91 116 läst · 336 svar
91k läst
336 svar
Hyresgästen har haft sönder mikron, vad nu?
Hej,
Jag har också råkat ut för dessa vänner. Speciellt irriterande när man själv alltid vill göra rätt och ersätta det man råkat förstöra.
Jag har inte sett att du skrivit vad mikrovågsugnen kostade eller hur gammal den var, men nedan är ett förslag på meddelande att skicka till vännerna.
Hej,
Tack för att ni bad om ursäkt för vad som hände med min mikrovågsugn. Jag uppskattar det. Samtidigt är det tyvärr en kostnad för mig att ersätta den, och jag hoppas att ni kan hjälpa till med detta eftersom skadan uppstod på grund av oaktsamhet.
En ny mikro kostar ungefär [pris]. Jag tänker att vi kan dela på kostnaden, eller att ni bidrar med en rimlig summa. Vad tror ni om det?
Hör av er så kan vi komma överens!
Jag har också råkat ut för dessa vänner. Speciellt irriterande när man själv alltid vill göra rätt och ersätta det man råkat förstöra.
Jag har inte sett att du skrivit vad mikrovågsugnen kostade eller hur gammal den var, men nedan är ett förslag på meddelande att skicka till vännerna.
Hej,
Tack för att ni bad om ursäkt för vad som hände med min mikrovågsugn. Jag uppskattar det. Samtidigt är det tyvärr en kostnad för mig att ersätta den, och jag hoppas att ni kan hjälpa till med detta eftersom skadan uppstod på grund av oaktsamhet.
En ny mikro kostar ungefär [pris]. Jag tänker att vi kan dela på kostnaden, eller att ni bidrar med en rimlig summa. Vad tror ni om det?
Hör av er så kan vi komma överens!
Jag tycker att personen som förstörde själv ska erbjuda sig betala... men... Har själv råkat för för liknande då personer bott hos oss och hängt upp täcke + blöta handdukar på gardinstången i rummet de lånade och den ramlade ner och fick svaret att den var dåligt uppsatt (det är gipsväggar som inte tål hur mycket som helst).MoaSB skrev:Hej, våra kompisar hyrde vårt hus över nyår och hade tyvärr sönder mikron.
Vi hade inget kontrakt om vad som skulle ske om något gick sönder.
Jag vet inte vad man kan begära? De betalade elen som hyra, så där finns inga ”drullepengar” att ta av.
Jag vill helst inte betala något själv, men kan jag begära att de betalar motsvarande begagnad produkt? Jag brukar vara dumsnäll (som i att jag nu skulle säga ”äsch, sådant händer, vi löser det själva ”).
Hur hade ni gjort?
Man får ut mer än vad man tror på hemförsäkringen annars, kolla med försäkringsbolaget.
Du verkar charmig (och kanske lite korkad).T torkelb skrev:
Byggt ett kök någon gång?
Kanske i ett hus som är >50 år gammalt, med ojämna lutande tak, väggar och golv?
Hur vanligt tror du det är att takanslutningar monteras med gångjärn? Jag har under mina 45år i livet aldrig varit med om det.
Menar du på allvar att jag skulle ha monterat en takanslutning med måtten 600x45mm med gångjärn? Som du förhoppningsvis förstår hade det förutsatt att jag lämnat glipor runt passbiten (den är inte tvådimensionell).
Ja, precis. Jag kan garantera att det hjälper TS tusen gånger mer än dina inlägg som bara går ut på att kritisera och ifrågasätta detaljer i andra personers inlägg.Alfredo skrev:
Doing business with friends always has its complications when things don’t go well.MoaSB skrev:Hej, våra kompisar hyrde vårt hus över nyår och hade tyvärr sönder mikron.
Vi hade inget kontrakt om vad som skulle ske om något gick sönder.
Jag vet inte vad man kan begära? De betalade elen som hyra, så där finns inga ”drullepengar” att ta av.
Jag vill helst inte betala något själv, men kan jag begära att de betalar motsvarande begagnad produkt? Jag brukar vara dumsnäll (som i att jag nu skulle säga ”äsch, sådant händer, vi löser det själva ”).
Hur hade ni gjort?
What I would do just call them is and ask, ” How do you want to handle the microwave oven that you broke? Do you want to me to buy one and send you the invoice/bill or do you want to come with me when pick the new one so you can pay at the store?”
If they object and say they don’t want to pay for it, then say this like you are making a joke,”I am not your mommy or daddy.You break it, you bought it.”
if they refuse to pay anything, then you should ask yourself if this is the type of friend you want to have. Then, live and learn, you now paid the price for doing business with your irresponsible friend. Think about what you “should” have done differently and buy a new microwave and feel the sting of having to pay for it yourself.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 000 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 000 inlägg
M Mjolnir skrev:
Jag hade skrivit, tråkigt att Micron gick sönder, tyvärr går Micron går ej att laga och måste därför köpa en ny av en kostnad av x kronor, tar för givet att ni skickar över summan till mig senast x datum. TS kan ju först kolla upp om man kan köpa en ny lucka först, beror ju på vad Micron kostar. Även att TS kollar om försäkringen tar det och i så fall är det självrisken som ”vännerna” ska stå för”. Det här är ”vänner” som inte vill göra rätt för sig och bara utnyttja TS. Dessa så kallade vänner är inga vänner, hade de varit vänner så hade denna diskussion inte uppkommit.BastuBerra skrev:Hej,
Jag har också råkat ut för dessa vänner. Speciellt irriterande när man själv alltid vill göra rätt och ersätta det man råkat förstöra.
Jag har inte sett att du skrivit vad mikrovågsugnen kostade eller hur gammal den var, men nedan är ett förslag på meddelande att skicka till vännerna.
Hej,
Tack för att ni bad om ursäkt för vad som hände med min mikrovågsugn. Jag uppskattar det. Samtidigt är det tyvärr en kostnad för mig att ersätta den, och jag hoppas att ni kan hjälpa till med detta eftersom skadan uppstod på grund av oaktsamhet.
En ny mikro kostar ungefär [pris]. Jag tänker att vi kan dela på kostnaden, eller att ni bidrar med en rimlig summa. Vad tror ni om det?
Hör av er så kan vi komma överens!
Därför tror jag att man måste gå tuffare fram.
Vad vi gjort? Jo vi hade försökt hitta en likadan ugn och köpt och installerat den, och berättat det för våra kompisar.MoaSB skrev:Hej, våra kompisar hyrde vårt hus över nyår och hade tyvärr sönder mikron.
Vi hade inget kontrakt om vad som skulle ske om något gick sönder.
Jag vet inte vad man kan begära? De betalade elen som hyra, så där finns inga ”drullepengar” att ta av.
Jag vill helst inte betala något själv, men kan jag begära att de betalar motsvarande begagnad produkt? Jag brukar vara dumsnäll (som i att jag nu skulle säga ”äsch, sådant händer, vi löser det själva ”).
Hur hade ni gjort?
Vid en uppenbar olyckshändelse betalar vännerna alternativt delar vänner på kostnaderna med dig. (Självrisk på hemförsäkring?).MoaSB skrev:Hej, våra kompisar hyrde vårt hus över nyår och hade tyvärr sönder mikron.
Vi hade inget kontrakt om vad som skulle ske om något gick sönder.
Jag vet inte vad man kan begära? De betalade elen som hyra, så där finns inga ”drullepengar” att ta av.
Jag vill helst inte betala något själv, men kan jag begära att de betalar motsvarande begagnad produkt? Jag brukar vara dumsnäll (som i att jag nu skulle säga ”äsch, sådant händer, vi löser det själva ”).
Hur hade ni gjort?
Vid ett uppenbart fall av värdelöshet betalar vännerna som lånat huset det som hen orsakat skada på.
Om dina vänner inte har denna inställning så har du olyckligtvis inte hyrt ut huset till några vänner.
Mycket väsen för nästan ingenting.
En micro kostar nästan ingenting idag.
Betalar vännerna i princip ingen hyra så ska de givetvis självmant köpa en ny micro. Gör de inte det så får de leva utan micro samt säga till dem att du inte vill hyra ut längre till dina ”vänner” eller att du behöver hyra ut till betalande hyresgäster…
Betalar dina vänner en mer eller mindre marknadsanpassad hyra (förutom elkostnaden) så hade ivf jag som hyresvärd köpt en ny micro. Vill vännerna pynta in en slant för att de kände sig oaktsamma så varför inte.
En micro kostar nästan ingenting idag.
Betalar vännerna i princip ingen hyra så ska de givetvis självmant köpa en ny micro. Gör de inte det så får de leva utan micro samt säga till dem att du inte vill hyra ut längre till dina ”vänner” eller att du behöver hyra ut till betalande hyresgäster…
Betalar dina vänner en mer eller mindre marknadsanpassad hyra (förutom elkostnaden) så hade ivf jag som hyresvärd köpt en ny micro. Vill vännerna pynta in en slant för att de kände sig oaktsamma så varför inte.
Jag tycker verkligen att dina kompisar ska betala (eventuellt med viss hänsyn till ålder och skick) och tycker de borde ha erbjudit sig att göra det direkt. Rätt uppenbart att en lucka utan handtag inte ska öppnas!MoaSB skrev:Hej, våra kompisar hyrde vårt hus över nyår och hade tyvärr sönder mikron.
Vi hade inget kontrakt om vad som skulle ske om något gick sönder.
Jag vet inte vad man kan begära? De betalade elen som hyra, så där finns inga ”drullepengar” att ta av.
Jag vill helst inte betala något själv, men kan jag begära att de betalar motsvarande begagnad produkt? Jag brukar vara dumsnäll (som i att jag nu skulle säga ”äsch, sådant händer, vi löser det själva ”).
Hur hade ni gjort?