91 116 läst · 336 svar
91k läst
336 svar
Hyresgästen har haft sönder mikron, vad nu?
Ursäkta men vem fan sätter in en begagnad Micro bara för att någon varit klantig och tagit sönder den dom satt där. Finns tre alternativ,1 antingen har du stake och talar om för dom att de får ersätta en ny. 2 Eller så delar ni på kostnaden. 3 Du skiter i det som hänt och köper en ny själv. Handlar lite om hur gammal micron var.
Är det verkligen en lucka om den inte har handtag? Låter mer som en panel som kan tas ner om nåt behöver servas?
Om dina vänner är så himla nyfikna att de bänder loss en lucka/panel som uppenbart inte ska öppnas då den saknar handtag, och på kuppen pajar mikron, så anser jag att de får öppna börsen och ersätta. Om jag kraschar nåt i en hyresrätt, hotellrum, fjällstuga etc så blir jag ersättningsskyldig.
Om dina vänner är så himla nyfikna att de bänder loss en lucka/panel som uppenbart inte ska öppnas då den saknar handtag, och på kuppen pajar mikron, så anser jag att de får öppna börsen och ersätta. Om jag kraschar nåt i en hyresrätt, hotellrum, fjällstuga etc så blir jag ersättningsskyldig.
Om det hade gällt mig själv som fått micron skadad enligt TS scenario så hade jag bara klandrat mig själv. Jag förstår att man har löst detta luckmontage med magneter för att skruvar inte alltid är snyggaste valet. Dessutom enkel att ta bort för att komma åt vad som nu finns att komma åt bakom - vad som finns att komma åt bakom är oviktigt i sammanhanget.
En sådan lösning med denna risk att luckan faller ner när man öppnar luckan, den är ju öppningsbar bevisligen, är inget man normalt får förvänta sig med en kökslucka. Handtag eller inte, finns flera luckor som saknar handtag men är ändå gjorda för att öppnas. För mig själv som känner till detta hade det inte varit ett problem men för andra som nyttjar köket utan att ha kunskapen om denna lucka (eller blivit informerade) så blir det ett problem. Ansvaret lägger jag isf endast på mig själv. Sen kan man moraliskt diskutera om vännerna i detta fall ska/borde bidra. Jag hade tagit fullt ansvar själv om jag inte hade informerat om denna risk med luckan.
Det hade få bli en läropeng och istället glädjas åt att ingen människa skadades allvarligt för om det hade hänt tror jag ansvarsfrågan är uppenbar - montörens.
Men det är till 100% min egen åsikt och jag menar inte att det ska vara så för andra.
En sådan lösning med denna risk att luckan faller ner när man öppnar luckan, den är ju öppningsbar bevisligen, är inget man normalt får förvänta sig med en kökslucka. Handtag eller inte, finns flera luckor som saknar handtag men är ändå gjorda för att öppnas. För mig själv som känner till detta hade det inte varit ett problem men för andra som nyttjar köket utan att ha kunskapen om denna lucka (eller blivit informerade) så blir det ett problem. Ansvaret lägger jag isf endast på mig själv. Sen kan man moraliskt diskutera om vännerna i detta fall ska/borde bidra. Jag hade tagit fullt ansvar själv om jag inte hade informerat om denna risk med luckan.
Det hade få bli en läropeng och istället glädjas åt att ingen människa skadades allvarligt för om det hade hänt tror jag ansvarsfrågan är uppenbar - montörens.
Men det är till 100% min egen åsikt och jag menar inte att det ska vara så för andra.
Hade sagt ”äsch, sådant händer, vi löser det själva” kanske passar på att uppgradera mikron 😅MoaSB skrev:Hej, våra kompisar hyrde vårt hus över nyår och hade tyvärr sönder mikron.
Vi hade inget kontrakt om vad som skulle ske om något gick sönder.
Jag vet inte vad man kan begära? De betalade elen som hyra, så där finns inga ”drullepengar” att ta av.
Jag vill helst inte betala något själv, men kan jag begära att de betalar motsvarande begagnad produkt? Jag brukar vara dumsnäll (som i att jag nu skulle säga ”äsch, sådant händer, vi löser det själva ”).
Hur hade ni gjort?
Det resonerar och jag undrade hur hen hade kommit fram till att alla luckor hade handtag när inget då var nämnt om det.B Brotorpet skrev:
Svaret på den frågan är inte vid tidpunkten framtida inlägg. Ja nu har det framkommit i senare inlägg att alla andra luckor handtag.
Medlem
· Västra Götaland
· 134 inlägg
Köp ny micro. Fixa skåpsluckan riktigt. Löst.
När jag skrev mitt inlägg hade TS skrivit om hur köket ser ut. Låter inte som du svarar på mitt inlägg, men oavsett låt oss diskutera utan att använda personangrepp så går det bra! Tycker byggahus forum snart börjar bli hatforum och det är så trist att det skall bli hätsk stämning i nästan varje tråd.Mabs skrev:
Beror väl på vad det är för micro, vår siemens studioline kostade runt 8000:-. Dyr men inte dyrast😇A Armstrong skrev:Mycket väsen för nästan ingenting.
En micro kostar nästan ingenting idag.
Betalar vännerna i princip ingen hyra så ska de givetvis självmant köpa en ny micro. Gör de inte det så får de leva utan micro samt säga till dem att du inte vill hyra ut längre till dina ”vänner” eller att du behöver hyra ut till betalande hyresgäster…
Betalar dina vänner en mer eller mindre marknadsanpassad hyra (förutom elkostnaden) så hade ivf jag som hyresvärd köpt en ny micro. Vill vännerna pynta in en slant för att de kände sig oaktsamma så varför inte.
TS med glasdörr och som jag uppfattar är en inbyggd är knappast en menuett från jula för 400:-. Vår skulle det nog högst sannolikt gå att få tag på ny glasdörr till dock.
Bra aspekt, som inte kommit upp tidigare i tråden vad jag kan se.A Armstrong skrev:Mycket väsen för nästan ingenting.
En micro kostar nästan ingenting idag.
Betalar vännerna i princip ingen hyra så ska de givetvis självmant köpa en ny micro. Gör de inte det så får de leva utan micro samt säga till dem att du inte vill hyra ut längre till dina ”vänner” eller att du behöver hyra ut till betalande hyresgäster…
Betalar dina vänner en mer eller mindre marknadsanpassad hyra (förutom elkostnaden) så hade ivf jag som hyresvärd köpt en ny micro. Vill vännerna pynta in en slant för att de kände sig oaktsamma så varför inte.
Fanns det verkligen ett hyresförhållande? Inget kontrakt och ingen avgift? Avgift ska åtminstone täcka drift- och kapitalkostnader.
Jag har lånat sommarhus av kompisar och swishat lite för elen. Anser då inte att jag betalat hyra.
Tänker precis som Armstrong: Om gästen betalar hyra har den bättre skydd mot missöden eftersom man tar höjd för slitage etc med hyresavgiften. Om gästen bara är en kompis på besök har den inget sådant formellt skydd utan då löser man det med handslag och swish.
Nä jag svarade först på inlägg av multiman och sedan på ett inlägg av useless (ett inlägg som gjorde mig förbannad). Sedan hanterade demmpa det mycket bättre i sitt svar än jag det är bara att erkänna.B Brotorpet skrev:När jag skrev mitt inlägg hade TS skrivit om hur köket ser ut. Låter inte som du svarar på mitt inlägg, men oavsett låt oss diskutera utan att använda personangrepp så går det bra! Tycker byggahus forum snart börjar bli hatforum och det är så trist att det skall bli hätsk stämning i nästan varje tråd.
Vad spelar det för roll?S Sir Duke skrev:
Var hittar du stöd för detta påstående?S Sir Duke skrev:
Vad är det för "formellt skydd" du syftar på?S Sir Duke skrev:
Då får du skylla dig själv, när inte luckan sitter fastMoaSB skrev: