MoaSB MoaSB skrev:
Hej, våra kompisar hyrde vårt hus över nyår och hade tyvärr sönder mikron.

Vi hade inget kontrakt om vad som skulle ske om något gick sönder.

Jag vet inte vad man kan begära? De betalade elen som hyra, så där finns inga ”drullepengar” att ta av.

Jag vill helst inte betala något själv, men kan jag begära att de betalar motsvarande begagnad produkt? Jag brukar vara dumsnäll (som i att jag nu skulle säga ”äsch, sådant händer, vi löser det själva ”).

Hur hade ni gjort?
Självklart ska du säga till din kompis att du vill ha betalt för luckan och ev åldersavdrag

• Gilla
MoaSB
  • Laddar…
Tack alla ni som svarat på min fråga.

Jag har pratat med våra vänner och de kommer att betala en ny dörr till mikrovågsugnen.

Nu vet jag också att det heter ”passbit”, tack för det. Och fint att många av er förstår att inte alla (jag) kan rätt begrepp i frågan.

Och ja, man måste ställa dig på en stege och sticka in en kniv eller fippla in fingrarna i mellanrummet för att få upp den. Och nej, ingen kan tro att vi har exvis socker eller en kanna däruppe.

Det har också varit intressant att se de klassiska urspårningarna i diskussionerna och så underbart att läsa när någon sansad person går in och rätar upp diskussionen igen.

Stort tack till er alla. Om jag kunde skulle jag nu stänga tråden. Jag kommer inte att följa den längre. Med det sagt, lev väl och var snälla mot varandra.

• Gilla
Maria T och 23 till
  • Laddar…
MoaSB MoaSB skrev:

Jag har pratat med våra vänner och de kommer att betala en ny dörr till mikrovågsugnen.

Nu vet jag också att det heter ”passbit”, tack för det. Och fint att många av er förstår att inte alla (jag) kan rätt begrepp i frågan.

Och ja, man måste ställa dig på en stege och sticka in en kniv eller fippla in fingrarna i mellanrummet för att få upp den. Och nej, ingen kan tro att vi har exvis socker eller en kanna däruppe.

Det har också varit intressant att se de klassiska urspårningarna i diskussionerna och så underbart att läsa när någon sansad person går in och rätar upp diskussionen igen.

Stort tack till er alla. Om jag kunde skulle jag nu stänga tråden. Jag kommer inte att följa den längre. Med det sagt, lev väl och var snälla mot varandra.
Bra att ni kom överens

MoaSB MoaSB skrev:
"En bild säger mer än tusen ord" är ett talesätt.
I det här fallet så hade en bild, över luckan/passbiten på rätt plats, i trådstarten underlättat enormt.
Det hade inte blivit en massa missuppfattningar mm.

• Gilla
ajn82 och 3 till
  • Laddar…
MoaSB MoaSB skrev:

Så skönt att det löste sig till slut☺️Ha det gott😊

Demmpa Demmpa skrev:
"En bild säger mer än tusen ord" är ett talesätt.
I det här fallet så hade en bild, över luckan/passbiten på rätt plats, i trådstarten underlättat enormt.
Det hade inte blivit en massa missuppfattningar mm.
Men, vad skulle vi sysslolösa då gjort av vår ändliga tid här på jorden?

• Haha
Snigla och 2 till
  • Laddar…
ClasseClas
mikethebik mikethebik skrev:
En bra vän behöver man inte be om att ersätta något denne haft sönder, det ska komma av sig själv, och gör det inte det får man säga till.
Jag håller med. Det är bara att öppna börsen eller ta det på sin drulleförsäkring. Det är ju det den är till för.

• Gilla
Katten72
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
eller ta det på sin drulleförsäkring. Det är ju det den är till för.
Kräver inte de flesta normala hemförsäkringar att man faktiskt krävs på skadestånd för att detta ska vara möjligt?

ClasseClas
Alfredo Alfredo skrev:
Kräver inte de flesta normala hemförsäkringar att man faktiskt krävs på skadestånd för att detta ska vara möjligt?
Inte en aning. Har aldrig haft drulleförsäkring själv så jag har inte koll på hur det funkar. Ett tänkbart case är att jag ramlar omkull och pajar min mobil. Ska jag stämma mig själv då för att få ersättning?

Ett tänkbart case är att jag ramlar omkull och pajar min mobil. Ska jag stämma mig själv då för att få ersättning?
Nej men då är det inte ansvarsförsäkringsdelen i hemförsäkringen som är aktuell.

C
Alfredo Alfredo skrev:
Nej men då är det inte ansvarsförsäkringsdelen i hemförsäkringen som är aktuell.
Fast allrisktillägg/"drulleförsäkring", om man har detta, är något annat än ansvarsförsäkring.

ClasseClas
Alfredo Alfredo skrev:
Jag kollade lite snabbt på ICA Försäkring och där står det

"Om du skadar andras saker

Råkar du av misstag göra sönder någon annans saker är det däremot inte drulleförsäkringen som är aktuell. Då handlar det för det mesta istället om den drabbade personens egen försäkring."

Du har rätt. Drulle funkar förmodligen inte i detta fall. Fram med börsen stämmer fortfarande.☺️

C cpalm skrev:
Fast allrisktillägg/"drulleförsäkring", om man har detta, är något annat än ansvarsförsäkring.
Ja det är möjligt att denna skulle kunna användas. En fråga kan vara om mikron är "inbyggd" och ses som byggnadstillbehör/fastighetstillbehör eller fristående och ses som "hyrt lösöre". Jag får intrycket av att allrisk ofta bara omfattar lösegendom.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Du har rätt. Drulle funkar förmodligen inte i detta fall.
Inte säkert. Det kan funka. Länsförsäkringar anser att den gäller för "Lösöre som du äger, lånar av privatperson eller hyr och som endast är avsett för ditt privata bruk", och man kan eventuellt se mikron som hyrt lösöre.

ClasseClas
Alfredo Alfredo skrev:
Inte säkert. Det kan funka. Länsförsäkringar anser att den gäller för "Lösöre som du äger, lånar av privatperson eller hyr och som endast är avsett för ditt privata bruk", och man kan eventuellt se mikron som hyrt lösöre.
En inbyggnadsmikro som i den här tråden skulle jag inte betrakta som lösöre men som sagt jag är inte rätt person att bedöma detaljerna här.

• Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.