Försökte precis beställa Festool ifrån Axminster och fick detta som svar: "

Thank you for your recent enquiry

Regretfully due to contractual agreements we are unable to ship Festool items outside of the UK. I would recommend contacting Festool to find your nearest stockist in Sweden.

Please accept my apologies for any inconvenience caused"

Så det verkar vara kört att handla Festool utomlands?

• Gilla
Händighemma
  • Laddar…
J Jsson83 skrev:

Regretfully due to contractual agreements we are unable to ship Festool items outside of the UK. I would recommend contacting Festool to find your nearest stockist in Sweden.

Kört vet jag inte..
Fick hem Festool grejer i fredags från Tyskland.
Men de (Festool) försöker förmodligen dra åt snaran..

• Gilla
ceson
  • Laddar…
Läste någonstans att Festool ska införa samma pris i hela Europa för att slippa sneinport. Kanske är dags nu?
Det kan nog inte bli dyrare för oss om dom inte justerar Europas priser till våran nivå? Vi har ju varit dyrast i hela området i flera år.
England och Tyskland är ju mycket billigare på Festoprylar. Om det beror på att svenska säljare har sämre pris eller är närigare låter jag vara osagt.
Axminister brukar ligga runt 30% billigare än Sverige, har handlat mycket prylar därifrån. Är ju bara att byta sladden...

Microkatten
Som jag förstår det så skall EUs purfärska förordning om geoblockering, införd 3 december i år, förhindra just sådana här diskriminerande handelshinder som t.ex. beror på nationalitet, se här. Kanske har Festool tagit ut Brexit i förskott...?

Hör gärna av dig till konsumenteuropa.se för att få deras syn på detta (otillåtna?) handelshinder inom EU.

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
J Jsson83 skrev:

Nope använd en proxy https://www.forward2me.com/

Det blir väl inte så stor skillnad mot tidigare eftersom man kan lägga på fraktavgifter eller begära upphämtning tex i Sverige, Se här från den tidigare länkade sidan "Det här innebär dock inte att företag är skyldiga att leverera varor och tjänster i hela EU, utan det blir kunden som får lösa upphämtningen av produkten." Det finns tex många engelska företag förmedlade av Amazon som inte levererar till Sverige.
För mjukvaror så gäller nog däremot att man inte kan vägra försäljning till ett annat land eller ha andra priser

• Haha
Trissan
  • Laddar…
J Jsson83 skrev:

Hej!
Beställde precis för ca 1h en Domino 500 DF set med kex i ett paket för 9900kr från Axminster utan några konstigheter. Fick även ett bekräftelsemail.

A andy999 skrev:
Hej!
Beställde precis för ca 1h en Domino 500 DF set med kex i ett paket för 9900kr från Axminster utan några konstigheter. Fick även ett bekräftelsemail.
Beställde du som företag eller privatperson? Omsättnings "spärren" inom Eu för moms gäller enbart handel till privatpersoner.

R Robert-san01 skrev:
Beställde du som företag eller privatperson? Omsättnings "spärren" inom Eu för moms gäller enbart handel till privatpersoner.
Jag beställde som privatperson och fick bla. detta svar som mail ”Thanks for shopping at Axminster. Your order will be processed by Global-e, our global fulfilment partner as Merchant of Record. We are happy to inform you that this order is now confirmed and we will begin processing your purchase for despatch.”

Det verkar som om ordern gick igenom, får se vad som händer. Jag berättar när jag får mer info...

• Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
A andy999 skrev:
Hej!
Okej, jag försökte beställa ett stort festoolkit med en kapex och ben så deras butik kunde inte själv räkna fram frakten, därför hanterades ärendet manuellt hos dem och de skulle återkomma med ett fraktpris. I stället fick jag ovanstående mail som svar. Din order har förmodligen gått igenom mer automatiskt kan jag tänka mig, så därför reagerar inte någon förhoppningsvis. Även om det borde ligga spärrar i deras system om de nu inte får sälja till Sverige,

Jag skickade in mitt org nr och de la upp mig som "momsfri", dvs priserna i deras butik visades utan moms. Jag tänkte alltså beställa som företag.

L L-E skrev:
Nope använd en proxy [länk]
I mitt fall skulle det bli ganska dyr frakt, så då skulle det mesta av vinsten försvinna och då kan jag lika gärna köpa det på hemmaplan än att krångla tänkte jag.

J Jsson83 skrev:
Okej, jag försökte beställa ett stort festoolkit med en kapex och ben så deras butik kunde inte själv räkna fram frakten, därför hanterades ärendet manuellt hos dem och de skulle återkomma med ett fraktpris. I stället fick jag ovanstående mail som svar. Din order har förmodligen gått igenom mer automatiskt kan jag tänka mig, så därför reagerar inte någon förhoppningsvis. Även om det borde ligga spärrar i deras system om de nu inte får sälja till Sverige,

Jag skickade in mitt org nr och de la upp mig som "momsfri", dvs priserna i deras butik visades utan moms. Jag tänkte alltså beställa som företag.

I mitt fall skulle det bli ganska dyr frakt, så då skulle det mesta av vinsten försvinna och då kan jag lika gärna köpa det på hemmaplan än att krångla tänkte jag.
Vi får se vad som händer efter nyår när de öppnar. Tycker de borde ha skrivit något om begränsningen från Festool på deras hemsida.
Jag får hålla tummarna och hoppas på det bästa:)

A andy999 skrev:
Vi får se vad som händer efter nyår när de öppnar. Tycker de borde ha skrivit något om begränsningen från Festool på deras hemsida.
Jag får hålla tummarna och hoppas på det bästa:)
Fick hem min Festool Domino DF 500 Q-Set Jointer & Assortment 1060 idag från UK:)
Jag beställde förvisso som privatperson, det kanske är skillnad om man beställer som företagare?

Ja, nu börjar det bli spännande hur det kommer bli med moms/tull. Undrar om pundet kommer bli kraftigt försvagat någon gång nu under det närmsta halvåret, beroende på hur utvecklingen sker?

Börjar pundet bli extremt billigt nu? 11.50 någonting?

Kollat lite efter Kregs pocket hole jig och det blir... misstänkt billigt från Storbrittanien jämfört med Tyskland och Sverige...

Någon som har koll om ffx fungerar att beställa från nu?

F F_man skrev:
Börjar pundet bli extremt billigt nu? 11.50 någonting?

Kollat lite efter Kregs pocket hole jig och det blir... misstänkt billigt från Storbrittanien jämfört med Tyskland och Sverige...

Någon som har koll om ffx fungerar att beställa från nu?
Wolfcraft har ibland sina varianter (under cover jig) på Bauhaus och hornbach om du inte vill ha något unikt från Kreg.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.