Så om jag bor i en hyreslägenhet och t ex behöver dra ut kylskåpet.
Det välte och har sönder spisluckorna och även delar av golvet.

Jag behöver alltså inte betala hyresvärden?

Herrejösses. Säljer egna huset och hyr nåt annat.

• Gilla
MONTREAL och 3 till
  • Laddar…
MoaSB MoaSB skrev:
Hej, våra kompisar hyrde vårt hus över nyår och hade tyvärr sönder mikron.

Vi hade inget kontrakt om vad som skulle ske om något gick sönder.

Jag vet inte vad man kan begära? De betalade elen som hyra, så där finns inga ”drullepengar” att ta av.

Jag vill helst inte betala något själv, men kan jag begära att de betalar motsvarande begagnad produkt? Jag brukar vara dumsnäll (som i att jag nu skulle säga ”äsch, sådant händer, vi löser det själva ”).

Hur hade ni gjort?
Dina kompisar har ju inte bott gratis om du hyrt ut. Om jag hyr en sommarstuga över semestern ( vilket faktiskt motsvarar er uppgörelse även om ni råkar vara kompisar) så skulle jag inte betala för en trasig mikro som uppenbarligen är följden av en olycka.

• Arg
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
Klart, Du får inte hyra sommarstugan av mig!

• Gilla
Bjober och 3 till
  • Laddar…
Många här man inte skulle hyra eller låna ut nåt till 😄

• Gilla
Zevv och 6 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
När man läser en sån här tråd, blir man själv fundersam på vad man ska skydda i hemmet/stugan, när man lånar ut.
Helt klart tar jag bort nycklarna till garaget, där jag bl a förvarar mängder av maskiner och verktyg.

Plockar fram min egna instruktion till stora täljstensugnen och går igenom alla ev tidigare skador.
Det kostar multum att byta minsta sten, som kan spricka vid hård eldning.

Därefter slår jag på direktelen, som normalt inte används. Läser av elmätaren.
Alltså för att få värme i huset, så syns det enkelt om elementen nyttjats. Och om ugnen s a s använts

Alla vapen är givetvis inlåsta... Likaså mitt kontor, där det finns mycket farliga saker.

- Men vid sommarstugan fick jag
bl a en Muurikka sönderskjuten, när det idkades prickskytte.

Svarar inte på frågor om detta.

Men personen i fråga kommer aldrig dit något mer.
Detta är inte relevant med TS fråga men om du vill ha vapenlicenserna kvar ska du inte lämna kvar vapen i en bostad när du tänker hyra ut den. Inlåsta eller inte kommer inte göra någon skillnad för farbror blå när de knycker licensen av dig. Just saying…

• Gilla
Mabs
  • Laddar…
Så är det?

Källhänvisning tack.

H Hybro skrev:
Så är det?

Källhänvisning tack.
Du skriver att du har vapen och rimligtvis borde du då ha koll på kraven för detta. Jag kan ha fel men prova annars polisen.se eller ring 114 14 men det senare alternativet kan eventuellt föranleda ett hembesök och kontroll.

• Gilla
Fixarlasse Dalarna
  • Laddar…
Har i o f s aldrig hyrt ut min bostad.
Ovan skrev jag lånat ut, men inte ens det.

Var bara en fråga.

Och vapenförvaringen är godkänd.

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
Mina föräldrars granne lånade en stege av mina föräldrar i somras då dom skulle såga några björkgrenar på deras stora björk. Mina föräldrar, som goda grannar, erbjöd grannen att låna stegen. Stegen återlämnades med krokiga steg då grenarna trillat ner och är rätt tunga. Grannen sa inget och ställde bara tillbaka stegen där den stod. Jag antog att grannen skulle höra av sig vilket grannen aldrig gjorde. Det är en Wibe och kostar uppåt 7000kr. Jag antar att jag skulle uppskatta att någon typ av dialog som i TS fall skett istället för bara tystnad. Jag skulle nog ha svårt att sova gott utan dialog om jag orsakade nåt liknande.

• Gilla
Zevv och 4 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
[bild]

45713 kan inte ha fel?
Nu gällde det ett inlägg i den här tråden.

MoaSB MoaSB skrev:
Hej, våra kompisar hyrde vårt hus över nyår och hade tyvärr sönder mikron.

Vi hade inget kontrakt om vad som skulle ske om något gick sönder.

Jag vet inte vad man kan begära? De betalade elen som hyra, så där finns inga ”drullepengar” att ta av.

Jag vill helst inte betala något själv, men kan jag begära att de betalar motsvarande begagnad produkt? Jag brukar vara dumsnäll (som i att jag nu skulle säga ”äsch, sådant händer, vi löser det själva ”).

Hur hade ni gjort?
Hur gärna vill du fortsätta ha de som kompisar? Eftersom den gick sönder på grund av att en skåpdötr var felaktigt monterad borde ni solidariskt dela på kostnaden. Men eftersom du är dumsnål kommer du antagligen kräva de på hela summan och er vänskap är förlorad.

• Arg
  • Wow
  • Haha
MONTREAL och 3 till
  • Laddar…
ClasseClas
P p950nlu skrev:
Hur gärna vill du fortsätta ha de som kompisar? Eftersom den gick sönder på grund av att en skåpdötr var felaktigt monterad borde ni solidariskt dela på kostnaden. Men eftersom du är dumsnål kommer du antagligen kräva de på hela summan och er vänskap är förlorad.
Vilken skåpdörr?

• Gilla
Hybro och 4 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Fast kärnfrågan här är väl om hyresgästen varit vårdslös eller om luckfastsättningen "var vårdslös" och inbjöd till olycka? Kan man väl bedöma det vet jag inte om allmänna skadeståndsrättsliga regler eller ett normalt formulerat formellt hyresavtal leder till någon skillnad i tolkning avseende ansvar och ersättningsskyldighet.

Ser man det som att luckfastsättningen är undermålig bör hyresgästen vara utan skuld även med ett mer formellt hyresavtal och ser man det som hyresgästen har varit vårdslös och vållande bör denne bedömas ersättningsskyldig även utan ett mer formellt hyresavtal, anser jag i alla fall.

Sen tolkar jag TS fråga lite åt hållet "ska jag be om ersättning med de risker det medför för vänskapen eller ska jag fortsätta att vara dumsnäll?". Och den frågan hade väl varit densamma alldeles oavsett hur formaliserat hyresavtalet hade varit?
Hur kan hyresgästen anses fri från skuld om det är en lucka som saknar handtag, som sitter fast med magneter, som vederbörande väljer att ta bort, utan att uppenbarligen se till att hålla i den ordentligt. Gäller ditt resonemang även om det är en vas? Kaffemugg osv? Att det är ägarens ansvar om de tappar den i golvet.

Det som är/varit märkligt i trådskaparens situation, är ju att inte den som förstört luckan redan på en gång erbjudit sig att ersätta det som skadats. Knepigt att det är trådskaparen som ska behöva lyfta frågan och vara den som får skämmas för att göra det när det borde vara tvärtom

• Gilla
MoaSB och 4 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Klart, Du får inte hyra sommarstugan av mig!
Hade jag varit din hyresgäst och haft sönder något, så är det min försäkring som drar igång.
Jag hyr personligen ut min stuga. Min egen fritidshusförsäkring drar inte igång om något går sönder. Däremot drar hyresgästens hemförsäkring igång. Därför är det viktigt att hyresgästen har en hemförsäkring! Ska alltid kollas. Annars så står du för kostnader! Hemförsäkring gäller bara de som bor i huset.

• Gilla
Hybro
  • Laddar…
Det hade varit väldigt att läsa den anklagades tråd om hur han ska agera.
Jag råkade tappa en lös lucka på min kompis Micro, tycker ni jag ska betala något?
”Ja, om du vill fortsätta vara kompis med honom.”
”Nej, han får skylla sig själv när han lånar ut huset och inte kan sätta fast saker.”
”Hade du betalt för elen får han nöja sig med det”
”Ligg lågt tills han kommer med krav”
Ja det går nog och göra den listan lika lång som de förslag som Ts redan fått

• Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.