Det kommer inte bli några skillnader på export /import. Uk är alldeles för viktig för många länder i eu för att det ska ske. Kommer bli frihandelsavtal så det smäller om det 😊
 
  • Gilla
Lime113
  • Laddar…
CarlMagnus skrev:
Det kommer inte bli några skillnader på export /import. Uk är alldeles för viktig för många länder i eu för att det ska ske. Kommer bli frihandelsavtal så det smäller om det 😊
Jo, det tror jag också men frågan är hur det påverkar privatimport. Jag handlar en del från UK idag, bl.a. verktyg, elektronik och teleskop grejer. Blir det tull och moms på det blir det stopp med den saken...
 
larsbj skrev:
Man betalar inte deras moms på utförsel.
Om det är export inom Eu och säljaren inte vill hantera intrastat så blir du debiterad deras moms och den får du inte dra av i Sverige. Du kan ansöka om återbetalning av deras moms hos Skatteverket.

Vill man som företagare inte hantera export utom EU så blir det inte heller någon affär. Har du ex provat att exportera något som företagare till Norge?
 
Robert-san01 skrev:
Om det är export inom Eu och säljaren inte vill hantera intrastat så blir du debiterad deras moms och den får du inte dra av i Sverige. Du kan ansöka om återbetalning av deras moms hos Skatteverket.

Vill man som företagare inte hantera export utom EU så blir det inte heller någon affär. Har du ex provat att exportera något som företagare till Norge?
Har exporterar till Norge och Tyskland som företagare. Och importerat från England och Danmark både som företag och privatperson och det har fungerat bra aldrig fått problem med dubbel moms.
 
larsbj skrev:
Har exporterar till Norge och Tyskland som företagare. Och importerat från England och Danmark både som företag och privatperson och det har fungerat bra aldrig fått problem med dubbel moms.
Missat inläggen där man beklagar sig över att ex Gerschwitz inte alltid vill exportera? I deras fall säljer de inte till privatpersoner när deras åsikter årliga kvot till privatpersoner är fylld.

Jag vet flera företag i England som inte säljer utan moms till företag inom EU.

Jobbade för ett Tyskt företag och vi hade min order till Norge då det var extra jobb med förtullning.
 
Hallå gott folk!

Som rubriken lyder så är jag nyfiken på om någon har lite koll på vad frakten från workshop heaven kan ligga på. Har någon handlat där tidigare? Jag såg att det fanns en tråd om import från bl a. UK men den var ju på över 100 sidor så latmasken sa faktiskt ifrån :). Det första jag tänkt mig beställa var iaf en stöthyvel. Sen vet man inte om det blir något mer smått och gott :)

Med vänlig hälsning, Jens
 
Jag köpte två hyvlar nyligen och betalade 16 pundisar i frakt.
 
Ett framtida England är ju inte konstigare än ett nuvarande Schweiz (som dessutom har export långt över EU kombinerat) Youtube
 
Lime113 skrev:
Ett framtida England är ju inte konstigare än ett nuvarande Schweiz (som dessutom har export långt över EU kombinerat) Youtube
Du är medveten om att du länkar till en propagandafilm? Siffrorna däri kan man ju torka sig därbak med. Just siffran kring trade deals faller säkert på någon teknikalitet. Det verkar rimligt att bara tex tyskland har mer och större handelsavtal än Schweiz.
 
  • Gilla
SamiHus
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Du är medveten om att du länkar till en propagandafilm? Siffrorna däri kan man ju torka sig därbak med. Just siffran kring trade deals faller säkert på någon teknikalitet. Det verkar rimligt att bara tex tyskland har mer och större handelsavtal än Schweiz.
Den som granskar fakta och klarar av att reflektera över den har inget att frukta av propaganda. Det är därför jag vågar läsa svensk media.

Poängen som framförs är att det handlar om EUs och inte enskilda EU-länders handelsavtal. Dvs Tysklands export beror inte av EUs handelsavtal.
 
Tackar för det snabba svaret! Får man fråga vilka hyvlar du köpte?
 
Det får man :)
Quangsheng No.101 Small Block Plane och Quangsheng Low Angle Rebating Block Plane (Typ 3)
 
Jojo! Är du nöjd med hyvlarna? Är själv en helt fruktansvärt ny nybörjare. Har ingen som helst erfarenhet av snickeri och hyvling. Men tänkte försöka fixa till en liten hörna när garaget är färdigbyggt så jag kan börja snickra lite. Tycker de hyvlarna verkar prisvärda samt att man slipper lägga ner lika mycket tid som med ett riktigt renoveringsobjekt. Hoppas jag på iaf :)
 
Jag är inte någon finsnickare utan använder hyveln mest till inpassningar och bryta kanter. Så vitt jag kan bedöma så är Qiangsheng (vet inte varför WH väljer att kalla dem Quangsheng jag utgår från att dom kommer härifrån) välgjorda. Den lilla hyveln har blivit en ny favorit och hänger tillsammans med den gamla stöten Stanley i bältet:).

Rutlands säljer Qiangsheng men mycket är slutsålt men får enl. uppgift ny leverans i augusti.

Jag tycker för min användning så är dessa hyvlar helt ok. Köpte även en L-N stöt för ett tag sedan och det är en helt annan klass men också ett helt annat pris.

Här finns på forumet riktigt duktigt hyvelfolk och någon av dessa kanske har kollat på Qiangsheng och kan ge ett mer proffsigt utlåtande.
 
Jääns skrev:
Hallå gott folk!

Som rubriken lyder så är jag nyfiken på om någon har lite koll på vad frakten från workshop heaven kan ligga på. Har någon handlat där tidigare? Jag såg att det fanns en tråd om import från bl a. UK men den var ju på över 100 sidor så latmasken sa faktiskt ifrån :). Det första jag tänkt mig beställa var iaf en stöthyvel. Sen vet man inte om det blir något mer smått och gott :)

Med vänlig hälsning, Jens
Hej och välkommen till forumet Jens. Jag har sammanfogat trådarna. Om du vill hitta något i en lång tråd kan du använda funktionen "sök i ämnet" som finns precis ovanför det översta inlägget på varje sida.

//Mod
 
  • Gilla
screamin-daemon
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.