MultiMan MultiMan skrev:
bara om att betala för använd el. Det kan jag tycka är rätt rimligt, särskilt om det är vintertid.
Över nyår låter som det bara handlar om några dagar och då borde merkostnaden för el var ganska liten då jag antar att huset i vilket fall ska hållas någorlunda varmt. Men man gör naturligtvis som man vill med detta. Det lät bara lite lustigt för mig.

• Gilla
Snnica
  • Laddar…
MoaSB MoaBrittis skrev:
De har varit i huset många gånger och vet vart allt finns. Plus att denna lucka är en smal rackare längst upp mot taket. Över spisen. Ingenstans där man kan förvänta sig porslin med mera.
Då är ju deras förklaring till varför de petade där verkligen högintressant. Det är ju en väldig skillnad på om de "bröt upp" något som de uppenbart inte borde röra eller "råkade komma åt något" som man lätt gör vid normal användning av köket. Är det dina kompisar bör de väl kunna ge en vettig förklaring till varför det hände?

• Gilla
Snnica
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Då är ju deras förklaring till varför de petade där verkligen högintressant.
MoaSB MoaBrittis skrev:
Apropå vad som hände: De var nyfikna på vad luckan över mikrovågsugnen innehöll.

Letade vad du ev hade för hemligheter.

Antagligen har de kollat på alla andra möjliga ställen😉

• Gilla
  • Haha
Fixarlasse Dalarna och 3 till
  • Laddar…
"De var nyfikna på vad luckan över mikrovågsugnen innehöll." Fast man kan vara nyfiken av olika skäl. Man kan vara nyfiken och snoka där man vet att man egentligen inte ska snoka eller man kan vara nyfiken på om det kanske finns en glasform som har bättre storlek till den efterrätt man håller på att göra.

• Haha
  • Gilla
  • Wow
Fixarlasse Dalarna och 4 till
  • Laddar…
ClasseClas
H Hybro skrev:
Letade vad du ev hade för hemligheter.

Antagligen har de kollat på alla andra möjliga ställen😉
Det är ju tokvärt att tokleta efter en 50 år gammal Macallan att snylta från.

• Haha
  • Gilla
Snnica och 3 till
  • Laddar…
R
Alfredo Alfredo skrev:
"De var nyfikna på vad luckan över mikrovågsugnen innehöll." Fast man kan vara nyfiken av olika skäl. Man kan vara nyfiken och snoka där man vet att man egentligen inte ska snoka eller man kan vara nyfiken på om det kanske finns en glasform som har bättre storlek till den efterrätt man håller på att göra.
Är du TS hyresgäst möjligtvis🤔

• Gilla
Fixarlasse Dalarna och 6 till
  • Laddar…
Kanske letade efter nåt onämnbart.

- Nä TS, nu har du väckt vårt intresse.

Fråga vad de HITTADE!

• Haha
Snnica och 1 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Är du TS hyresgäst möjligtvis
Nej men jag har hyrt ganska många olika hus och vet hur mycket man får snoka innan man innan man hittar kökets alla "finesser". Vilka strömbrytare går till vad? Hur många kranar har gasen? Var finns gaständarna? Är ugnen el eller gasdriven? Hur tänder man den? Finns det grytor i det där skåpet eller är det ens ett skåp? Har de inga vettiga skärbrädor? Jo de hade de visst, inser man två veckor senare...

• Wow
Fixarlasse Dalarna
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Fråga vad de HITTADE!
MoaSB MoaBrittis skrev:
De var nyfikna på vad luckan över mikrovågsugnen innehöll.
Brukar innehålla MDF eller massivt trä....

• Haha
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 6 till
  • Laddar…
Efler TS beskrivning håller jag med många av er i tråden, de borde ersätta er. Varför skall man öppna en smal lucka som sitter högt uppe mot taket i ett kök hos mina kompisar som jag känner. Skulle inte kännas så lustigt att hyra ut igen till dem kompisarna, vart har de snokat runt på mer? Också väldigt förvånad att de inte erbjöd sig att betala direkt, hade olyckan hänt på annat sätt som det tidigare spekulerade i tråden kanske annat scenario men detta hände ju inte direkt när de skulle använda micron..

• Gilla
MichelleW och 6 till
  • Laddar…
Blev inte köksluckan också skadad?

• Gilla
Hybro
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Någon egentlig hyra har det ju inte handlat om, bara om att betala för använd el. Det kan jag tycka är rätt rimligt, särskilt om det är vintertid.
Det kan ju vara så att vännerna själva erbjudit sig att stå för elkostnaden. Inte så ovanligt - dotter med familj lånar fritidshus av bästa vänner på bästa läge ett par veckor under sommaren. Ingen hyra men de för över ponerade driftkostnader + något till + lämnar huset med ett par flaskor gott vin 😉.

Antingen står TS själv för mikron och behåller vänskapen intakt utan diskussion med tanken att "sånt händer".

Eller så begär TS delersättning för mikron med missnöjdhet att vännerna inte själva erbjudit något.

Sedan kan man fundera på vad vänskap har för värde.

• Gilla
MichelleW och 3 till
  • Laddar…
T
Har man sönder så borde man ersätta tycker iaf jag.
När jag hade några kompisar som lånade min sommarstuga och dom hade sönder en grej så skaffade dom en ny(begagnad i motsvarande skick) plus en back med öl👍

• Gilla
Fixarlasse Dalarna och 11 till
  • Laddar…
Jag är en känd olycksfågel hos mina vänner men brukar inte ha något problem att låna saker eftersom jag alltid frågar och insisterar att göra rätt för mig om något händer och mina polare har alltid haft rimliga förslag.
Vad var det för micro (lyx eller 600 spänn på Lidl?) och hur gammal? Hade jag haft sönder Lidl-varianten hade jag köpt en ny utan att fundera på det. Hur man ersätter lyxmicron är lite besvärligare beroende på ålder och skick, finns det reservdelar etc men en 15 år gammal , använd men skött, hade jag betalat 1/3 av priset på en motsvarande ny utan diskussion och även mera men då får de komma med en motivering :)

• Gilla
Snnica och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.