75 192 läst · 275 svar
75k läst
275 svar
Hyresgästen har haft sönder mikron, vad nu?
Om hyresgästen lossar på något, och tappar enr på glasdörren såd en pajar, så är det givetvis deras ansvar. Med lite mer ordnade uthyrningar, så hade man sannolikt haft en deposition och ta av. Elelr via Airbnb en försäkring. Jag anser dock att TS skall gå skadefri ur detta, med möjligt undantag för lite ålderavdrag, om den tex är äldre än 3 år.useless skrev:
Detta hade jag missat att läsa!
Är man nyfiken och lossar en blindlucka som krossar mikrons lucka så är man väl ansvarig för sin handling anser jag i alla fall..MoaBrittis skrev:
Nej, det är en blindlucka, dvs en passbit ovanför micron. Det är väldigt vanligt med passbitar runt inbyggnadsmikro och då är det inga luckor det är frågan om.Alfredo skrev:
Och är det känt märke på mikron så finns det reservdelar att skaffa. Det behövs inte nödvändigtvis en helt ny mikro för utbyte.R Rejäl skrev:
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 429 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 429 inlägg
Om jag hyr och det går sönder något typ mikro så ersätter jag den, är det special modell ex. Inbyggd tar jag kontakt med uthyraren
Vi hade otur med ett täcke som hunden tog som bädd , ingen vill ha hundhår i sängen, så vi köpte ett nytt (det håriga fick hunden behålla)
Om jag hyr ut något och inte har skrivet avtal så skulle jag stå för fiolerna och lära mig av detta
Vi hade otur med ett täcke som hunden tog som bädd , ingen vill ha hundhår i sängen, så vi köpte ett nytt (det håriga fick hunden behålla)
Om jag hyr ut något och inte har skrivet avtal så skulle jag stå för fiolerna och lära mig av detta
Givetvis? Alldeles oavsett hur dåligt detta något sitter fäst? Om man råkar nysa och luckan ramlar ner, är man ansvarig även då? Om kökets alla luckor ramlar ner av en nysning?M mojjen skrev:
Jag tycker inget är "givetvis" här men utifrån TS egen beskrivning lutar jag mer åt att luckan suttit för dåligt fäst än att hyresgästen varit vårdslös.
Pillar man loss en "handtagslös lucka", mao som jag uppfattar inte något man direkt uppfttar som en kökslucka, utan snarae en blindlucka. Så har man helt klart varit på något man inte har med att göra.Alfredo skrev:Givetvis? Alldeles oavsett hur dåligt detta något sitter fäst? Om man råkar nysa och luckan ramlar ner, är man ansvarig även då? Om kökets alla luckor ramlar ner av en nysning?
Jag tycker inget är "givetvis" här men utifrån TS egen beskrivning lutar jag mer åt att luckan suttit för dåligt fäst än att hyresgästen varit vårdslös.
Har man då dessutom varit så fumlig när man gör det så den ramlar ner och förstör något, så ja en olycka, men knappast TS fel. För mig är ansvarsfrågan lika självklar som om man drar en fotboll genom rutan. Det blir ju inte TS fel för att Fotbollen låg i garderoben, och man tyckte den var kul att låna.
Hade det suttit handtag etc, så man enkelt kunde ta det för en vanlig kökslucka, men som bara sitter som en blindlucka med magnet, så hade jag sett anorlunda på det.