Vulcan61
T Turee skrev:
Kan man fortfarande handla tullfrit från Storbritannien? Och hur funkar det att handla från ett ikke EU land med tull och moms? Jag antar att momsen blir som att handla inrikes? Och tullen betalar man den direkt eller kommer den senare som en överraskning? Tusen tack :)

Ja bara shoppa på ändras 2019 nån gång 29 mars tror jag. Icke EU land så betala du tull antingen innan du fått produkten eller kan det komma en räkning nån vecka efteråt
 
  • Gilla
Turee
  • Laddar…
Vulcan61
Tror även endel säljare på eBay tex kan erbjuda moms och tull samtidigt som man betalar för varan
 
T Turee skrev:
Kan man fortfarande handla tullfrit från Storbritannien? Och hur funkar det att handla från ett ikke EU land med tull och moms? Jag antar att momsen blir som att handla inrikes? Och tullen betalar man den direkt eller kommer den senare som en överraskning? Tusen tack :)
Storbritannien är fortfarande med i EU så ingen tull eller moms.
 
  • Gilla
SamiHus
  • Laddar…
Någon som testat Toucan Tools ?
Såg att dom hade hyffsade priser på maskiner från Panasonic.
 
Nils-Orvar Nils-Orvar skrev:
Någon som testat Toucan Tools ?
Såg att dom hade hyffsade priser på maskiner från Panasonic.
Om du jämför priser glöm inte kolla vad frakten blir.
 
Skulle till att beställa lite Festool tillbehör av en leverantör från UK och fick detta till svar:
"I am afraid we are in a difficult position now and we cannot supply you any more Festool tools.
Festool UK have changed the terms and conditions of our contract and we would be breaking the rules and risking our account if we were to trade with you. Needless to say we cannot risk this.
I know that historically Festool gear is very expensive over in Sweden but it may be good news for you to hear that in 2019 – pricing should be much more consistent over the whole of Europe."

Gick till Axminster för att kolla där istället, och blev lite förvånad att priset på en av artiklarna gick från 300 om man valde UK som leveransland och 320 om man valde Sverige. Alltså artikelpriset inte med leveranspris osv. Oavsett så är ju priset mkt billigare än i Sverige men jag vart lite förvånad trots allt.
 
  • Gilla
Lime113
  • Laddar…
Masses Masses skrev:
Skulle till att beställa lite Festool tillbehör av en leverantör från UK och fick detta till svar:
"I am afraid we are in a difficult position now and we cannot supply you any more Festool tools.
Festool UK have changed the terms and conditions of our contract and we would be breaking the rules and risking our account if we were to trade with you. Needless to say we cannot risk this.
I know that historically Festool gear is very expensive over in Sweden but it may be good news for you to hear that in 2019 – pricing should be much more consistent over the whole of Europe."

Gick till Axminster för att kolla där istället, och blev lite förvånad att priset på en av artiklarna gick från 300 om man valde UK som leveransland och 320 om man valde Sverige. Alltså artikelpriset inte med leveranspris osv. Oavsett så är ju priset mkt billigare än i Sverige men jag vart lite förvånad trots allt.
Trist att Festool lägger sig i vem återförsäljaren säljer till. Känns inte riktigt lagligt faktiskt, men om man skulle orka driva den processen får man nog vänta ganska länge på sina grejor.
Axminsters prisskillnad förklaras inte av den högre svenska momsen?
 
P pyro skrev:
Trist att Festool lägger sig i vem återförsäljaren säljer till. Känns inte riktigt lagligt faktiskt, men om man skulle orka driva den processen får man nog vänta ganska länge på sina grejor.
Axminsters prisskillnad förklaras inte av den högre svenska momsen?
Nope. Man betalar UK-moms om man inte har EU-vatnummer.
 
norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
Nope. Man betalar UK-moms om man inte har EU-vatnummer.
Återförsäljaren skall betala/ta ut svensk moms om det säljs för mer än 300000 till Sverige.
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
K Keld skrev:
Återförsäljaren skall betala/ta ut svensk moms om det säljs för mer än 300000 till Sverige.
Jasså, det var nytt för mig. Iofs inte så konstigt kanske.
 
H
Kanske har med Brexit att göra om det gäller UK?
 
  • Gilla
JuggeH
  • Laddar…
Festool har kört samma grej i Tyskland tidigare. Att Axminster ger olika moms är som redan nämnts pga omsättning till Sverige.

Köper jag med moms gör jag det helst med Svensk moms. Det är värt 2-3% då det blir 25% till Sverige i stället för 19% till Tyskar.
 
Så kan det vara, att det är den svenska momsen som appliceras istället för UK momsen. Det kan jag leva med...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.