MultiMan
R Rimas73 skrev:
I visa fall går det att reklamera till tillverkaren om felet fans från fabriken i up till tre år och har luckan ramlat av så ser det som det är just den här fallet.
Annat alternativ är att beställa en ny lucka och byta den. Fins företag på nätet som säljer delar.
Är mikron gammal, ersätter man den med en likvärdig begagnad.
Ett stående tips är att läsa tråden innan man svarar, annars blir det lätt helt absurda svar.

• Gilla
  • Haha
Jan Maxe och 5 till
  • Laddar…
Chr3
Många gissningar här.

Foto som visar den lucka som pillades loss samt mikron nedanför?
Märke/modell/tillverkningsår/värde på mikro?
Hur goda vänner är ni?
Har de använt ert kök tidigare eller bara varit era gäster när de varit i huset?
Är det ”bara” ett semesterhus/-stuga eller ert hem där ni bor stadigvarande?

• Gilla
  • Wow
MichelleW och 2 till
  • Laddar…
MultiMan
Chr3 Chr3 skrev:
Många gissningar här.

Foto som visar den lucka som pillades loss samt mikron nedanför?
Märke/modell/tillverkningsår/värde på mikro?
Hur goda vänner är ni?
Har de använt ert kök tidigare eller bara varit era gäster när de varit i huset?
Är det ”bara” ett semesterhus/-stuga eller ert hem där ni bor stadigvarande?
Igen, läs tråden innan du svarar. Du ställer flera frågor som redan är besvarade.

• Gilla
NickieByggare och 2 till
  • Laddar…
MoaSB MoaSB skrev:
Tack för svar. Apropå vad som hände: De var nyfikna på vad luckan över mikrovågsugnen innehöll. Luckan (den sitter fast med dubbla magneter, har inget handfat) ramlade ner och slog i handtaget, vilket gjorde att ugnens glasdörr pulveriserades.
Solklart att de ska ersätta mikron då de var orsaken till att den gick sönder. Var inte rädd utan vidtala den som orsakade skadan och begär en ny mikro eller en summa som motsvarar inköp av en likadan.

• Gilla
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
Chr3
MultiMan MultiMan skrev:
Igen, läs tråden innan du svarar. Du ställer flera frågor som redan är besvarade.
Tack för ditt svar och jag ber om ursäkt för att jag råkat förarga dig.
Kan du som redan sett fotot länka till det inlägget här?
Eftersom jag inte heller finner svar på vad det är för märke/modell/ålder på mikron så gäller samma även där.
Förresten; ber vänligast om att du kanske skulle kunna länka till svaren direkt här på alla mina funderingar, jag har uppenbarligen läst för dåligt men det har nog sina förklaringar med uselt fungerande syn efter en vaknatt.
Tackar på förhand! 👍

• Haha
Dilato
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Du har uppenbart aldrig sett olika varianter på smala skåp för plåtar eller bakbord.
Precis, det är ju smart förvaring.

I vårt förra kök hade vi ugnsplåtar med mera i sockellådor, alltså utdragslådor direkt på golvet under bänkskåpen. Fronten lika som listen omkring så det var dolt.

• Gilla
Chr3 och 1 till
  • Laddar…
MoaSB MoaSB skrev:
De ringde direkt och berättade. Men sa inget om ersättning.
Vilken lösning skulle du vilja se?.Hur hade du gjort om det var du som lånat deras kök och råkat ha sönder något? Det kan du använda som kompass.

Sedan behöver du agera och driva saken i den riktning du vill. Eftersom dina hyresgäster inte verkar komma på det själva. Om det är något jag lärt mig genom livet så är det att tankeläsning inte funkar.

• Gilla
Sotarsyster och 1 till
  • Laddar…
asdf123
Finns väl inget uppenbart svar på hur detta ska sluta men självklart erbjuder man sig att ersätta denna typ av skador när man lånat ett hus gratis (att enbart betala för el är ett märkligt upplägg men gratis i min värld). Om TS därefter väljer att ta emot ersättningen eller inte är väl det som enbart TS kan avgöra då vi inte vet exakt vad som hänt och hur deras relation ser ut.

Men draget ur arslet skulle jag säga TS borde släppa situationen och gå vidare. Låna inte ut huset till dessa personer igen och ta en funderare på hur en sund vänskapsrelation bör fungera. Rådfråga en vuxen om du blir osäker.

• Gilla
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
Är man gäst hos någon och har sönder något så erbjuder man sig såklart att betala för detta. Detta känns självklart, även om alla kanske inte har den instinkten. Har gästen av ekonomiska skäl inte möjlighet att betala är det såklart en annan fråga. Men då lyfter man rimligen detta som gäst med värden och förklarar hur situationen ser ut.

Som värd får man då ta ställning till om man vill ta emot den erbjudna ersättningen eller ej. I allmänhet menar jag, vänner emellan, att man avböjer erbjuden ersättning och låter udda vara jämnt. Jag hade aldrig tagit emot pengar av en vän för något de haft sönder av misstag. Men visst, situationerna kan vara väldigt varierande. Detta också kanske beroende av ekonomisk förmåga på ömse sidor.

Om gästerna inte erbjuder ersättning tycker jag det är något man får leva med. Inte särskilt snyggt, men man får väl fundera på om man i förlängningen vill ha kvar sådana vänner. Att som värd och vän kräva ersättning ska man dock akta sig för. Jag tycker det verkar högst asocialt, om inte ens ekonomiska verklighet oundgängligen påkallar detta. Hade jag haft vänner som kommit till mig och krävt ersättning och pratat om skadeståndslagen hade jag nog sett mig om efter nya.

@
MoaSB MoaSB skrev:
Tack för svar. Apropå vad som hände: De var nyfikna på vad luckan över mikrovågsugnen innehöll. Luckan (den sitter fast med dubbla magneter, har inget handfat) ramlade ner och slog i handtaget, vilket gjorde att ugnens glasdörr pulveriserades.
Låter som att uthyraren var ansvarig/orsaken till det hela! Delar av "skåpinredningen" ska väl inte ramla ned!?

Jag tycker TS kan säga så här till sina vänner: Jag lånade ut huset till er mot elkostnaden. Ni har pillat på en lucka det inte fanns anledning att pilla på vilket medfört att micron nu inte går att använda. Ni får vara med och dela på självrisken till försäkringsbolaget. Lite konstigt att ni inte spontant erbjöd er att göra det.

• Gilla
Fixarlasse Dalarna och 3 till
  • Laddar…
Helena S Helena S skrev:
Jag tycker TS kan säga så här till sina vänner: Jag lånade ut huset till er mot elkostnaden. Ni har pillat på en lucka det inte fanns anledning att pilla på vilket medfört att micron nu inte går att använda. Ni får vara med och dela på självrisken till försäkringsbolaget. Lite konstigt att ni inte spontant erbjöd er att göra det.
Det låter som en vettig lösning och inte alls något tokigt förolämpande mot sina vänner. De borde ha vetat bättre om de nu är vuxna, att inte pilla på saker och ting av bara nyfikenhet i någon annans hem.

Dessutom har de tydligen varit i TS kök många gånger tidigare och vet var saker och ting finns. Då finns det ingen anledning att helt plötsligt pilla och riva upp en täcklucka utan handtag som finns högst upp mot taket. När alla andra köksluckor har gångjärn och handtag. Vad skulle de där att göra? Då borde nog TS anta att även sovrummet är genomsökt av "nyfikenhet" ;)

Vännerna borde skämmas som inte ens erbjuder någon sorts ersättning eller lösning till TS. Där borde iaf jag fundera på vad man har för vänner egentligen. För mig och min sambo är det självklart att man ersätter något som har gått sönder. Speciellt om det är av "nyfikenhet".

Har man vänner som man vet har det knapert eller på andra sätt inte kan bidra så mycket ekonomiskt behöver man såklart inte begära hela summan/självrisken som ersättning. Kanske en symbolisk summa på ett par hundralappar och en vinflaska för kanske 80:- skulle kunna vara toppen som ersättning. Eller om man har riktigt nära vänner som erbjuder någon sorts ersättning själva, och man vet att de har ekonomiska bekymmer, så skulle jag faktiskt ha avböjt deras ersättning med en kram :)

• Gilla
Fixarlasse Dalarna och 1 till
  • Laddar…
K
Jag har haft och har liknande giljotinkonstruktioner i kök. Dock inte på någonting som kan misstas för en lucka.
Bägge passbitarna på bilden sitter med magneter. Den ena för att jag har en smarthub placerad där bakom. Den andra, den med överluftsgaller, för att jag vill kunna städa.

Om det är en lucka/kan uppfattas som en lucka som TS gäster har dödat micron med, och TS inte upplyst om konstruktionen, då anser jag att TS får bita ihop och köpa sig en ny micro.

Är det däremot ett vansinnesdåd och mikrons (tidigare) värde inte obetydligt, då tycker jag att TS gott kan förklara för gästen att det kostar pengar att byta mikro, och att TS önskar att gästen bidrar till att täcka kostnaden.

PS. Hoppas att inte luckan/listen, golv eller annat, utöver mikron, skadades.

• Köksöverskåp med två passbitar; en med magnet och överluftsgaller, troligen för smarthub och städmöjlighet, mot en träpanelvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
K Kardan79 skrev:
Jag har haft och har liknande giljotinkonstruktioner i kök. Dock inte på någonting som kan misstas för en lucka.
Bägge passbitarna på bilden sitter med magneter. Den ena för att jag har en smarthub placerad där bakom. Den andra, den med överluftsgaller, för att jag vill kunna städa.

Om det är en lucka/kan uppfattas som en lucka som TS gäster har dödat micron med, och TS inte upplyst om konstruktionen, då anser jag att TS får bita ihop och köpa sig en ny micro.

Är det däremot ett vansinnesdåd och mikrons (tidigare) värde inte obetydligt, då tycker jag att TS gott kan förklara för gästen att det kostar pengar att byta mikro, och att TS önskar att gästen bidrar till att täcka kostnaden.

PS. Hoppas att inte luckan/listen, golv eller annat, utöver mikron, skadades.
Det här är alltså ett försvar för "giljotinkonstruktioner"? Man kan väl ha gångjärn även om man har en smarthub innanför? Vad är skälet till denna giljotinkonstruktion? Lättja (lathet säger alla obildade)?

• Haha
Kardan79
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Om hela övriga köket har handtag, så jo, då är det underligt att man börjar riva och slita i saker utan handtag. Var går gränsen tycker du? Det kanske är ugnsplåtar bakom den breda dörrlisten?

Får vi en översiktsbild på köket hade det gått att säga mer.
Var får du idén att resten av köket har handtag?

• Wow
Fixarlasse Dalarna
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.