75 192 läst · 275 svar
75k läst
275 svar
Hyresgästen har haft sönder mikron, vad nu?
Märkligt resonemang!Alfredo skrev:Ja, om luckan är så "alternativ" att en normal användning av den, av en normalförsiktig hyresgäst, gör att luckan ramlar ner och orsakar skada. Sen handlar väl detta inte om luckan på mikron utan om en lucka till ett skåp ovanför mikron, om jag förstår saken rätt.
Men som jag skriver så är min bedömning gjord med reservationen av "under förutsättning att min beskrivning ovan är en korrekt tolkning av händelsen".
Citerar en annan medlem:
”Jag förstår inte hur det ens kan bli en fråga. Alla människor med bara en gnutta vett och förstånd, hade sagt. "Ursäkta, men vi hade visst sönder micron, men vi ersätter den självklart".”
Är väl det enda vettiga att erkänna och berätta vad som har hänt och göra rätt för sig..
Vad gjorde dom efter att den gått sönder, har de erbjudits sig att ersätta dig eller har dom bara lämnat huset och låtsats som att det regnar?MoaBrittis skrev:Hej, våra kompisar hyrde vårt hus över nyår och hade tyvärr sönder mikron.
Vi hade inget kontrakt om vad som skulle ske om något gick sönder.
Jag vet inte vad man kan begära? De betalade elen som hyra, så där finns inga ”drullepengar” att ta av.
Jag vill helst inte betala något själv, men kan jag begära att de betalar motsvarande begagnad produkt? Jag brukar vara dumsnäll (som i att jag nu skulle säga ”äsch, sådant händer, vi löser det själva ”).
Hur hade ni gjort?
Det rimliga enligt mig vore att din kompis ersätter det som gick sönder, det enklaste är nog att bara ordna fram en begagnad micro som motsvarar ålder/skick/värde på den som gick sönder?
Detta borde din kompis själv ha erbjudit som lösning när de berättade för dig om det som inträffat kan man tycka, så hade jag själv gjort om jag befunnit mig i deras skor iaf.
Detta borde din kompis själv ha erbjudit som lösning när de berättade för dig om det som inträffat kan man tycka, så hade jag själv gjort om jag befunnit mig i deras skor iaf.
Har du läst och förstått vad som orsakade olyckan? Som jag tolkar det beror det helt på den ej förväntade monteringen av luckan. Har jag tolkat detta fel så gäller naturligtvis inte mina råd heller, vilket jag mycket tydligt har skrivit.R Rejäl skrev:
Om du väljer att byta plats på koppling och broms i din bil och lånar ut den till mig utan att varna för din ombyggnad och det sker en olycka. Vems fel är då denna olycka?
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 4 975 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 4 975 inlägg
Här var gästerna bara nyfikna, de kunde ha kontaktat TS för att stilla sin nyfikenhet.Alfredo skrev:Har du läst och förstått vad som orsakade olyckan? Som jag tolkar det beror det helt på den ej förväntade monteringen av luckan. Har jag tolkat detta fel så gäller naturligtvis inte mina råd heller, vilket jag mycket tydligt har skrivit.
Om du väljer att byta plats på koppling och broms i din bil och lånar ut den till mig utan att varna för din ombyggnad och det sker en olycka. Vems fel är då denna olycka?
Om det är någon lucka i din lånade bil, inte försöker du bryta upp luckan för att stilla din nyfikenhet, eller? Du kan köra bilen/micron så luckan har ingen betydelse. Varje vettig person tar kontakt med ägaren och frågar vad det är om man nödvändigtvis vill stilla sin nyfikenhet.
Om man lånar ett hus betyder det för mig att man även lånar möjligheterna att använda köket. När man använder köket är det fullkomligt normalt att öppna lådor och luckor för att hitta de redskap, porslin och bestick som man behöver.H HEM2121 skrev:
Det har för mig inget med nyfikenhet att göra utan är ett självklart moment när man använder ett kök. Att de skulle kontakta ägaren inför varje skåp eller låda de öppnar förefaller helt verklighetsfrämmande.
Det finns inget i beskrivningen som tyder på att något liknande att "bryta upp luckan" förekommit.
Bifoga bilder och beskriv vad som skett.
Har luckan ovanför mikron gått sönder? Har mikron gått sönder? Eller är det ugnsglaset som gått sönder? Vad uppskattar du kostnaderna till?
Hyrde du ut huset till självkostnadspris? Dvs, du lånade ut det och de betalade elen för att värma det? Är det alltså en semesterboende som du själv inte använde under nyår?
Har luckan ovanför mikron gått sönder? Har mikron gått sönder? Eller är det ugnsglaset som gått sönder? Vad uppskattar du kostnaderna till?
Hyrde du ut huset till självkostnadspris? Dvs, du lånade ut det och de betalade elen för att värma det? Är det alltså en semesterboende som du själv inte använde under nyår?
Är det inte väldigt tydlig att luckan (glasdörren) till mikron gått sönder på grund av att en lucka ovanför mikron ramlat ner? Eller är det jag som missförstår beskrivningen?Hemingway skrev:
MoaBrittis skrev:
Det beror väl lite på hur det ser ut för övrigt. Att den saknar gångjärn går rimligen inte att se utifrån och handtagslöst förekommer ibland.MultiMan skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och varför öppnar man skåp, lådor och luckor när man använder ett kök, är inte det självklart? Jag undrar nog mer hur man kan få för sig att fästa en kökslucka med enbart magneter. Känns som en väntande olycka...
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 795 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 795 inlägg
Om hela övriga köket har handtag, så jo, då är det underligt att man börjar riva och slita i saker utan handtag. Var går gränsen tycker du? Det kanske är ugnsplåtar bakom den breda dörrlisten?
Får vi en översiktsbild på köket hade det gått att säga mer.
Får vi en översiktsbild på köket hade det gått att säga mer.
Ser det ut som en öppningsbar lucka i ett skåp är det väl inte så konstigt om man försöker öppna den utan att för den skull försöka bryta upp den med våld? Misstänker att det inte direkt behövdes någon kofot för att bryta upp luckan om den satt med ett par magneter(?)MultiMan skrev: