J Jan_G skrev:
@Kane: LÄS HELA INLÄGGET, inte bara det du vill läsa...;)
Men jag skriver det igen: www.tullverket.se
Det är den mydighet som beslutar och hanterar reglerna kring IMPORT.:sleep:
Case closed?
Skärmdump av tullräknare med exempel på beräkning av tull och moms för golfklubba från Storbritannien.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
T TryBran skrev:
Ok, så det betalas ej moms i UK men i Sverige? Låter konstigt men det är ju bra för mig om det är så....
Golfklubbor får gärna ha låg tull...
Det är väl det helt normala? Undantaget är att man numera sen ett antal år tillbaks inom EU betalar moms i ursprungslandet. Men för alla andra 200 länder i världen betalar man Svensk moms vid import och därmed ingen moms i exportlandet.
 
useless useless skrev:
Det är väl det helt normala? Undantaget är att man numera sen ett antal år tillbaks inom EU betalar moms i ursprungslandet. Men för alla andra 200 länder i världen betalar man Svensk moms vid import och därmed ingen moms i exportlandet.
Jag är säkert skadad av att levt merparten av mitt vuxna liv inom Eu (men känner till hur det sett ut från exempelvis USA).

Så här skrev jag för något inlägg sedan:
Det är garanterat jag som har för dålig koll. Jag tänker att landet där affären görs skulle vara intresserad av att få in intäkten för momsen och inte landet dit varan skickas. Men som sagt, jag kan väldigt lite om sådant här.
Med risk för att verka mer korkad än vad jag redan gör: drar toolstop, axminster mfl av momsen från köpeskillingen vid beställning av dessa?
Har du koll på hur butikerna gör?
 
T TryBran skrev:
Någon som handlat från UK sedan årskiftet? Vad gäller nu?
Har inte provat ännu men hos Axminster betalar man hur som helst alla avgifter och moms vid utcheckning så man skall slippa momshanteringen av speditören. Det är vad de själva skriver. Har inte jämfört totalpris för och efter årsskiftet så vet inte om det påverkar något. Vid en snabbtitt såg det iaf ut som att fraktpriset var lite högre än innan.
 
Beställde dammsugarpåsar på Amazon.se för 139 kr inkl frakt.

Tydligen skickades de från UK.. Idag kom brev från Tullen att jag ska punga upp 290 kr importmoms och 75 kr deklarationsavgift.

Okej....

:crysmile:(y)
 
KristinaRT
Alltgår Alltgår skrev:
Beställde dammsugarpåsar på Amazon.se för 139 kr inkl frakt.

Tydligen skickades de från UK.. Idag kom brev från Tullen att jag ska punga upp 290 kr importmoms och 75 kr deklarationsavgift.

Okej....

:crysmile:(y)
Amazon bör hantera det....
 
Alltgår Alltgår skrev:
Beställde dammsugarpåsar på Amazon.se för 139 kr inkl frakt.

Tydligen skickades de från UK.. Idag kom brev från Tullen att jag ska punga upp 290 kr importmoms och 75 kr deklarationsavgift.

Okej....

:crysmile:(y)
Stod det att varan "Fraktas från och säljs av Amazon"? :thinking:
 
FredrikR FredrikR skrev:
Stod det att varan "Fraktas från och säljs av Amazon"? :thinking:
Nix. Så dem kan jag inte skylla på. Jag tänkte inte på att det kunde vara från UK. Antar jag skulle/borde gjort det

Men tullsatsen på över 200% är ju helt hysteriskt rolig. Visste inte att denna produkt var handelspolitikskt sprängstoff...Måste ju ha räknat fel
 
Alltgår Alltgår skrev:
Nix. Så dem kan jag inte skylla på. Jag tänkte inte på att det kunde vara från UK. Antar jag skulle/borde gjort det

Men tullsatsen på över 200% är ju helt hysteriskt rolig. Visste inte att denna produkt var handelspolitikskt sprängstoff...Måste ju ha räknat fel
De måste ha räknat på fel pris.
 
Alltgår Alltgår skrev:
Nix. Så dem kan jag inte skylla på. Jag tänkte inte på att det kunde vara från UK. Antar jag skulle/borde gjort det

Men tullsatsen på över 200% är ju helt hysteriskt rolig. Visste inte att denna produkt var handelspolitikskt sprängstoff...Måste ju ha räknat fel
Jag har läst (kan inte hitta det nu) att om man handlar på en se-domän så är det upp till försäljaren att se till att moms ingår. Något med konsumentskydd och att man skall förvänta sig att det är en svensk shop ink moms om den ligger på .se.
Lite som att om man handlar i en butik inom svenska gränser så skall det också ingå moms.
Hittar som sagt ingen källa på det nu men jag har flera gånger fått tillbaka moms när det varit strul med leverans från en .se
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.