91 116 läst · 336 svar
91k läst
336 svar
Hyresgästen har haft sönder mikron, vad nu?
Om man har fritidshuset stående kallt (typ 10 grader) för att spara pengar när man inte är där så kostar det ett par tusen att värma upp det över nyår. Är det då rimligt att vänner förväntar sig att få låna huset gratis? Personligen hade jag sagt nej om inte vännerna själva erbjudit sig att stå för el/uppvärmning plus lite extra.T tmjreviews skrev:
Vi sliter med underhåll av ett gammalt hus, renoverar bryggor, sköter trädgård, rensar gammalt köksavlopp, tömmer mulltoan, lägger i bojar och båt samt plockar upp igen. Plus betalar alla kostnader. Sen kommer det kompisar och vill låna stället över helgen mot en flaska vin eftersom de är för snåla för att hyra en annan stuga. De är varmt välkomna att hälsa på oss en helg när vi är där men jag vägrar låna ut stugan.
Riktiga vänner ber om ursäkt om de har sönder något. Och dessutom ersätter det förstörda utan knot. Gärna med en flaska vin också. Så skulle jag och min familj ha gjort. Iaf om det gäller en liknande situation som TS. Och även de vänner som vi har oss nära.Slottsbäcksväktarn skrev:Den här tråden gör mig på riktigt just orolig för det. Massor med hittepå om vad som faktiskt hänt. Från TS lucka har det blivit en list eller en passbit. Och sedan en massa självrättfärdigande utspel om att göra rätt för sig. Tur jag inte skall låna ett hus av någon av er. Å andra sidan kommer ni ganska snart inte att ha några vänner kvar när ni pungslår dem på pengar för olyckor.
Som TS beskriver det var detta en "disaster waiting to happen".
Andra "vänner" är inget att ha, de som smyger och försöker låtsas om som ingenting. Usch och fy😡
Har någon sönder ett par glas, någon skål eller tallrik är det ju inte hela världen. Sånt händer. Där behöver man ju inte ens ta upp eller tänka på någon ersättning. Förhoppningsvis tar man upp vad som har hänt och ber om ursäkt bara. Inte mer med det. Även fast jag nog skulle köpa en flaska vin eller kartong med finare choklad som en liten ursäkt iaf☺️
Redigerat:
Tycker det är fantastiskt vilken svarsvilja det finns, utan särskilt mycket respons från trådskaparen och utan att bilden på konstruktionen finns tillgänglig. 😂🤣
Hur gick det sen?
Hur gick det sen?
Går rykten om att TS nu är åtalad för mordförsök. Passbiten ligger i bevisrummet så lär inte bli några bilder förrän FUP:en kommer ut.M MaxBackstrom skrev:
När man läser denna tråden förstår man varför Internet och ohejdad "diskussion" leder till så många överdrifter och omotiverade rädslor.
Misstänker att efter asbest kommer passbitar i köket snart vara det dödligaste som finns och det poppar upp företag som gör kontroller och sanering av passbitar vid husköp.
För att inte tala om de astronomiska kraven från Internet-upplysta förstagångsköpare av hus där det dolda felet "passbit som inte är hermetiskt och oåterkalleligen monterad" kommer att figurera i olika rättegångar och göra advokaterna ännu rikare.
Håhåjaja😀
Misstänker att efter asbest kommer passbitar i köket snart vara det dödligaste som finns och det poppar upp företag som gör kontroller och sanering av passbitar vid husköp.
För att inte tala om de astronomiska kraven från Internet-upplysta förstagångsköpare av hus där det dolda felet "passbit som inte är hermetiskt och oåterkalleligen monterad" kommer att figurera i olika rättegångar och göra advokaterna ännu rikare.
Håhåjaja😀
Antar att du känner TS och hens bekanta med tanke på hur väl insatt du är i detaljerna?K Katten72 skrev:
Eftersom TS lämnat tråden kanske du kan lägga upp lite bilder hur det ser ut?
Så vet vi andra också vad vi snackar om.
TS borde be sina "vänner" att betala en ny dörr alternativt ny mikro, inte svårare än så.Slottsbäcksväktarn skrev:
En bra vän behöver man inte be om att ersätta något denne haft sönder, det ska komma av sig själv, och gör det inte det får man säga till.
Jag lånade ut en nästan ny garagedomkraft till en granne för många år sedan, han lyfte en bil på ett mjukt underlag och alltihop vek sig med påföljd att domkraften blev skev.
Han lämnade tillbaka den utan att egentligen nämna det och jag sa bara att du får köpa en ny till mig, finns att köpa där typ, sedan får du fixa den du skadat och har därefter en egen.
MoaSB skrev:
MoaSB skrev:
Det är allmänt känd information från TS. Har du inte läst TS' inlägg? Du har väl Premium så du kan väl sålla fram dem snabbt?C cpalm skrev:
"Högst upp mot taket" innebär att de flesta individer måste använda sig av en pall eller stol för att komma åt passbiten. Det behövs en viss förslagenhet med andra ord. Sedan saknar passbiten ("den lilla rackaren") handtag och gångjärn så det behövs något verktyg för att få lös den. Klös med naglar, en matkniv eller en kökskniv, vad vet jag.
TS har i all väsentlighet skrivit:ClasseClas skrev:
- lucka och ingenting annat. Inget om passbit, panel eller "lucka" inom citationstecken.
- "en smal rackare längst upp mot taket" "Ovanför spisen".
- "De var nyfikna på vad luckan över mikrovågsugnen innehöll" (enligt egen utsago får man förmoda)
Redigerat:
Hur gick det då. Fick du en ny domkraft eller en ny ovän?mikethebik skrev:TS borde be sina "vänner" att betala en ny dörr alternativt ny mikro, inte svårare än så.
En bra vän behöver man inte be om att ersätta något denne haft sönder, det ska komma av sig själv, och gör det inte det får man säga till.
Jag lånade ut en nästan ny garagedomkraft till en granne för många år sedan, han lyfte en bil på ett mjukt underlag och alltihop vek sig med påföljd att domkraften blev skev.
Han lämnade tillbaka den utan att egentligen nämna det och jag sa bara att du får köpa en ny till mig, finns att köpa där typ, sedan får du fixa den du skadat och har därefter en egen.
Jag fick en ny domkraft och han förblev en god vän och granne tills hans sambo, min kvinnliga granne sedan jag flyttade hit, avslutade deras förhållande för 10-12 år sedan.Intet skrev:
Jag hjälpte dem väldigt mycket med olika saker och gör så fortfarande med min åldriga numera ensamma granne, så nyttan av vänskapen var nog mer på deras sida än min.
Grannsämja är värt oerhört mycket oavsett vem som tjänar mest på den, en lånad liter mjölk eller bara ett vänligt hej när man ses är guld.
Jag bor i en by där grannosämja vad jag vet är en okänd företeelse, eventuella schismer löses utan kärnvapen.