79 864 läst · 291 svar
80k läst
291 svar
Hyresgästen har haft sönder mikron, vad nu?
Självklart ska du säga till din kompis att du vill ha betalt för luckan och ev åldersavdragMoaSB skrev:Hej, våra kompisar hyrde vårt hus över nyår och hade tyvärr sönder mikron.
Vi hade inget kontrakt om vad som skulle ske om något gick sönder.
Jag vet inte vad man kan begära? De betalade elen som hyra, så där finns inga ”drullepengar” att ta av.
Jag vill helst inte betala något själv, men kan jag begära att de betalar motsvarande begagnad produkt? Jag brukar vara dumsnäll (som i att jag nu skulle säga ”äsch, sådant händer, vi löser det själva ”).
Hur hade ni gjort?
Tack alla ni som svarat på min fråga.
Jag har pratat med våra vänner och de kommer att betala en ny dörr till mikrovågsugnen.
Nu vet jag också att det heter ”passbit”, tack för det. Och fint att många av er förstår att inte alla (jag) kan rätt begrepp i frågan.
Och ja, man måste ställa dig på en stege och sticka in en kniv eller fippla in fingrarna i mellanrummet för att få upp den. Och nej, ingen kan tro att vi har exvis socker eller en kanna däruppe.
Det har också varit intressant att se de klassiska urspårningarna i diskussionerna och så underbart att läsa när någon sansad person går in och rätar upp diskussionen igen.
Stort tack till er alla. Om jag kunde skulle jag nu stänga tråden. Jag kommer inte att följa den längre. Med det sagt, lev väl och var snälla mot varandra.
Jag har pratat med våra vänner och de kommer att betala en ny dörr till mikrovågsugnen.
Nu vet jag också att det heter ”passbit”, tack för det. Och fint att många av er förstår att inte alla (jag) kan rätt begrepp i frågan.
Och ja, man måste ställa dig på en stege och sticka in en kniv eller fippla in fingrarna i mellanrummet för att få upp den. Och nej, ingen kan tro att vi har exvis socker eller en kanna däruppe.
Det har också varit intressant att se de klassiska urspårningarna i diskussionerna och så underbart att läsa när någon sansad person går in och rätar upp diskussionen igen.
Stort tack till er alla. Om jag kunde skulle jag nu stänga tråden. Jag kommer inte att följa den längre. Med det sagt, lev väl och var snälla mot varandra.
Bra att ni kom överensMoaSB skrev:Tack alla ni som svarat på min fråga.
"En bild säger mer än tusen ord" är ett talesätt.MoaSB skrev:
I det här fallet så hade en bild, över luckan/passbiten på rätt plats, i trådstarten underlättat enormt.
Det hade inte blivit en massa missuppfattningar mm.
Så skönt att det löste sig till slut☺️Ha det gott😊MoaSB skrev:Tack alla ni som svarat på min fråga.
Inte en aning. Har aldrig haft drulleförsäkring själv så jag har inte koll på hur det funkar. Ett tänkbart case är att jag ramlar omkull och pajar min mobil. Ska jag stämma mig själv då för att få ersättning?Alfredo skrev:
Jag kollade lite snabbt på ICA Försäkring och där står detAlfredo skrev:
"Om du skadar andras saker
Råkar du av misstag göra sönder någon annans saker är det däremot inte drulleförsäkringen som är aktuell. Då handlar det för det mesta istället om den drabbade personens egen försäkring."Du har rätt. Drulle funkar förmodligen inte i detta fall. Fram med börsen stämmer fortfarande.☺️
Ja det är möjligt att denna skulle kunna användas. En fråga kan vara om mikron är "inbyggd" och ses som byggnadstillbehör/fastighetstillbehör eller fristående och ses som "hyrt lösöre". Jag får intrycket av att allrisk ofta bara omfattar lösegendom.C cpalm skrev:
En inbyggnadsmikro som i den här tråden skulle jag inte betrakta som lösöre men som sagt jag är inte rätt person att bedöma detaljerna här.Alfredo skrev: