P
Kolla var det går att beställa en ersättningslucka och skicka info om det till kompisen. De skäms säkert mycket och vill göra rätt för sig. Troligen är en ny micro billigare att köpa men det måste konpisarna bestämma. Lycka till.

• Haha
Fixarlasse Dalarna
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Javisst är det bra om vi undviker att TS vilseleds.
Tala för dig själv.
Att dryga 30 personer gillat mitt inlägg som du har sådana invändningar mot, säger väl ändå att det inte kan ha varit helt ointressant.

• Gilla
Fixarlasse Dalarna och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
A AG A skrev:
Tala för dig själv.
Att dryga 30 personer gillat mitt inlägg som du har sådana invändningar mot, säger väl ändå att det inte kan ha varit helt ointressant.
Lista över användare med flest reaktioner, topp 5 inkluderar "useless" med 55,084 reaktioner och "Alfredo" med 45,713 reaktioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

45713 kan inte ha fel?

Klart att det hade funnits ett bättre skydd om man hade haft ett hyresavtal men det skriver man väl inte om man lånat ut stugan till självkostnadspris?.
Lånar jag ut tex min skoter till en kompis som vill åka lite så förutsätter jag att jag får tillbaka den fulltankad eller vad jag nu hade i tanken och att ev skador ersätts utan tjafs

• Gilla
MONTREAL och 11 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Klart att det hade funnits ett bättre skydd om man hade haft ett hyresavtal
Förklara gärna varför.

MoaSB MoaSB skrev:
Tack för svar. Apropå vad som hände: De var nyfikna på vad luckan över mikrovågsugnen innehöll. Luckan (den sitter fast med dubbla magneter, har inget handfat) ramlade ner och slog i handtaget, vilket gjorde att ugnens glasdörr pulveriserades.
Problemet löst. Dom betalar

• Gilla
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Förklara gärna varför.
Där brukar det vara reglerat ang skador

nino nino skrev:
Klart att det hade funnits ett bättre skydd om man hade haft ett hyresavtal men det skriver man väl inte om man lånat ut stugan till självkostnadspris?.
Lånar jag ut tex min skoter till en kompis som vill åka lite så förutsätter jag att jag får tillbaka den fulltankad eller vad jag nu hade i tanken och att ev skador ersätts utan tjafs
Det är att rekommendera att skriva avtal i alla fall, råkar kompisen ha skulder så kan du bli av med skotern för att betala kompisen skulder. Det är mindre chans om du har ett avtal att det händer.

Alfredo Alfredo skrev:
Förklara gärna varför.
Utdrag om vad ett korttidskontrakt bör innehålla, inklusive uppgifter om parter, hyresobjekt, ersättning, deposition och regler för avbokning och avtalsbrott.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

B Byggtips skrev:
Problemet löst. Dom betalar
Skam vore annars av kompisarna.

En fråga vad har / hade du eventuellt bakom luckan? 😇

nino nino skrev:
Där brukar det vara reglerat ang skador
Fast kärnfrågan här är väl om hyresgästen varit vårdslös eller om luckfastsättningen "var vårdslös" och inbjöd till olycka? Kan man väl bedöma det vet jag inte om allmänna skadeståndsrättsliga regler eller ett normalt formulerat formellt hyresavtal leder till någon skillnad i tolkning avseende ansvar och ersättningsskyldighet.

Ser man det som att luckfastsättningen är undermålig bör hyresgästen vara utan skuld även med ett mer formellt hyresavtal och ser man det som hyresgästen har varit vårdslös och vållande bör denne bedömas ersättningsskyldig även utan ett mer formellt hyresavtal, anser jag i alla fall.

Sen tolkar jag TS fråga lite åt hållet "ska jag be om ersättning med de risker det medför för vänskapen eller ska jag fortsätta att vara dumsnäll?". Och den frågan hade väl varit densamma alldeles oavsett hur formaliserat hyresavtalet hade varit?

• Gilla
MoaSB och 1 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
En fråga vad har / hade du eventuellt bakom luckan?
Varför tror du att @Byggtips vet det?

När man läser en sån här tråd, blir man själv fundersam på vad man ska skydda i hemmet/stugan, när man lånar ut.
Helt klart tar jag bort nycklarna till garaget, där jag bl a förvarar mängder av maskiner och verktyg.

Plockar fram min egna instruktion till stora täljstensugnen och går igenom alla ev tidigare skador.
Det kostar multum att byta minsta sten, som kan spricka vid hård eldning.

Därefter slår jag på direktelen, som normalt inte används. Läser av elmätaren.
Alltså för att få värme i huset, så syns det enkelt om elementen nyttjats. Och om ugnen s a s använts

Alla vapen är givetvis inlåsta... Likaså mitt kontor, där det finns mycket farliga saker.

- Men vid sommarstugan fick jag
bl a en Muurikka sönderskjuten, när det idkades prickskytte.

Svarar inte på frågor om detta.

Men personen i fråga kommer aldrig dit något mer.

Redigerat:
  • Wow
  • Gilla
MONTREAL och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Fast kärnfrågan här är väl om hyresgästen varit vårdslös eller om luckfastsättningen "var vårdslös" och inbjöd till olycka? Kan man väl bedöma det vet jag inte om allmänna skadeståndsrättsliga regler eller ett normalt formulerat formellt hyresavtal leder till någon skillnad i tolkning avseende ansvar och ersättningsskyldighet.

Ser man det som att luckfastsättningen är undermålig bör hyresgästen vara utan skuld även med ett mer formellt hyresavtal och ser man det som hyresgästen har varit vårdslös och vållande bör denne bedömas ersättningsskyldig även utan ett mer formellt hyresavtal, anser jag i alla fall.

Sen tolkar jag TS fråga lite åt hållet "ska jag be om ersättning med de risker det medför för vänskapen eller ska jag fortsätta att vara dumsnäll?". Och den frågan hade väl varit densamma alldeles oavsett hur formaliserat hyresavtalet hade varit?
Jo det har du väl iof rätt i...
Men som jag tolkat det så var det en passbit uppe vid taket där herr klåfinger varit och pillat och den då ramlat ner, men det är ju min egna tolkning och kanske inte stämmer alls.

Har själv köpt magneter med 20kg /st och tänkt sätta fast en täcksida då jag behöver åtkomst vid vattenmätarbyte, så fastsättningen behöver inte alls vara undermålig.
Har själv lösa, men skruvade passbitar, i ett kök, där finns drivdon på ena sidan och ett brandspjäll på andra. Hade nog hellre haft magnet så man sluppit fula skruvar

• Gilla
Joak och 2 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Men vid sommarstugan fick jag bl a en Muurikka sönderskjuten, när det idkades prickskytte.
Alltid lika irriterande varje gång det händer! 🤬

• Haha
Abies koreana
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.