Status
Tråden går ej att kommentera.
Stickan56 skrev:
Detta är rimligt utom att köra varannan laddning. :p

MVH Stickan
Var detta svar på mitt inlägg?
Lite svårt att veta utan att bli citerad.

Förstod att varannan laddning kanske inte var aktuellt men iaf varannan dag.
Är det 230ACX som är att föredra då, speciellt med tanke priset hos Lindar'n!

Något annat att tänka på?
 
Chris5 skrev:
Hade gärna lagt upp lite bilder men kamerateamet var väldigt tydliga att det inte var aktuellt. De hade en vit modell av 220/230. Skalet lite mer flackt än idag och med två upphöjningar för belysning. Kunde inte se om det verkligen fanns lysen där men fanns klart möjlighet till det. Lite snyggare "alufälgar" än dagens 230 men inte mycket.

"... med två upphöjningar för belysning." Det kan kanske vara nya fästen för ultraljudsensorer på 220AC/230ACX precis som på dagens 265 ACX?
 
Marie Bö skrev:
"... med två upphöjningar för belysning." Det kan kanske vara nya fästen för ultraljudsensorer på 220AC/230ACX precis som på dagens 265 ACX?
Vilka typer av hinder fångar dom sensorerna upp? Är det bara ett alternativ till dom övrigas krocksensorer eller klarar dom även av mindre grejer som skräpar runt i gräsmattan?
 
Dizzy84 skrev:
Hej alla glada och kunniga AM ägare och annat kunnigt folk här i tråden!

Jag tänkte skaffa mig en robot till nästa vår och efter att ha pratat med min granne
så fick jag reda på att han inte heller tänker klippa mer gräs igen! :)

Vi diskuterade då att gå ihop och köpa en modell större maskin och dela på!
Förutsättningarna är att vi delar ca 30m tomtgräns där vi planterade avenbok förra våren!

Om vi tar bort en planta kan vi få en öppning på ca 70cm där jag tänkte man kunde dra en
av guide kablarna, den andra då ut på min sida.

Laddstationen hade passat perfekt på gaveln på mitt hus ca 3m från häcken och således hans tomt, i skuggan!

Min gräsmatta är på ca 560m2 och hans är på runt 700m2, båda tomterna är mkt platta och inte
krångliga med robot ögon sett!

Hade detta fungerat och är det övervuvudtaget att rekommendera?
Är det isf Solar hybriden (2200m2) eller 230ACX (3000m2) som skulle passat bäst?
Hur skulle man bäst programmera klippningen? Varannan dag? Varannan laddning?

Hur lång slinga är max på respektive maskin?

Mkt frågor men jag vet att ni är väl insatta! :D

Tacksam för svar! Med vänlig hälsning, Patrick (med granne)


Min granne och jag delar på en 230 som klipper 20:00-08:00 och det är tillräckligt. Vi har ca 700+800 m2.
 
Redigerat:
Marie Bö skrev:
"... med två upphöjningar för belysning." Det kan kanske vara nya fästen för ultraljudsensorer på 220AC/230ACX precis som på dagens 265 ACX?
Det skulle det absolut kunnat vara. De satt inte placerade som på dagens 265 ACX utan längre ut på kanten men såg ut och vara samma storlek.
 
Köp aldrig en sak där man måste gräva ner utrustning med en granne.
 
johnjensen skrev:
Köp aldrig en sak där man måste gräva ner utrustning med en granne.
Kan du utveckla det där lite, har lite svårt att acceptera ett svar som lämnar fler frågetecken efter sig än vad det faktiskt gav svar!
Dessutom är det man, som du säger "gräver ner" inte direkt det dyra i fråga så utveckla gärna!
 
Chris5 skrev:
Min granne och jag delar på en 230 som klipper 20:00-08:00 och det är tillräckligt. Vi har ca 700+800 m2.
Så bra att det funkar för dig (er)!
Då är det bara grannsämjan jag ska oroa mig för enligt vissa här då, hur verkar det fungera i ert fall? :D
 
Nimajneb skrev:
Vilka typer av hinder fångar dom sensorerna upp? Är det bara ett alternativ till dom övrigas krocksensorer eller klarar dom även av mindre grejer som skräpar runt i gräsmattan?
Klipparen saktar ner innan den stöter emot fasta hinder som t.ex. träd. Det är fortfarande krocksensorn som avgör att klipparen är emot ett hinder. 260/265 har högre hastighet än de andra, så krockarna skulle bli ganska hårda utan ultraljudssensorn. Det är alltså inget alternativ utan ett komplement.
 
Stickan56
Dizzy84 skrev:
Så bra att det funkar för dig (er)!
Då är det bara grannsämjan jag ska oroa mig för enligt vissa här då, hur verkar det fungera i ert fall? :D
Grannar kan bytas ut, så det som är bra idag behöver inte vara det imorgon.

MVH Stickan
 
Stickan56 skrev:
Grannar kan bytas ut, så det som är bra idag behöver inte vara det imorgon.

MVH Stickan
Stämmer och grannen har planer på att flytta om något år. Dealen är dock att då blir klipparen bara min och vi stänger "hålet" för klipparen över till hans tomt. Då har jag ju i alla fall halverat inköpet även om man får stå för driften i fortsättningen själv.
 
  • Gilla
MBygga
  • Laddar…
Har nu byggt ut gräsmattan med ca 50m2 till i helgen. Fantastiskt att bara kunna flytta ut slingan på ny mark, efter att bara planat ut den med lite toppdress (en ogräsrabatt). Klippte inte ens ned gräset, det var tre dm högt...

En annan del byggdes ut genom att fylla ut tomten med diverse sten och jordrester (bottnar med stenar för att få stabilitet). Sedan skar jag av svålen vid vägdiket utanför tomten (behövdes verkligen) och lade denna på toppen. Lite toppdress till ojämnheterna och utökning av slingan. Här har jag dessutom lagt det nya gräset i en ganska brant slänt (30%) på ca en meter. Av egen erfarenhet vet jag dock att man inte skall avsluta i för stark sluttning, så det planar ut sista 60cm till ca 10%. Den har dock inga problem att ta sig upp för den bratare delen trotsrelativt lös jord.

AM är verkligen fantastisk på att klippa högt gräs (se mina ängsbilder tidigare i tråden från början av sommaren). Det tar bara ett par veckor att få ny gräsmatta trots konstant klippning (om det finns gräsrötter i jorden), jag har gjort detta några gånger nu under de två år jag har haft klipparen. Visserligen har den stannat ett par gånger pga blockerad knivdisk även denna gång, men en vanlig gräsklippare hade jag behövt vänta ett par veckor med att dra ut, då jorden är för mjuk innan rötterna håller ihop den...
 
  • Gilla
Gudahov
  • Laddar…
Jaha då har även min gummilist lossnat. Nu ska vi se, skalet spruckit, nytt skal, moderkortet trasigt, nytt moderkort och så då listen. Klipparen + ett åt gammal och nu börjar jag undra över kvaleliten på Huskvarnas dyra nyttopryl. Kan bli dyrt när garantin går ut men kanske just dålig kvalitet de tjänar pengar på?

Kan ju vara min tomt det är fel på så ställer ovanstående fråga till de som har haft sin några år.
(Jo jag gör rent min och kollar knivarna minst 1 ggr/vecka)
 
Redigerat:
S
Jag har fortfarande STORA problem med att klipparen inte klipper gräset utan mer lägger det ner, på sina ställen kan gräset vara upp till 2dm trots att den varit inställd på 5 sänkt den till 4'an för några dagar sen.
Ni som haft liknande problem, hur kom ni till rätta med problemet?
Kan ju inte vara meningen att man skall ut med handklipparen för att inte AM fixar att klippa gräset, det är väl ändå dess huvuduppgift.

Eller var man helt enkelt dum som inte väntade på denna:?

http://www.hondapower.se/?id=10298

"Honda Miimo har en unik fläkt som är skapar ett luftflöde som effektivt suger in och reser upp gräset mot knivarna."
 
Simba83 skrev:
Jag har fortfarande STORA problem med att klipparen inte klipper gräset utan mer lägger det ner, på sina ställen kan gräset vara upp till 2dm trots att den varit inställd på 5 sänkt den till 4'an för några dagar sen.
Ni som haft liknande problem, hur kom ni till rätta med problemet?
Kan ju inte vara meningen att man skall ut med handklipparen för att inte AM fixar att klippa gräset, det är väl ändå dess huvuduppgift.

Eller var man helt enkelt dum som inte väntade på denna:?

[länk]
"Honda Miimo har en unik fläkt som är skapar ett luftflöde som effektivt suger in och reser upp gräset mot knivarna."
Har mycket svårt att tro att Honda kan lyfta gräset. Det kräver nog så mycket ström att du inte får mycket till klipptid.

Låter du gräset vila två-tre dygn ibland?

Jag har haft detta problem en kortare tid efter att jag hade en äng (se Juni i denna tråden), men det löste sig självt med klippvila

Sent from my Galaxy Nexus using Byggahus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.