Vad letade hyresgästerna efter? Dolda guldtackor eller en pava?

Om jag hyr en stuga öppnar jag inte varje skrymsle och kollar vad ägaren ev ställt undan.

Handlar väl om att hålla fingrarna i styr.

Vad säger de som hyrt?

• Gilla
Fixarlasse Dalarna och 8 till
  • Laddar…
A Afterquake skrev:
Jag tolkade det som att luckan ovanför micron lossnade, slog i microvågsugnens handtag (vilket sitter på microns lucka) varav microvågsugnens dörr splittrades.
Absolut möjligt! Men det hjälper ju oss inte om TS använder "Micro" och "Ugn" som olika förkortningar för samma sak, speciellt inte när det är vanligt att det i nära anslutning till en mikrovågsugn ofta sitter en ugn. I mitt eget fall sitter den rakt nedanför.

H Hybro skrev:
Vad letade hyresgästerna efter?
Tallrikar, glas, diverse köksredskap? Vad brukar du själv leta efter i ett obekant kök?

• Haha
  • Gilla
Hasse Sandin och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Antar att du menar att luckan inte har något handtag?
Utgår från att den inte heller har några gångjärn, utan alltså endast satt på plats med hjälp av två magneter?

Måste säga att det låter lite som en tidsfråga innan något skulle hända.
Hahaha, handtag, helt rätt. Inte riktigt, ser jag att en lucka inte har handtag tänker jag efter och är försiktig om jag vill öppna den. Plus att den är högst upp mot taket, där ingen egentligen har något att göra. Vi hade tömt skåp på ”normalhöjd” till våra kompisar.

• Gilla
Namnethär och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Tallrikar, glas, diverse köksredskap? Vad brukar du själv leta efter i ett obekant kök?
De har varit i huset många gånger och vet vart allt finns. Plus att denna lucka är en smal rackare längst upp mot taket. Över spisen. Ingenstans där man kan förvänta sig porslin med mera.

• Gilla
Namnethär och 8 till
  • Laddar…
N Nucky skrev:
Vad gjorde dom efter att den gått sönder, har de erbjudits sig att ersätta dig eller har dom bara lämnat huset och låtsats som att det regnar?
De ringde direkt och berättade. Men sa inget om ersättning.

• Haha
  • Ledsen
cdx873v och 2 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Om hela övriga köket har handtag, så jo, då är det underligt att man börjar riva och slita i saker utan handtag. Var går gränsen tycker du? Det kanske är ugnsplåtar bakom den breda dörrlisten?

Får vi en översiktsbild på köket hade det gått att säga mer.
Alla andra luckor har handtag. Och synliga gångjärn.

• Gilla
Fixarlasse Dalarna och 11 till
  • Laddar…
Men då kvarstår det faktum att du har en luckfront som sitter utan infästning?
Låter direkt farligt i mina ögon.
Skruva fast den såsom det ska vara gjort, eller limma fast den i alla fall.

Klart man kan fråga vad de skulle upp där och göra, men faktum kvarstår att du har en front som går att plocka loss som sitter högt och inte har förankning. Det kan de omöjligt förvänta sig.

• Gilla
  • Haha
  • Arg
Namnethär och 9 till
  • Laddar…
MultiMan
A Afterquake skrev:
Men då kvarstår det faktum att du har en luckfront som sitter utan infästning?
Låter direkt farligt i mina ögon.
Skruva fast den såsom det ska vara gjort, eller limma fast den i alla fall.

Klart man kan fråga vad de skulle upp där och göra, men faktum kvarstår att du har en front som går att plocka loss som sitter högt och inte har förankning. Det kan de omöjligt förvänta sig.
Limma fast? Den typen av blindluckor uppe vid taket behöver ofta åtkomst för ventilationsrör, el eller liknande. Inget ovanligt alls med någon form av magnet eller klämfäste för fastsättning. Inte i min värld iaf. Hyresgästerna har ju dessutom varit där innan.

Efter att trådskaparen har klargjort så tycker jag det är solklart att hyresgästerna inte hade någon anledning att vara vid den luckan och rota.

• Gilla
  • Älska
Namnethär och 31 till
  • Laddar…
Jag tolkar det som en passbit som man satt fast med magnet för att kunna få åtkomst till tex elkontakten till micro, eller kanske drivdon eller likande.
Finns det en passbit utan handtag uppe vid taket så är då iaf inte jag där och pillar för att kunna kika vad som ev finns där, speciellt inte om jag hyr.

Mest förvånad över att dom som hyrt inte bara meddelade att nån klåfinger varit framme och orsakat en skada och bett TS skicka vad det kostar att laga så kommer en swish

Har man dessutom hyrt ut till självkostnadspris så är det verkligen inget att fundera på som hyresgäst.

• Gilla
Fixarlasse Dalarna och 22 till
  • Laddar…
Aaaaaah, nu kom jag påt!

Denna lek, lekte vi ofta förr: Gömma Nyckel

Måste har varit nåt liknande.

TS, se det som så att hela bostaden är genomsökt.

Fråga hyresgästen vad de letade efter, så kanske det klarnar.

Anser att Hyresgästen givetvis ska betala.

• Gilla
  • Haha
Fixarlasse Dalarna och 3 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Efter att trådskaparen har klargjort så tycker jag det är solklart att hyresgästerna inte hade någon anledning att vara vid den luckan och rota.
Jag tycker absolut inget är solklart så länge man bara hör en sida av saken. @MoaBrittis vad är hyresgästernas förklaring till att de försökte öppna denna "lucka"?

• Haha
  • Gilla
  • Arg
Fixarlasse Dalarna och 4 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Har man dessutom hyrt ut till självkostnadspris så är det verkligen inget att fundera på som hyresgäst.
Jag funderar mest på varför man överhuvudtaget tar betalt för att låna ut sitt hus till "sina kompisar"? Lite som om jag skulle säga till kompisar/grannar att låna gärna bastun när vi är borta och sedan ta betalt för veden de förbrukar.

• Wow
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
Någon egentlig hyra har det ju inte handlat om, bara om att betala för använd el. Det kan jag tycka är rätt rimligt, särskilt om det är vintertid.

• Gilla
MichelleW och 8 till
  • Laddar…
Det låter helt ok... Fyller snart år.

När är det ledigt?

• Gilla
  • Haha
EvertL och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.