57 451 läst · 178 svar
57k läst
178 svar
Hyr hus där ägaren lurar mig på elen
Bedrägeri måste vara uppsåtligt. Jag tror inte att värden varit medveten om felet.
Men jag skulle begärt avräkning bakåt i tiden beräknat för samma missvisning som mätningen nu visar.
Men jag skulle begärt avräkning bakåt i tiden beräknat för samma missvisning som mätningen nu visar.
Med de uppgifter som finns i den här tråden är det omöjligt att faktiskt veta om värden varit medveten om detta eller inte. Beroende på storleken på fastigheter o s v kan det vara både omöjligt att upptäcka men också väldigt tydligt för fastighetsägaren.
Min erfarenhet är dock att väldigt många mindre hyresvärdar har kontroll på varje öre för sina fastigheter. Att det skulle slumpa sig så att ägaren inte är medveten om ett "fel" om genererar pengar för honom känns för mig rätt otroligt. Skulle vara intressant att jämföra fastighetsägarens totala elräkning för fastigheten med det fastighetsägaren fakturerat vidare till sina hyresgäster.
/Krille
Min erfarenhet är dock att väldigt många mindre hyresvärdar har kontroll på varje öre för sina fastigheter. Att det skulle slumpa sig så att ägaren inte är medveten om ett "fel" om genererar pengar för honom känns för mig rätt otroligt. Skulle vara intressant att jämföra fastighetsägarens totala elräkning för fastigheten med det fastighetsägaren fakturerat vidare till sina hyresgäster.
/Krille
Enda sättet att kontrollera är att koppla upp mätaren för ett test, med en känd belastning och dokumentera allt man gör, då får man koll på vad den mäter och inte mäter, och på vilket sätt den mäter och registrerar.blackarrow skrev:
Finns det inte någon gammal svensk standard som säger att elmätare skall ha sex siffror där sista är decimal?
Att man gör så med sista siffran har väl med den rent elektromekaniska konstruktionen av denna typ av elmätare att göra.
Att denna typ av mätare skulle börja snurra så mycket förfort är inte speciellt sannolikt, förmodligen inte ens tekniskt möjligt.
Om TS rapporterat "rätt" kanske fastighetsägaren förstått att det var fel på mätaren, fast det hade ju redan varit en diskution där fastighetsägaren litade blint på den felaktiga elmätaren utan att se rimligheten i förbrukningen.
Någon som har ett enkelt och bra förslag för att kontrollera sista siffran?
Har man inte jättestora krav på noggrannhet så gör man som någon föreslog, slår från allt utom ett uttag, kopplar in en känd belastning under 1 timme och ser vad mätaren visar, är man lite mer noggrann, och vill satsa lite pengar, så skickar man mätaren till ett ackrediterat labb som mäter med en noggrannhet som nästan är löjlig, har inte i huvudet vad dom brukar ha för procentsats, men det är bråkdelar av procent fel, fast då kostar det ju lite istället då, men fördelen är att dom testar under olika belastningsförhållanden, och att det resultatet har en rätt stor vikt juridiskt.
Nej, det visar vad den mäter. Inte vad den är avsett att mäta. För att svara på den frågan räknar man varv.
TS vet nu vad han verkligen förbrukar och vad hans felvisande mätare visar.
Svart på vitt.
TS kan kontrollera rimligheten i gamla avläsningar/debiteringar bakåt i tiden och kanske kan se när den började visa fel eller om den visat lika mycket fel hela tiden.
Hur mycket TS betalt förmycket kan eventuellt vara lite besvärligt att räkna ut beroende på hur hyresvärden redovisar den fasta kostnaden för abonnemang och säkringtariff respektive elförbrukning.
Svart på vitt.
TS kan kontrollera rimligheten i gamla avläsningar/debiteringar bakåt i tiden och kanske kan se när den började visa fel eller om den visat lika mycket fel hela tiden.
Hur mycket TS betalt förmycket kan eventuellt vara lite besvärligt att räkna ut beroende på hur hyresvärden redovisar den fasta kostnaden för abonnemang och säkringtariff respektive elförbrukning.
Medlem
· Västerbotten
· 3 278 inlägg
Hur har de mätt? Elektriker har inte direkt järnkoll på läget, strömtänger funkar endast på en resistiv last, de gamla elmätarna går nästan alltid för sakta, de nya digitala visar mycket exakt.
För de kan väl inte ha triggat på elmätaren?
För de kan väl inte ha triggat på elmätaren?
Medlem
· Västerbotten
· 3 278 inlägg
Många ”elektriker” drar kabel, och installerar, kan knappt isolationsmäta eller beräkna,
Så ja, undrar hur detta är loggats..och med vad, och givetvis skall då deras grejor vara kalibrerade om om allt skall vara godkänt.
Så ja, undrar hur detta är loggats..och med vad, och givetvis skall då deras grejor vara kalibrerade om om allt skall vara godkänt.
För er som inte är överens om om det är en decimal på slutet eller ej:
Det är en mekaniskt mätklocka, vad är troligast?
Att den med tiden snurrar fortare eller saktare?
Jobbar på ett hyresbolag där vi säkert har hundratals sådana här undermätare, vi jobar just nu med att kontrollmäta sådana mätare för att kolla om de visar fel. Inte så kul om det visar sig att de visar 40% för lite.
Det är en mekaniskt mätklocka, vad är troligast?
Att den med tiden snurrar fortare eller saktare?
Jobbar på ett hyresbolag där vi säkert har hundratals sådana här undermätare, vi jobar just nu med att kontrollmäta sådana mätare för att kolla om de visar fel. Inte så kul om det visar sig att de visar 40% för lite.
Det är väldigt lätt att en gång för alla komma fram till vad den ska visa genom att räkna varv på snurran. Det böver inte vara många varv för att inse vilken tiopotens sista siffran representerar. Men visst verkar det mest troligt att den går för sakta.
Jag skulle gärna ha facit, skulle TS kunna räkna några varv och jämföra med räkneverket?
Jag skulle gärna ha facit, skulle TS kunna räkna några varv och jämföra med räkneverket?
Medlem
· Västerbotten
· 3 278 inlägg
Vad är det för hyresbolag? Inte får väl hyreshus hålla på med elförsäljning??? De gamla mätarna visar för lite för lite, vart skillnad när Nya mätarna kom, visar mycket exakt samt betydligt svårare att själa el, samt ta ut för mycket effekt Motför huvudsäkring.