79 012 läst · 288 svar
79k läst
288 svar
Hyresgästen har haft sönder mikron, vad nu?
Tror någon får lugna sig lite innan hjärtat snurrar upp sig i duschstången. Det är både svordomar och caps lock i denna uppenbart känsliga fråga. Det kan ju vara helt okej att två personer har olika uppfattningar utan låta känslorna glöda, tror det kallas åsiktsfrihet eller liknande.K Katten72 skrev:Fel fel fel! Hoppas du skämtar! Man är inte och klättrar på väggarna i andras hus! Ponera att en 2-åring får för sig att klättra upp och hänga i duschstången och snurra några varv för att det är kul, och sedan ramlar ner och bryter ryggen. DET ÄR FÖRÄLDRARNAS ANSVAR att se till att sådana olyckor inte händer! Inte är det hyresvärdens fel! DET ÄR DE VUXNA - FÖRÄLDRARNA SOM ÄR OCH PILLAR PÅ SAKER SOM DE INTE SKA PILLA PÅ! HUR SVÅRT SKA DET VARA ATT FATTA DET???
De hade verkligen inget att göra där, och trycka på passbiten högst upp. Som inte ser ut som de befintliga skåpluckorna, som hade handtag. Och dessutom var de bekanta med köket sedan innan, så de visste var socker och mjöl fanns. Inte sjutton finns socker och mjöl bakom en liten smal passbit högst upp mot taket?
De var nyfikna och klåfingriga helt enkelt och ska därmed stå till svars för vad de har gjort. Och ersätta både passbit och mikron.
Att jämföra exemplet med att en tvååring befinner sig på golvet i köket under micron är mycket mera sannolikt och något man kan förvänta sig sker. Däremot att tvååringen skulle klättra upp i duschstången och svinga några varv är varken sannolikt eller något man behöver säkra sig emot när man bygger hus eller liknande.
Acceptera helt enkelt vad som även tagits upp att det är en riskfylld lösning som även hade kunnat hända TS själv om oturen var framme. Det här med egenansvar kanske inte är så populärt nuförtiden men det betyder inte att det är fel.
Även om jag helt ger TS ansvaret i att detta ”kunnat ske” så håller jag med om att som TS och andra förklarat så kanske man bör uppföra sig bättre när man använder andras saker osv. Hade det varit jag som klantat mig och pajat micron så hade jag ersatt den absolut, men som husägare skulle jag aldrig i detta fall kräva ersättning. Det är ju min otillräckliga lösning (utan gångjärn tex). Uppför man sig så kanske man får hyra igen och uppför man sig inte så är det korkat att tro att man utan vidare kommer få hyra igen.
Bästa rådet till TS från mig är: orkar du ta upp det så gör det, det är ju ändå vänner, men kräv absolut inget. Orkar du inte så ta upp det med dem så se det som en läropeng och gläd dig åt att ingen gjorde sig illa. Samt uppgradera till en säkrare lösning med luckan för det kan hända igen och dig själv. 😃
Nej nej nej! Är du galen? I det här fallet är det vänner till TS som är väl bekanta med deras kök och vet var köksutrustningen finns.Jaco Bosco skrev:
Man går väl inte och trycker på väggar och köksinredning hur som helst? Tror att mjöl och socker finns bakom en liten smal, slät passbit högst upp mot taket? När resten av köksluckorna har riktiga handtag? Absolut inte TS fel! Bara deras egna klantiga fel! P.ga NYFIKENHET!!!
Hade de letat efter mjöl och socker, så är det väl en sak. Fortfarande deras fel, men en någon förmildande omständighet.
Här var de NYFIKNA och gick och snokade i minsta vrå där de inte hade att göra. Då får man snällt ersätta det som har gått sönder och be om ursäkt till TS. Förstår om TS inte vill bjuda hem dem något mer...
Helt och hållet de bekantas fel! De hade inte där på väggen att göra! Speciellt inte av nyfikenhet! Såklart TS ska kräva ersättning och en ursäkt! Fattas bara annat... Vad är det med folk numera? Saknar helt hyfs och fason? Man blir ju rädd...S SnK skrev:Tror någon får lugna sig lite innan hjärtat snurrar upp sig i duschstången. Det är både svordomar och caps lock i denna uppenbart känsliga fråga. Det kan ju vara helt okej att två personer har olika uppfattningar utan låta känslorna glöda, tror det kallas åsiktsfrihet eller liknande.
Att jämföra exemplet med att en tvååring befinner sig på golvet i köket under micron är mycket mera sannolikt och något man kan förvänta sig sker. Däremot att tvååringen skulle klättra upp i duschstången och svinga några varv är varken sannolikt eller något man behöver säkra sig emot när man bygger hus eller liknande.
Acceptera helt enkelt vad som även tagits upp att det är en riskfylld lösning som även hade kunnat hända TS själv om oturen var framme. Det här med egenansvar kanske inte är så populärt nuförtiden men det betyder inte att det är fel.
Även om jag helt ger TS ansvaret i att detta ”kunnat ske” så håller jag med om att som TS och andra förklarat så kanske man bör uppföra sig bättre när man använder andras saker osv. Hade det varit jag som klantat mig och pajat micron så hade jag ersatt den absolut, men som husägare skulle jag aldrig i detta fall kräva ersättning. Det är ju min otillräckliga lösning (utan gångjärn tex). Uppför man sig så kanske man får hyra igen och uppför man sig inte så är det korkat att tro att man utan vidare kommer få hyra igen.
Bästa rådet till TS från mig är: orkar du ta upp det så gör det, det är ju ändå vänner, men kräv absolut inget. Orkar du inte så ta upp det med dem så se det som en läropeng och gläd dig åt att ingen gjorde sig illa. Samt uppgradera till en säkrare lösning med luckan för det kan hända igen och dig själv. 😃
Hej igen,K Katten72 skrev:
Jag förstår hur du tänker men jag håller inte med dig.
”Helt och hållet de bekantas fel!” skriver du. För säkerhets skull så lägger du med ett utropstecken. ”Speciellt inte av nyfikenhet heller”.Känns irrelevant att gissa varför de pillade där.
Jag menar att du missar totalt den fundamentala orsaken. Vad kom först?, hönan eller ägget. I detta fall kom installationen av ”luckan/locket” först och att den trillade ner på micron vid ett senare tillfälle.
Hade denna ”lucka” monterats med exempelvis ett gångjärn så hade inte micron gått sönder. Där tror jag vi är överens. Då spelar det ingen roll om vännerna betett sig omoraliskt eller inte, inte när det gäller skadan på micron åtminstone. Irritationen och caps lock mm du visat pekar kanske åt att du är mest fokuserad på deras beteende och inte skadan de orsakat, jag kan ha fel men du gör det lätt att tro det. Svårt att argumentera med någon som kan vara i affekt men jag ska försöka.
Det är uppenbart att denna lucka inbjöd till att pilla på då man tydligen gjort det. Rätt eller fel spelar ingen roll. Om den ser ut att kunna öppnas så måste man förvänta sig att en av människans starkaste drivkrafter ger sig till känna - nyfikenhet. Har man då en installation som inte är säker så kan sånt här ske. Jag ifrågasätter inte sättet man har monterat luckan på utan det är risken som kommer med denna lösning som är problemet.
Lek med tanken att luckan satt i lägre höjd och kanske var lite större men ändå utan handtag. Fortfarande med syftet att kunna plockas bort för att komma åt en kontakt/säkring e.d vid behov. Om nu samma händelse utspelas och luckan faller ner som i aktuellt fall och skadar micron… Lägg sen även på att luckan ramlade ner och bröt nåt ben eller två i foten med eller utan att micron skadades.
Med detta exempel sker samma händelseförlopp men exkluderar det kanske omoraliska i aktuellt fall.
Hade du då ändrat uppfattning om vem som bär ansvaret för skadan?
Jag vet inte heller ibland var allt finns iom vissa familjemedlemmar som inte lägger tillbaka saker där de brukar vara. Men inte går jag och klättrar och kollar bakom någon smal liten passbit högst upp vid taket om vitlökspressen eller salt och socker finns där...Alfredo skrev:
En smal lucka/panel/passbit utan handtag som övriga köksluckor har, som sitter högst upp mot taket kan man inte förvänta sig eller ens tänka sig att någon går och pillar och försöker öppna. Inte ens av nyfikenhet. Då är det inte TS fel.S SnK skrev:Hej igen,
Jag förstår hur du tänker men jag håller inte med dig.
”Helt och hållet de bekantas fel!” skriver du. För säkerhets skull så lägger du med ett utropstecken. ”Speciellt inte av nyfikenhet heller”.Känns irrelevant att gissa varför de pillade där.
Jag menar att du missar totalt den fundamentala orsaken. Vad kom först?, hönan eller ägget. I detta fall kom installationen av ”luckan/locket” först och att den trillade ner på micron vid ett senare tillfälle.
Hade denna ”lucka” monterats med exempelvis ett gångjärn så hade inte micron gått sönder. Där tror jag vi är överens. Då spelar det ingen roll om vännerna betett sig omoraliskt eller inte, inte när det gäller skadan på micron åtminstone. Irritationen och caps lock mm du visat pekar kanske åt att du är mest fokuserad på deras beteende och inte skadan de orsakat, jag kan ha fel men du gör det lätt att tro det. Svårt att argumentera med någon som kan vara i affekt men jag ska försöka.
Det är uppenbart att denna lucka inbjöd till att pilla på då man tydligen gjort det. Rätt eller fel spelar ingen roll. Om den ser ut att kunna öppnas så måste man förvänta sig att en av människans starkaste drivkrafter ger sig till känna - nyfikenhet. Har man då en installation som inte är säker så kan sånt här ske. Jag ifrågasätter inte sättet man har monterat luckan på utan det är risken som kommer med denna lösning som är problemet.
Lek med tanken att luckan satt i lägre höjd och kanske var lite större men ändå utan handtag. Fortfarande med syftet att kunna plockas bort för att komma åt en kontakt/säkring e.d vid behov. Om nu samma händelse utspelas och luckan faller ner som i aktuellt fall och skadar micron… Lägg sen även på att luckan ramlade ner och bröt nåt ben eller två i foten med eller utan att micron skadades.
Med detta exempel sker samma händelseförlopp men exkluderar det kanske omoraliska i aktuellt fall.
Hade du då ändrat uppfattning om vem som bär ansvaret för skadan?
Om det är en slät lucka/panel/passbit i höjd med övriga befintliga köksluckor med handtag, som sitter längre ner kan man fortfarande inte förvänta sig att någon trycker eller försöker få upp den. Det är ju som att man försöker bryta upp väggen/fast köksinredning. Vem gör det liksom?
Om inte man är där och pillar och försöker bryta sig in där, så skulle aldrig passbiten ha flyttat sig eller ramlat ned. Med största sannolikhet.
TS och TS familj skulle ha vetat såklart att där finns det inget att göra, förutom om man behöver vid någon enstaka gång få tillgång till t.ex en säkring eller annat, och då har de vetat att de ska ta de försiktigt och att passbiten är fastsatt med magneter. Mindre barn har inte krafter att pilla loss passbitar på det sättet. Och större barn kommer nog inte ens på tanken att pilla och lirka loss en passbit i köksinredningen bara sådär. Det finns nog ingen tanke att knäckebrödet eller godiset finns gömt på ett sådant ställe i väggen.
Här är det vänner som är väl bekanta med TS kök. Och därmed troligtvis vet var det mesta finns. Och om inte annat så letar man väl i befintliga skåp med handtag. Vännerna visste med största säkerhet att TS inte har köksskåp med handtag blandat med köksskåp utan handtag.
Tror inte att TS skulle låna ut köket till helt främmande personer som då möjligtvis får för sig att trycka på paneler och passbitar högst upp mot taket. Eller på andra ställen i inredningen. I det fallet skulle säkert TS ha berättat att det även finns köksluckor gömda bakom släta luckor och panel blandat med vanliga köksluckor med handtag. För att ge de nya gästerna full tillgång till köksutrustning och specerier.
Snoka, fingrar i styr, hyfs? Lägg av... Märker du att ingen av oss i oppositionen använder dylika uttryck om TS?K Katten72 skrev:
Den som vill snoka går till sovrummet och badrummet. Vännerna kanske ska renovera och ville se hur fläkten var ansluten?
Hursomhelst måste man alltid tänka på hur man monterar och placerar saker. Ju högre upp desto viktigare.
Låt säga att du står på en pall för att nå en hylla intill, vinglar till och tar stöd mot denna lucka på ett så olyckligt sätt att den viker sig och trillar ned. Och du med den.
Olyckor kan ske på totalt oförutsedda vis.
Jag vet inte om du ser det men du faller på eget grepp.K Katten72 skrev:En smal lucka/panel/passbit utan handtag som övriga köksluckor har, som sitter högst upp mot taket kan man inte förvänta sig eller ens tänka sig att någon går och pillar och försöker öppna. Inte ens av nyfikenhet. Då är det inte TS fel.
Om det är en slät lucka/panel/passbit i höjd med övriga befintliga köksluckor med handtag, som sitter längre ner kan man fortfarande inte förvänta sig att någon trycker eller försöker få upp den. Det är ju som att man försöker bryta upp väggen/fast köksinredning. Vem gör det liksom?
Om inte man är där och pillar och försöker bryta sig in där, så skulle aldrig passbiten ha flyttat sig eller ramlat ned. Med största sannolikhet.
TS och TS familj skulle ha vetat såklart att där finns det inget att göra, förutom om man behöver vid någon enstaka gång få tillgång till t.ex en säkring eller annat, och då har de vetat att de ska ta de försiktigt och att passbiten är fastsatt med magneter. Mindre barn har inte krafter att pilla loss passbitar på det sättet. Och större barn kommer nog inte ens på tanken att pilla och lirka loss en passbit i köksinredningen bara sådär. Det finns nog ingen tanke att knäckebrödet eller godiset finns gömt på ett sådant ställe i väggen.
Här är det vänner som är väl bekanta med TS kök. Och därmed troligtvis vet var det mesta finns. Och om inte annat så letar man väl i befintliga skåp med handtag. Vännerna visste med största säkerhet att TS inte har köksskåp med handtag blandat med köksskåp utan handtag.
Tror inte att TS skulle låna ut köket till helt främmande personer som då möjligtvis får för sig att trycka på paneler och passbitar högst upp mot taket. Eller på andra ställen i inredningen. I det fallet skulle säkert TS ha berättat att det även finns köksluckor gömda bakom släta luckor och panel blandat med vanliga köksluckor med handtag. För att ge de nya gästerna full tillgång till köksutrustning och specerier.
Du skriver ”kan man inte förvänta sig eller ens tänka sig att någon går och pillar och försöker öppna. Inte ens av nyfikenhet.”
Det är ju precis det som har hänt 😳, men det är inte längre lönt att förklara för den som inget begriper.
Jag checkar istället ut fr denna fråga.
Oavsett om dina ”kompisar” har fepplat med luckan ovanför eller om något annat har hänt, så är det ju självklart att de bör köpa en ny mikrovågsugn. En bra kostar bara 1500kr och med tanke på att de fick låna huset mot att bara betala elkostnaden, så är det självklart, om de har något som helst hyfs i kroppen, att de skaffar en splirrans ny.MoaSB skrev:Hej, våra kompisar hyrde vårt hus över nyår och hade tyvärr sönder mikron.
Vi hade inget kontrakt om vad som skulle ske om något gick sönder.
Jag vet inte vad man kan begära? De betalade elen som hyra, så där finns inga ”drullepengar” att ta av.
Jag vill helst inte betala något själv, men kan jag begära att de betalar motsvarande begagnad produkt? Jag brukar vara dumsnäll (som i att jag nu skulle säga ”äsch, sådant händer, vi löser det själva ”).
Hur hade ni gjort?
Oförskämt av dem att inte redan fixat fram en ny! Du ska inte behöva lägga energi på detta! Sörjer med dig!
Stå på dig, annars gör någon annan det!
Styrkekram till dig!
Oavsett om dina ”kompisar” har fepplat med luckan ovanför eller om något annat har hänt, så är det ju självklart att de bör köpa en ny mikrovågsugn. En bra kostar bara 1500kr och med tanke på att de fick låna huset mot att bara betala elkostnaden, så är det självklart, om de har något som helst hyfs i kroppen, att de skaffar en splirrans ny.MoaSB skrev:Hej, våra kompisar hyrde vårt hus över nyår och hade tyvärr sönder mikron.
Vi hade inget kontrakt om vad som skulle ske om något gick sönder.
Jag vet inte vad man kan begära? De betalade elen som hyra, så där finns inga ”drullepengar” att ta av.
Jag vill helst inte betala något själv, men kan jag begära att de betalar motsvarande begagnad produkt? Jag brukar vara dumsnäll (som i att jag nu skulle säga ”äsch, sådant händer, vi löser det själva ”).
Hur hade ni gjort?
Oförskämt av dem att inte redan fixat fram en ny! Du ska inte behöva lägga energi på detta! Sörjer med dig!
Stå på dig, annars gör någon annan det!
Styrkekram till dig!
oavsett vad som orsakat skadan, så anser jag att de s k kompisarna, utan uppmaning, borde skaffa en ny micro och installera den!Alfredo skrev:Vid culpöst handlande. Alltså om man kan anses ha varit vårdslös i sitt agerande. Se skadeståndslagen:
[bild]
Utifrån den korta beskrivning TS ger i sina två inlägg är det inget som får mig att tro att hyresgästen varit vårdslös utan jag tycker detta låter mer som en ren olycka. Möjligen att monteringen av luckan med två magneter är rätt vårdslös.
Men som du säger, vi har inte hela bilden och min bedömning utgår från vad TS skrivit.
Det där är rätt tramsigt.
TS var ju schysst och lånade ut stugan mot endast elkostnaden.
Förstår inte varför så många börjar gräva i vad som hände. TS var inte där och kan omöjligtvis veta exakt vad som hände.
”Kompisarna” kan bara skramla till en ny micro för 1500kr och därmed visa att de har ett uns av uppfostran och moral.
Om de hade hyrt en stuga hade det kostat betydligt mer!
Usch!!!
Det sitter ju även ofta passbitar längst ut mot vägg på underskåpen, inte fn provar man pilla lös en sån? Oavsett vad man letar efter.
Att man skulle ställa sig på en stol, tappa balansen och prova få stöd mot luckan som då lossnar och man faller, ja då bör man väl isåfall plocka undan alla stolar med?
Att man skulle ställa sig på en stol, tappa balansen och prova få stöd mot luckan som då lossnar och man faller, ja då bör man väl isåfall plocka undan alla stolar med?
Olyckor ja, men inte självförvållade skador p.ga NYFIKENHET. Lite skillnad...Jaco Bosco skrev:Snoka, fingrar i styr, hyfs? Lägg av... Märker du att ingen av oss i oppositionen använder dylika uttryck om TS?
Den som vill snoka går till sovrummet och badrummet. Vännerna kanske ska renovera och ville se hur fläkten var ansluten?
Hursomhelst måste man alltid tänka på hur man monterar och placerar saker. Ju högre upp desto viktigare.
Låt säga att du står på en pall för att nå en hylla intill, vinglar till och tar stöd mot denna lucka på ett så olyckligt sätt att den viker sig och trillar ned. Och du med den.
Olyckor kan ske på totalt oförutsedda vis.
Ja, man kan inte förvänta sig det tycker jag fortfarande. Därför kan man inte säkra upp ens hus för att någon ska gå bärsärkagång och känna som någon spindelman på väggar och tak. Det är inte rimligt.S SnK skrev:Jag vet inte om du ser det men du faller på eget grepp.
Du skriver ”kan man inte förvänta sig eller ens tänka sig att någon går och pillar och försöker öppna. Inte ens av nyfikenhet.”
Det är ju precis det som har hänt 😳, men det är inte längre lönt att förklara för den som inget begriper.
Jag checkar istället ut fr denna fråga.
Det har hänt i detta fall, tur i oturen att de nyfikna inte skadade sig "på eget fall". Låt dem se detta som en lärodom och förhoppningsvis låter de bli att fingra på saker de inte ska pilla på, och ber TS om ursäkt och ersätter köksinredningen och mikron. Sista gången "vännerna" blir inbjudna till TS förmodar jag.
Den här tråden gör mig på riktigt just orolig för det. Massor med hittepå om vad som faktiskt hänt. Från TS lucka har det blivit en list eller en passbit. Och sedan en massa självrättfärdigande utspel om att göra rätt för sig. Tur jag inte skall låna ett hus av någon av er. Å andra sidan kommer ni ganska snart inte att ha några vänner kvar när ni pungslår dem på pengar för olyckor.K Katten72 skrev:
Som TS beskriver det var detta en "disaster waiting to happen".