Y
Ah, jag tackar för informationen, nu kan jag lägga mig och sova utan mardrömmar (hoppas jag). :)

Om maskinen är dubbelisolerad är den konstruerad på ett sätt så att tex en kabel som lossnar inte skall kunna spänningssätta dess hölje.

Väldigt förenklat... tänk dig en nätansluten manick med plåthölje. Om apparaten är jordad så anlsluts höljet till jord, och om tex fasledaren lossnar inne i apparaten och kommer i kontakt med höljet så brinner säkringen och du lever vidare. Om du skippar jordkabeln och klär insidan på samma manick med tex plast och samma sak händer så slipper hjärtflimmer även då. I det senare fallet är manicken dubbelisolerad.

Jordfelsbrytaren fungerar oavsett om apparaten är jordad eller inte.

Edit: Boan var lite snabbare i fingrarna...

Tror det är avhandlat i den här tråden med kontaktbyte vid dubbelisolerade apparater, har för mig att vi inte hittade någon stickpropp som var helt lämplig.
Bästa är att byta hela kabeln mot en sådan här: http://www.jula.se/sladdstall-403150
Dock så får man öppna apparaten och löda men det blir snyggast och bäst.

Bezt skrev:
Vanligtvis slipper man löda då sladdställen brukar sitta antingen med skruvanslutning eller med fjäderbelastad snabbkoppling. Ur den senare kan det vara lite trixit att få ut den gamla kabeln, ofta finns det ett litet hål man kan trycka i för att släppa fjädern, alternativt får man vrida och dra i sladden samtidigt för att helt enkelt slita den ur fjädern utan att den deformeras.

Har just beställt min sänksåg och ringde och frågade och det är bara ett skarvstycke med i "kitet".

Är det mycket att öppna på Makitan för att byta till nytt sladdställ?

Y
Bezt skrev:
Tror det är avhandlat i den här tråden med kontaktbyte vid dubbelisolerade apparater, har för mig att vi inte hittade någon stickpropp som var helt lämplig.
Bästa är att byta hela kabeln mot en sådan här: [länk]
Vad är det som krånglar vid försök av byte av bara kontakten då?
Känns för min del inte bra att börja plocka isär maskinen.

Det är inte rätt att sätta på en jordad stickpropp på en icke-jordad kabel. Sen om man bryr sig är upp till var och en.

Edit: Om det där sladdstället från Jula är OK borde det väl vara OK att peta bort jordblecket från en vanlig jordad stickpropp också? Så länge man inte får stora hål in i stickproppen alltså.

Redigerat:
Tobbe Arnesson skrev:
Det är inte rätt att sätta på en jordad stickpropp på en icke-jordad kabel. Sen om man bryr sig är upp till var och en.

Edit: Om det där sladdstället från Jula är OK borde det väl vara OK att peta bort jordblecket från en vanlig jordad stickpropp också? Så länge man inte får stora hål in i stickproppen alltså.
Eftersom det kan hända...... Absolut ingenting.... Så är det bara att trycka dit en jordad propp utan att krångla.

Själv trodde jag att min såg skulle komma idag men den verkar ha fastnat i Örebro :). Jag köpte en konverteringspropp på CO för ca 39 spänn.

Yrrol skrev:
Vad är det som krånglar vid försök av byte av bara kontakten då?
Känns för min del inte bra att börja plocka isär maskinen.
Själv tycker jag det ser lite hemmapulat ut med en jordad kontakt på en apparat som är dubbelisolerad, ett sådant sladdställ som jag länkade till hade nog suttit som original om du köpt maskinen i Sverige och är därför enligt mig snyggare.
En jordad stickpropp fungerar och inget farligt men inte helt korrekt så kör på det om du inte vill öppna maskinen.

K
Beställde en makita sänksåg med dubbla skenor från axminster idag precis som många andra i den här tråden.

Någon som vet hur snabbt dom brukar skicka och hur lång tid det brukar ta?

När jag beställt från toolstop så fick jag mail bara någon timme efter beställning att det var skickat och att jag kunde spåra det på internet med id-nummer och allt

Är det samma med axminster?

Om det är din första Axminsterorder måste ditt kreditkort verifieras och det tar någon dag extra bara det.

När jag har beställt har grejerna kommit inom 5-7 dagar. Bor i Norrbotten.

Fick min TS55 efter fem dagar.
Du kan följa ordern på TNT.se (skriv in ordernumret WEBxxxx som referens).

Redigerat:
kirderf83 skrev:
Beställde en makita sänksåg med dubbla skenor från axminster idag precis som många andra i den här tråden.

Någon som vet hur snabbt dom brukar skicka och hur lång tid det brukar ta?

När jag beställt från toolstop så fick jag mail bara någon timme efter beställning att det var skickat och att jag kunde spåra det på internet med id-nummer och allt

Är det samma med axminster?

Jag brukar också beställa på torsdagar, då skickas det på fredagen och kommer fram måndag morgon. Lysande :)
.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.