Ok, jag beställde till Makitasåg och dom grejerna verkade dom ha hemma.
 
Har samma erfarenhet som phl, dvs att det kan ta lång tid. Jag beställde en drös med verktyg och en liten Festool-reservdel. Reservdelen fanns inte på lager, och jag fick snällt vänta i typ en månad på hela beställningen.

Det bör dock nämnas att det på deras hemsida står att leveranstiden för just reservdelar kan uppgå till 28 dagar, så de är i varje fall tydliga med det.
 
Akahigi
Beställde dammsugarpåsar från Miles, de kom rätt fort faktiskt trots att det var jul.
 
Jag är sugen på att importera en Leica Lino L2+ krysslaser från England, är det någon som kan bekräfta att jag kommer att ha garanti på denna i Sverige?

Jag mailade Leica sverige och frågade men svaret var lite luddigt och jag känner mig inte säker på vad som gäller.

Kanske kan någon även rekommendera en sida som har bra priser på Leica?
 
Redigerat:
Fick precis mail från Amazon UK att de slutar med gratis frakt (Super Saver Delivery) till Sverige. Trist.

Amazon.co.uk skrev:
As you've previously had orders delivered to Sweden, we wanted to let you know that our delivery options to Sweden are changing. From April 3, 2014, FREE Super Saver Delivery will no longer be available. You'll have the option of Standard or Priority Delivery for orders being delivered to Sweden.
 
netram skrev:
Fick precis mail från Amazon UK att de slutar med gratis frakt (Super Saver Delivery) till Sverige. Trist.
Surt! Har också nyttjat den varianten flera gånger.
 
Men det gäller inte mig, för jag har inte fått nåt sånt email... :)
 
Akahigi
thomasx skrev:
Men det gäller inte mig, för jag har inte fått nåt sånt email... :)
Gäller alla...

Blä vad trist!

Jag skickade ett mail och klagade. Hoppas alla andra gör likadant. Man borde ju få kunna betala för Prime-medlemskap eller så kan de höja minimipris till £50.

Riktigt tråkigt.
 
Det ryktas att Amazon ska öppna en svensk webbplats, så man kan ju misstänka att det här är en förberedelse för det. Gissningsvis så kommer priserna på amazon.se då att "anpassas" mot den svenska marknaden, vilket ju helt skulle undermineras av gratis frakt från UK.

Rena spekulationer från min sida alltså. Men riktigt surt är det, har handlat rätt mycket från amazon.co.uk.
 
En av amazons konkurrensfördelar är ett lägre pris, så om de öppnar en svenskt sajt bör man rimligen kunna utgå ifrån att de kommer att priskonkurrera, dvs ha priser som ligger under den aktuella nivån idag. Om de har kunnat sälja framgångsrikt med lönsamhet från England mot Sverige med fri frakt till engelska priser, skulle de så klart kunna hålla samma priser på en Svensk sajt. I praktiken hamnar det kanske någonstans mitt emellan. Alla vi kunder som är vana att handla från England till "rätt" pris och som nu (eventuellt) blir utstraffade med höga fraktkonstnader för att (om) Amazon vill styra marknaderna, kommer sannolikt att fortsätta handla från billigare länder, men på andra handelsplatser, så det blir ett direkt tapp av marknadsandelar för Amazon på det viset. Men vem vet, de kanske har något kort i bakfickan för att behålla oss också som kunder, en stående "valued customer"-rabatt, kanske ;)

En annan möjlighet som det så klart är lite svårt att inte spekulera i är att de har svårt att få lönsamhet i affären med fri frakt till Sverige.
 
Akahigi
Eftersom de stängt ner den fria frakten till alla andra länder känns det mer som ett strategibyte. Man får hoppas på amazon.se innan sommaren då.

Se till att gå in och klaga iaf, alltid bra med feedback från kunderna.
 
Jo, ett strategibyte är det ju helt klart :) Vad jag förstått så har Amazon ett centrallager i spanien. Därifrån kommer i alla fall ofta försändelserna, har jag noterat. Så det borde kunna funka med fri frakt till en större mängd länder, men det har kanske att göra med just att styra marknaden, eller med transportavtal att göra.

Jag antar att t.ex. amazon.de och amazon.fr har motsvarande fri frakt inom länderna? Volymerna utanför de "stora" länderna kanske inte räcker för att få till ett logistikavtal med priser låga nog för att facilitera fri frakt.
 
Jag har handlat lite från amazon.de & de har ju frifrakt inom Tyskland. Men jag har såklart fått betala frakt till Sverige. Mina prylar har ofta levererats från deras Italienska lager.
 
Hmm, undrar om Amazon.co.uk vet att Amazon.de har ett lager i Italien, och vice versa ;)
 
Akahigi
Allting verkar vara Amazon EU s.a.r.l. :)

Vore kul annars...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.