande kostar på rinkaby. De gånger jag köpt tjänster från el / vvs ligger deras faktiska kostnad i linje med elbutik.se eller rinkaby. För arbetstid måste dagbok visas upp!
 
Se till att det är exakt samma vara om du vet det. Annars kommer de bara att hävda att de priserna inte är relevanta.
 
Känns som om man tittar på bilderna så känns det som matl har gått åt men lite funderingar på att man ser kulventiler överallt, behövdes alla! Isoleringen som är dyr, behövdes den på värmerör då spillvärmen kommer huset till godo om vp inte står i ett rum som absolut man inte vill värma upp. Sen som någon varit inne på, kläringskopplingar... ska alla klämringskopplingar vara förbrukande så skulle 80% av alla rotjobb vara underkända då många anslutningspunkter kan vara mot ex vatette kopplingar. Sen så vet vi ju inte om dom hade som incitament att göra rörjobbet så snabbt å billigt som möjligt eller " vi river denna rörledning också å sätter in en extra kulventil"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.