Jo jag vet, fingrar på den också... Men jag gillar verkligen möjligheten med dammsugare och bänkmontering på Kregs k4.

1200kr svider lite för någonting jag inte vet om jag kommer använda så mycket eller ej dock :thinking:

Huvudfrågan var nog egentligen pundets värde dock. Är jag ute och cyklar för jag levde i verkligheten att det var närmre 15skr per pund...

F F_man skrev:
Huvudfrågan var nog egentligen pundets värde dock. Är jag ute och cyklar för jag levde i verkligheten att det var närmre 15skr per pund...
Graf över växelkursen för brittiska pund mot svenska kronor över tid på en mobilskärm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
  • Gilla
Fluxor
  • Laddar…
Vad gäller med import, EU och Sverige idag?

Lime113 Lime113 skrev:
Vad gäller med import, EU och Sverige idag?
Samma regler som tidigare fram tills årsskiftet.

Någon som handlat från UK sedan årskiftet? Vad gäller nu?

• Gilla
FemTummar och 1 till
  • Laddar…
nu är det precis som vilken försändelse som helst från utsidan av eu. Ska låta det vara osagt hur det är med tull men de kanske har nån överenskommelse där med tullfritt......Annars blir det tullavgift och moms på hela köpesumman hemmavid.

T TryBran skrev:
Någon som handlat från UK sedan årskiftet? Vad gäller nu?[/QUOTE
Har inte handlat efter nyår men precis innan.
Nu gäller tull 10 % + Moms 25 % på hela summan. Det är standardbeloppen.
Sen finns det avvikelser beroende på vad du importerar.
Kika in på tullverket.se så ser du allt.

Med det sagt så rekommenderar jag att INTE handla från UK längre, om det inte är nåt unikt eller absolut nödvändigt.

Redigerat:
  • Gilla
Lime113
  • Laddar…
J Jan_G skrev:
Nu gäller tull 10 % + Moms 25 % på hela summan. Det är standardbeloppen.
Va, har du källa på det?
3% är det på golfklubbor och elektriska handverktyg i alla fall.....
Och om handlaren i UK säljer VAT-fritt så blir det några procent extra för att den svenska momsen är högre än UK's på 20%.

K Kane skrev:
Va, har du källa på det?
Och om handlaren i UK säljer VAT-fritt så blir det några procent extra för att den svenska momsen är högre än UK's på 20%.
De SKA sälja utan moms...............annars blir det dyrt..........

Ok, så det betalas ej moms i UK men i Sverige? Låter konstigt men det är ju bra för mig om det är så....
Golfklubbor får gärna ha låg tull...

T TryBran skrev:
Ok, så det betalas ej moms i UK men i Sverige? Låter konstigt men det är ju bra för mig om det är så....
Golfklubbor får gärna ha låg tull...
vad är det för konstigt med det?

K Kane skrev:
Va, har du källa på det?
@Kane: LÄS HELA INLÄGGET, inte bara det du vill läsa...;)
Men jag skriver det igen: www.tullverket.se
Det är den mydighet som beslutar och hanterar reglerna kring IMPORT.:sleep:

J Jan_G skrev:
@Kane: LÄS HELA INLÄGGET, inte bara det du vill läsa...;)
Men jag skriver det igen: www.tullverket.se
Det är den mydighet som beslutar och hanterar reglerna kring IMPORT.:sleep:
visst är det så men 10% låter som taget ur luften och gäller nog få varor. Har köpt allt möjligt från andra länder och det har nog aldrig varit så högt.......

S Stefan1972 skrev:
visst är det så men 10% låter som taget ur luften och gäller nog få varor. Har köpt allt möjligt från andra länder och det har nog aldrig varit så högt.......
Tullavgiften på motordrivna handverktyg är enl tullverkets hemsida 3%.

S Stefan1972 skrev:
vad är det för konstigt med det?
Det är garanterat jag som har för dålig koll. Jag tänker att landet där affären görs skulle vara intresserad av att få in intäkten för momsen och inte landet dit varan skickas. Men som sagt, jag kan väldigt lite om sådant här.
Med risk för att verka mer korkad än vad jag redan gör: drar toolstop, axminster mfl av momsen från köpeskillingen vid beställning av dessa?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.