A AG A skrev:
Du läste inte hela mitt inlägg, va?
Jo det gjorde jag och det handlar bara om hur du tycker att vännen borde agera. Det är inte vad TS frågar om.

Alfredo Alfredo skrev:
Jo det gjorde jag och det handlar bara om hur du tycker att vännen borde agera. Det är inte vad TS frågar om.
Står det verkligen inget mer?

A AG A skrev:
Står det verkligen inget mer?
Nej. Du spekulerar enbart kring vad du tycker vännen bör göra och hur mycket han bör betala och hur du hade gjort. Inte ett ord om det TS frågar om.
A AG A skrev:
Jag förstår inte hur det ens kan bli en fråga. Alla människor med bara en gnutta vett och förstånd, hade sagt. "Ursäkta, men vi hade visst sönder micron, men vi ersätter den självklart".
Enda frågan är väl då hur mycket. Men säg en 500kr om den var 10-20 år. En 1000-lapp om den var nyare. Äldre än 20 år så är det kanske 100kr.
Men en bra och vettig vän betalar nog mer, utan att fråga. Jag hade iallafall åkt och köpt en ny bättre micro som ursäkt.

Nissens
D Dilato skrev:
Jag är läskunnig... du kan testa det, livet blir såå mycket enklare 🤓😉
Uppenbarligen är du inte det. Jag litar mer på att TS beskrivning stämmer än din gör det. 😊

TS kallar det ”en smal lucka” du kallar det ”list”. Har ingen aning om hur du kom fram till det…

Om du funderar en stund kanske du kommer på orsaken till att TS är mer trovärdig.

Får lite Ove Sundberg vibes här...

Betala och fixa en ny mikro själva om ni värdesätter vänskapen, skitsumma i sammanhanget. Tror dessutom att olyckshändelsen inte hade inträffat om allt i köket var gjort rätt och riktigt, ni har dessutom inte förvarnat om risken att det skulle kunna bli såhär.

Ta det på er hemförsäkring och betala självrisken, det är väl det värsta som kan hända.

Om ni sysslar med uthyrningsverksamhet bör ni försäkra er fasta egendom och även lösöre om ni tycker sakerna är värda det, mot skador vållat av hyresgäster.

• Gilla
  • Arg
  • Haha
Pär Sköld och 7 till
  • Laddar…
Unikt namn
M Mjolnir skrev:
Betala och fixa en ny mikro själva om ni värdesätter vänskapen, skitsumma i sammanhanget.
Det är ett gott råd, till den som har sönder något.

• Gilla
Fixarlasse Dalarna och 12 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Det är ett gott råd, till den som har sönder något.
Säg att du får låna min bil som bara har bakbromsar och du vet inte om det. Du kör in i betongväggen i parkeringshuset för att bromsarna tog dåligt.

Ska du eller jag betala kostnaderna som uppstår?

Lite samma sak med luckan och mikron, enligt mig...

• Wow
  • Gilla
  • Arg
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
Unikt namn
M Mjolnir skrev:
Säg att du får låna min bil som bara har bakbromsar och du vet inte om det. Du kör in i betongväggen i parkeringshuset för att bromsarna tar dåligt.

Ska du eller jag betala kostnaderna som uppstår?

Lite samma sak med luckan och mikron, enligt mig...
Förespråkar du att ta ansvar för sina misstag eller hitta på undanflykter och skylla på andra?

Om jag krockar din bil får jag givetvis ersätta dig.
Även om jag tycker att kassa bromsar och en täcklucka är en dålig liknelse.

• Gilla
Doks och 5 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Förespråkar du att ta ansvar för sina misstag eller hitta på undanflykter och skylla på andra?

Om jag krockar din bil får jag givetvis ersätta dig.
Även om jag tycker att kassa bromsar och en täcklucka är en dålig liknelse.
Nej absolut inte skylla på andra såvida det inte finns särskilda skäl till det. Men om jag bara limmar min vägghängda toalett med silikon, och skippar fästanordningen samt skruv, och du som gäst ska lägga en kabel, och den ramlar av väggen när du sätter dig och översvämmar badrummet och orsakar vattenskador - då anser jag inte att du som gäst bär nåt ansvar för olyckan som inträffat.

Om jag däremot hade förvarnat dig och rådit dig att inte använda toaletten men du gjorde det ändå, då anser jag att du som gäst hade ett ansvar.

En mer extrem version av täckluckan och mikron men samma poäng och resonemang.

• Wow
  • Gilla
  • Arg
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
Unikt namn
Skillnaden är att det inte finns någon anledning annat än nyfikenet att pilla loss täckluckan. Till skillnad från bilbromsar och toaletter.

• Gilla
Solvide och 11 till
  • Laddar…
MoaSB MoaSB skrev:
Hej, våra kompisar hyrde vårt hus över nyår och hade tyvärr sönder mikron.

Vi hade inget kontrakt om vad som skulle ske om något gick sönder.

Jag vet inte vad man kan begära? De betalade elen som hyra, så där finns inga ”drullepengar” att ta av.

Jag vill helst inte betala något själv, men kan jag begära att de betalar motsvarande begagnad produkt? Jag brukar vara dumsnäll (som i att jag nu skulle säga ”äsch, sådant händer, vi löser det själva ”).

Hur hade ni gjort?
Saker och ting har en begränsad livslängd så det är väl inte mycket att säga om det, värre är det om det är ren åverkan då bör dom ersätta mikron med en likvärdig tycker jag.

Se det som läropeng om personerna i fråga om de själva inte vill göra rätt för sig

• Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
MoaSB MoaSB skrev:

Jag vet inte vad man kan begära? De betalade elen som hyra, så där finns inga ”drullepengar” att ta av.

Jag vill helst inte betala något själv, men kan jag begära att de betalar motsvarande begagnad produkt? Jag brukar vara dumsnäll (som i att jag nu skulle säga ”äsch, sådant händer, vi löser det själva ”).

Hur hade n
MoaSB MoaSB skrev:

Hur hade ni gjort?
Dem lånade huset till självkostnadspris. Det är väl bara att fråga hur gör vi med dörren som gick sönder när ni var där, för nu kan vi inte använda mikron.

• Gilla
Solvide och 3 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
Låter som en olyckshändelse, kanske delvis orsakat av en osäker luckkonstruktion med magneter.
Ett bidrag till en ny mikro vore lämpligt att betala kan jag tycka, detta utan någon uppmaning eller påminnelse från din sida.
Har dom ingen drulleförsäkring?

MoaSB MoaSB skrev:
Tack för svar. Apropå vad som hände: De var nyfikna på vad luckan över mikrovågsugnen innehöll. Luckan (den sitter fast med dubbla magneter, har inget handfat) ramlade ner och slog i handtaget, vilket gjorde att ugnens glasdörr pulveriserades.
I visa fall går det att reklamera till tillverkaren om felet fans från fabriken i up till tre år och har luckan ramlat av så ser det som det är just den här fallet.
Annat alternativ är att beställa en ny lucka och byta den. Fins företag på nätet som säljer delar.
Är mikron gammal, ersätter man den med en likvärdig begagnad.

• Haha
  • Wow
  • Gilla
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.