Grymt Daniel då har jag lärt mig något nytt idag med :). Och Ceson tack för ett mycket bra svar.

/ Jens
 
Kan inte kalla mig hyvelproffs på något vis men använder handhyvlar ganska mycket i mitt snickrande. Äger en del Quangsheng, en Lie Nielsen och några Veritas. Jag tycker Quangsheng hyvlarna är fantastiskt bra till det priset (halva jämfört med LN och Veritas). Sulan är plan, stålen är lättbrynta och håller skärpan bra och överlag är det bra finish på hyvlarna. Det finns ett rykte om att Quangsheng skulle ha lite bättre finish och tillverkade till bättre specifikation än Qiangsheng (som säljs av Rutlands), vet inte hur det är med det nuförtiden.

Hyvlarna säljs även här under namnet Juuma, innan pundet började rasa var det billigare att köpa härifrån http://www.fine-tools.com/juuma-planes.html
 
  • Gilla
ceson
  • Laddar…
Jag har hållit i en Jumma stöthyvel en gång och tyckte den såg välgjord ut.......... men jag har en principiell motvilja mot kinaverktyg och varor från låglöneländer överhuvudtaget.
Dels har jag blivit lurad att köpa skit litet för många gånger och dels vet jag att om ingenting tillverkas i västvärlden blir vi väldigt snabbt utfattiga u-landsmedborgare allihop.

Själv är jag väldigt nöjd med min Stanley nummer 18 stöthyvel från före kriget någon gång. Inköpt på auktion för 22 euro om jag kommer rätt ihåg.
 
Själv kör jag bara trähyvlar, tillverkar trähyvlar och restaurerar trähyvlar. Har aldrig stött på ett tillfälle när man behöver en stöthyvel ;) (Eller metallhyvel för den delen)
 
remdrivet skrev:
Själv kör jag bara trähyvlar, tillverkar trähyvlar och restaurerar trähyvlar. Har aldrig stött på ett tillfälle när man behöver en stöthyvel ;) (Eller metallhyvel för den delen)
Å trähyveln funkar ju även som bränsle i gengasaggregatet;)
 
För att inte tala om i ångpannan.
 
remdrivet skrev:
För att inte tala om i ångpannan.
Eller den lilla bandsågsbladslödaren du köpt åt mig?
 
Haha, nja, frågan är om det funkar i den? Det blir nog inte varmt nog med en hyvel du..
 
Snailman
Nån som har handlat från axminster? har inte registrerat konto där ännu, kan man betala med kontokort eller paypal?

Och kommer man att se vad frakten blir till Sverige? kollade lite på deras ebaystore också, och där så hade man blandat 110Volt och 230Volt i texten om maskinen, så verkar lite osäkert vad de skickar?
Tänkte mig makitas eldrivna kexmaskin och lite kex.
 
trattalask
Jag har handlat där en del. Frakten står angiven i kassan men ingår om man handlar för £100. Det går att Välja ifall du ska han 110v eller 230v.

Tar två-tre dagar att få paketet levererat hem till dörren. Är man inte hemma får man hämta på posten dagen efter.

Du kan betala med både kort direkt eller PayPal. Dock så går det inte är kombinera PayPal och presentkort, så va det iallafall i maj.
 
P
Jag har handlat en del från Axminster.co.uk, senast en Jet Planhyvel

Man får se frakten i kassan och på siten så kan man välja mellan 110 och 230 volt innan man lägger varan i kundvagnen
 
Snailman
Ok, ska försöka att beställa i morgon då, det låter ju bra, gjorde en annan beställning ikväll, så är ganska slut nu :screwy:

var nåt tredjepartsprogram emellan Swedbanks site och mig, som jag inte sett tidigare, den funkade inte i Edge utan fick återupprepa allt i Chrome
 
Snailman
Försöker beställa en sån här http://www.axminster.co.uk/makita-pj7000-biscuit-jointer-ax874907 men det verkar inte gå, ni som har beställt förut, verkar det fungera som det ska?

Jag har fått mail om att det kommit hem två gånger men inte kunnat kolla förrän 6 timmar senare och då har det inte gått att beställa? Står alltså backorder
 
trattalask
Eftersom det står backorder kan du inte beställa den. Axminster verkar inte vilja att man beställer det som de inte har i lager.
 
Snailman
LsaiboT skrev:
Eftersom det står backorder kan du inte beställa den. Axminster verkar inte vilja att man beställer det som de inte har i lager.
Okay, verkar inte ens hitta var jag lyckades få dem att mejla mig när den fanns hemma...
Edit: lyckades med detta nu, så får avvakta nästa mejl

På ebay verkar de ha 7 st 110Volts maskiner
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.