75 192 läst · 275 svar
75k läst
275 svar
Hyresgästen har haft sönder mikron, vad nu?
Vid culpöst handlande. Alltså om man kan anses ha varit vårdslös i sitt agerande. Se skadeståndslagen:MultiMan skrev:
Utifrån den korta beskrivning TS ger i sina två inlägg är det inget som får mig att tro att hyresgästen varit vårdslös utan jag tycker detta låter mer som en ren olycka. Möjligen att monteringen av luckan med två magneter är rätt vårdslös.
Men som du säger, vi har inte hela bilden och min bedömning utgår från vad TS skrivit.
Det där är rätt tramsigt.MultiMan skrev:
Normalt tycker jag såklart att om man aktivt har sönder något så får man ersätta.MoaBrittis skrev:
Men, menar du alltså att du har en luckfront som inte är fastsatt på annat sätt än dubbla magneter? Det låter självklart att folk som inte vet om det kommer tappa den. Så i sådana fall är det ju en inbyggd "fälla" nästan, ansvaret bör därmed ligga på dig.
Hade du riggat en snubbeltråd innanför dörren som fick en vas att ramla av fönsterbänken hade du ju varit ansvarig. Att ha saker som sitter uppsatt utan fäste är likvärdigt i mina ögon.
Det var ju en relevant jämförelse 1-0 för dig🥳Alfredo skrev:Har du läst och förstått vad som orsakade olyckan? Som jag tolkar det beror det helt på den ej förväntade monteringen av luckan. Har jag tolkat detta fel så gäller naturligtvis inte mina råd heller, vilket jag mycket tydligt har skrivit.
Om du väljer att byta plats på koppling och broms i din bil och lånar ut den till mig utan att varna för din ombyggnad och det sker en olycka. Vems fel är då denna olycka?
Sedan så sätter man ofta passbiten ovanför micron med antingen clips eller som dom här verkar ha satt det med magneter..
Men du tillhör väl dom vårdslösa som brötar omkring som om det vore ett lekland i köket kanske..
Redigerat:
Helt på Alvredos linje här.. De öppnar en kökslucka- vilket är fullt normalt i ett kök. Den är så dåligt fastsatt (med magneter) att den ramlar ner och träffar en micro som går sönder. Är hyresgästerna ovårdsamma eller är det bristfällig konstruktion?
Hade jag varit TS hade jag inte krävt en krona.. dessutom av vänner.
Hade jag varit TS hade jag inte krävt en krona.. dessutom av vänner.
Har du någon bild på hur det ser ut ovanför micron?MoaBrittis skrev:Hej, våra kompisar hyrde vårt hus över nyår och hade tyvärr sönder mikron.
Vi hade inget kontrakt om vad som skulle ske om något gick sönder.
Jag vet inte vad man kan begära? De betalade elen som hyra, så där finns inga ”drullepengar” att ta av.
Jag vill helst inte betala något själv, men kan jag begära att de betalar motsvarande begagnad produkt? Jag brukar vara dumsnäll (som i att jag nu skulle säga ”äsch, sådant händer, vi löser det själva ”).
Hur hade ni gjort?
Där anser jag att de bör ersätta fullt, möjligen emd åldersavdrag om den är av äldre snitt.Olycka eler ej så är det en olycka. Om det täcks av hemförsäkring, så hade jag istälelt krävt självrisken.MoaBrittis skrev:
Råkade ut för tt likande i en lägenhet vi hyr ut i spanien. En gäst tapapde en stekpanna på spishällen. Det avr aldrig en fråga frånd ras sida, de ringde dit en firma som bytte ut den omgående. Om Den abr aahde pajjat under drift, så hade jag dock inte krävt en krona. Då är det ju bara slump vem som använde den när det sket sig.
MoaBrittis skrev:
Alfredo, se det fetade ovan och du inser att inget är tydligt. 😆Alfredo skrev: