79 012 läst · 288 svar
79k läst
288 svar
Hyresgästen har haft sönder mikron, vad nu?
Jo men argumenten håller inte riktigt (enligt mitt tycke) Vart går gränsen för vad man ska se som vårdslöshet utav den som hyr?Alfredo skrev:
Tar ett annat exempel…
Många duschstänger idag är fjäderspända mellan väggarna, den kraften är avsedd för att hålla upp stången och draperiet.
Om jag som hyresgäst hänger upp 5 blöta handdukar på stången och att den sedan ramlar ner av tyngden, slår sönder en spegel och tex hyresgästens mobil så är det enligt ditt resonemang hyresvärden som ska slanta upp.
Märkligt, jag kan inte påminna mig om att jag har skrivit om vare sig handdukar eller speglar. Men om du nu verkligen är så intresserad av mitt resonemang föreslår jag att du läser mina inlägg i tråden igen och då försöker fokusera på det som faktiskt står och inte på vad du gissar om mina åsikter.J John Wade skrev:
Tror jag läst alla inlägg, kanske inte alla supernoga, men menar du att du tycker det är ok att peta lös en passbit uppe vid taket, i ett hus/stuga du hyrt?Alfredo skrev:
Utifrån den ytterst begränsade information vi har anser jag att det är omöjligt att svara på. Det har jag redan skrivit. Bland annat i inlägget nedan men även berört frågan i andra inlägg.nino skrev:
Alfredo skrev:
Tror du missade att jag skrev att det var ett annat exempel… liknande scenario.Alfredo skrev:
Oavsett så tror jag att kontentan är att du borde jobba inom serviceyrket då jag tror du skulle få väldigt många nöjda kunder.
Tror även att vi alla, oavsett sida i resonemanget, har fått oss en tankeställare kring vad vi tidigare ansett vara ett självklart sett att agera på kring en sån situation som trådskaparen råkat ut för.
Att de som läst tråden förhoppningsvis är tydligare kring vad som förväntas av bägge parter innan man hyr/hyr ut oavsett om det är till vänner eller främlingar.
Fast TS skriver att det är en smal rackare högst upp mot taket och saknar handtag.Alfredo skrev:
Det är då inget jag skulle få för mig att peta på och prova få upp.
Men det skulle vara bra med en bild på sagda lucka/passbit för att räta ut frågetecken
Men hallå... Luckan gick sönder för att deras vänner VAR NYFIKNA och pillade på något de inte skulle röra.P p950nlu skrev:
Vem sitter och petar på en slät passbit högst upp i köket? När alla köksluckor har handtag? Och vännerna dessutom är bekanta med köket sedan innan och troligtvis redan vet var köksutrustningen och porslinet finns.
De hade inget där att göra och då finns det bara ett alternativ - vännerna ska be om ursäkt och sedan betala de kostnader som behövs för att ersätta passbiten och mikron. Punkt slut.
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 429 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 429 inlägg
Javisst kan man förutsätta detnino skrev:Klart att det hade funnits ett bättre skydd om man hade haft ett hyresavtal men det skriver man väl inte om man lånat ut stugan till självkostnadspris?.
Lånar jag ut tex min skoter till en kompis som vill åka lite så förutsätter jag att jag får tillbaka den fulltankad eller vad jag nu hade i tanken och att ev skador ersätts utan tjafs
En sommardag efter semestern upptäckte jag att någon lånat släpet och krökt dragstången, gissa om jag satte lås på släpet efter reparationen, och tvärnekar alla som vill låna nuförtiden.
Nyfiken i en strut så går det som det går ibland. Hade de inte öppnat skåpet hade det aldrig hänt.
Så det är dom som ska ersätta er mikro med en ny eller begagnad eller pengar.
En del folk snokar i allt. Hade en granne som snokade i badrumsskåpet då maken bröt foten och hade fått morfin utskrivet. Grannen hade aldrig använt vår toa innan men då... Kunde tro mannen hade fått blåskatarr som han rände.
Fick gömma medicinen, då slutade grannen gå på toan.
Nästa gång ni hyr ut, så lås alla skåp de ej ska använda.
Så det är dom som ska ersätta er mikro med en ny eller begagnad eller pengar.
En del folk snokar i allt. Hade en granne som snokade i badrumsskåpet då maken bröt foten och hade fått morfin utskrivet. Grannen hade aldrig använt vår toa innan men då... Kunde tro mannen hade fått blåskatarr som han rände.
Fick gömma medicinen, då slutade grannen gå på toan.
Nästa gång ni hyr ut, så lås alla skåp de ej ska använda.
Självkostnadspris för att hyra ett hus över Nyår?P PEmde skrev:
Nyfiken på hur man räknar ut ett pris för en vän?
Och hur man förblir vänner?
Har man något utbyte med varandra där vännen kan erbjuda något motsvarande? Eller är allt utmätt till sista öret? För man bok över relationen isf?
Är genuint nyfiken!
Hej,J John Wade skrev:Jo men argumenten håller inte riktigt (enligt mitt tycke) Vart går gränsen för vad man ska se som vårdslöshet utav den som hyr?
Tar ett annat exempel…
Många duschstänger idag är fjäderspända mellan väggarna, den kraften är avsedd för att hålla upp stången och draperiet.
Om jag som hyresgäst hänger upp 5 blöta handdukar på stången och att den sedan ramlar ner av tyngden, slår sönder en spegel och tex hyresgästens mobil så är det enligt ditt resonemang hyresvärden som ska slanta upp.
Jag vill mena att man i detta exempel jämför äpplen med päron.
* Skåpluckan är enligt mig en snygg lösning med magneter. Inget handtag då den inte är tänkt att öppnas dagligen utan kanske vid annat behov som underhåll exempelvis. Den lösningen fungerar jättebra så länge man är medveten om att luckan rasar ner när man pillar bort den och då är beredd på det. Är man inte medveten om fallrisken så tycker jag att man kan förvänta sig att köket i sig fungerar utan risk för fallskador av olika slag tex. Att luckan är fastsatt helt enkelt, kanske i sånt där snyggt infällt gångjärn tex.
* Exemplet med duschdraperistången är något helt annat. Här använder man duschdraperistången till annat än den är avsedd för till. I köksluckefallet använde man luckan till vad den är avsedd för - att öppnas.
Man kan bygga på ditt duschdraperistångsexempel där du tycks anse att hyresvärden är ansvarig och fråga - vid vilken vikt behöver man hänga på stången för att ansvaret ska gå över till hyrestagaren? Tycker du tex att ansvaret ligger kvar på hyresvärden om man hänger upp två 3x1 meters trasmattor på tork som man precis tvättat?
En egenhändig lösning med en snygg ”magnetfastsatt” lucka som inte är säkert installerad för andra som inte känner till denna speciallösning har nu trillat ner och orsakat skada - det är 100% installatörens ansvar om du frågar mig och jag är tämligen övertygad om att ur juridisk synvinkel så blir det samma slutsats.
Ta smällen och kostnaden som ”hyresvärd” och var glad att ingen gjorde illa sig.
HaAlfredo skrev:
S SnK skrev:Hej,
* Skåpluckan är enligt mig en snygg lösning med magneter. Inget handtag då den inte är tänkt att öppnas dagligen utan kanske vid annat behov som underhåll exempelvis. Den lösningen fungerar jättebra så länge man är medveten om att luckan rasar ner när man pillar bort den och då är beredd på det. Är man inte medveten om fallrisken så tycker jag att man kan förvänta sig att köket i sig fungerar utan risk för fallskador av olika slag tex. Att luckan är fastsatt helt enkelt, kanske i sånt där snyggt infällt gångjärn tex.
* Exemplet med duschdraperistången är något helt annat. Här använder man duschdraperistången till annat än den är avsedd för till. I köksluckefallet använde man luckan till vad den är avsedd för - att öppnas.
Man kan bygga på ditt duschdraperistångsexempel där du tycks anse att hyresvärden är ansvarig och fråga - vid vilken vikt behöver man hänga på stången för att ansvaret ska gå över till hyrestagaren? Tycker du tex att ansvaret ligger kvar på hyresvärden om man hänger upp två 3x1 meters trasmattor på tork som man precis tvättat?
En egenhändig lösning med en snygg ”magnetfastsatt” lucka som inte är säkert installerad för andra som inte känner till denna speciallösning har nu trillat ner och orsakat skada - det är 100% installatörens ansvar om du frågar mig och jag är tämligen övertygad om att ur juridisk synvinkel så blir det samma slutsats.
Ta smällen och kostnaden som ”hyresvärd” och var glad att ingen gjorde illa
Hade det varit en vanlig kökslucka som var tänkt för ett skåp så absolut. Men som jag förstått det så är det en täcklucka, som inte var avsedd för att öppnas dagligen. Som saknade handtag (vilket borde förstärka ytterligare att den inte ska öppnas om övriga luckor nu hade handtag)S SnK skrev:Hej,
Ta smällen och kostnaden som ”hyresvärd” och var glad att ingen gjorde illa sig.
Och är man så fumlig att man inte ser till att hålla i täckluckan när man fipplar för att få bort den så…
Tänkbar scenario?
Kompisarna trodde kanske att det var en gömma för värdesaker och att ni inte skulle upptäcka att innehållet var borta på många månader och då hade de naturligtvis inte en aning om detta om ni frågat dem. Men nu blev de avslöjade på grund av sin klantighet.
Kompisarna trodde kanske att det var en gömma för värdesaker och att ni inte skulle upptäcka att innehållet var borta på många månader och då hade de naturligtvis inte en aning om detta om ni frågat dem. Men nu blev de avslöjade på grund av sin klantighet.