Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Feof skrev:
Skalet på vår 230 (Shaun) har spruckit (se bild). Köpte den ny för knappt 3 månader sen.
Hittade den saknade biten mitt på träsargen jag satt upp mot poolen, så jag antar att det är där den spruckit. Poolen är i princip det enda som det inte ligger begränsningkabel runt.

Kan detta vara ett garantiärende?

[bild]
Vad har du för serienr? Räcker med 6 första siffrorna om du inte vill skylta med det. Sitter under höjdinställningsluckan. Det var en del problem förra året med det där under vissa tillverkningsveckor, någon ny plast i skalet förmodligen, men på årets har jag hittills inte sett något. Vi har bytt en del på garantin, men inga mängder.
 
Serienummret är 121800xxx.
 
Feof skrev:
Serienummret är 121800xxx.
Gjord i år alltså. Aja, spelar mindre roll. Åk in med den till din ÅF så de får kolla på det.
 
Var in till ÅF i eftermiddags och visade bilden. De skulle ringa HQ imorgon och återkomma.
 
junior74 skrev:
Jag la ihop begränsningkabeln med 15-20 cm mellanrum, med som följd att AM ryggar tillbaks redan 50 cm innan begränsningskabeln. vad gör jag för fel?
Den beter sig som vid en felvänd ö (slingan dragen åt fel håll) kan det vara så att du råkat korsa kablarna och ha en överlappning på 15-20cm!. Det skulle kunna ge det det du beskriver.
 
Hoppas ni fattar min ritning, fick rita för jag är kass med datorer.
Jag har ett problem med min klippare, Wilson som vi döpt honom till.
Efter att hittat detta forum och läst lite så knappade jag in 0-menyn.
Blev förskräckt när jag läste 11% söktid och 19% effektivitet.
Bestämde mig för att lägga ut en guidekabel vilket jag inte haft innan, men det har inte blivit enligt mina önskemål. Läste vidare här på forumet och har nu fattat att guiden + vänstervarvet blir totala guiden.
Vilket i mitt läge är en katastrof för den totala längden är nästan den samma.
Jag skulle vilja ha hjälp med att lösa problemet att Wilson inte hittar hem så fort. Medel är ca:15min för att hitta hem.
1, Ska jag dra om Guiden, iså fall hur?
2, Skulle man kunna lura den och ändra begränsningskabeln, höger till vänster och vänster till höger i anslutningen på laddstationen? Då skulle den hitta hem snabbare.
3, Hur TVINGAR man den att ta guiden in varje gång, det är vad jag hellst vill göra.
I inställningarna kan nämnas att jag 0min i hitta guide och 99min hitta begränsning. Denna inställning har varit rätt ok, haft den i ett par dagar.
Mycket tacksam för all hjälp
 
  • iPhone 044.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Mabcus och 1 till
  • Laddar…
Asimow skrev:
Den beter sig som vid en felvänd ö (slingan dragen åt fel håll) kan det vara så att du råkat korsa kablarna och ha en överlappning på 15-20cm!. Det skulle kunna ge det det du beskriver.
Jag ryckte upp kabeln och gjorde om, och nu fungerar det!!!!
Hade antagligen råkat korsa kablarna.
 
Holmgren skrev:
3, Hur TVINGAR man den att ta guiden in varje gång, det är vad jag hellst vill göra.
I inställningarna kan nämnas att jag 0min i hitta guide och 99min hitta begränsning. Denna inställning har varit rätt ok, haft den i ett par dagar.
Mycket tacksam för all hjälp
Ställde söktiden på begränsningen =99. Söktiden på guide =0.

Sent from my Galaxy Nexus using Byggahus
 
Holmgren skrev:
Blev förskräckt när jag läste 11% söktid och 19% effektivitet.
Söktiden minimeras som du förstått med en guide. Dragningen du gjort är OK. Möjligen skulle hela slingan dras lite längre åt höger för att ge möjliget till bredare korridor mot huset (antar att LS är uppe till höger)
Inställningarna du har är rätt för att alltid följa guiden.

Effektiviteten räknar med timertiden. Om timern bara tillåter klipparen att klippa några timmar per dag återspeglas det där (med att visa en låg siffra). Det betyder altså att din klippare inte kör på Max av sin kapacitet. Inget att bry sig om.
 
Redigerat:
En fråga om guideslingan, kan klipparen skilja mellan guiden och begränsningskabeln i vänstervarvet? Eller uppfattar den båda som guide om den ska hem och ladda?
 
Den känner skillnad på guide och begränsning...

Sent from my Galaxy Nexus using Byggahus
 
Så då har jag testat en hel del olika inställningar.
Ändrade följande:
Korridorbredd Begränsning från 10 till 4.
Guide från 10 till 1.
Samt att jag ändrade följa slinga in till begränsning 99min och guide 3min.
Söktiden låg innan på upp mot 25min och ibland hittade den snabbt.
Senaste 13 tiderna är, 6 6 4 7 6 3 12 4 4 2 5 1 1.
Nu kommer effiktiviteten öka markant när man sänkt söktiden med så pass mycket.
Och den följer helt plötsligt guiden in vilket den aldrig gjorde innan.

Ville bara dela med mig av resultatet då fler än jag har haft problem med guiden.
 
Holmgren skrev:
Så då har jag testat en hel del olika inställningar.
Ändrade följande:
Korridorbredd Begränsning från 10 till 4.
Guide från 10 till 1.
Samt att jag ändrade följa slinga in till begränsning 99min och guide 3min.
Söktiden låg innan på upp mot 25min och ibland hittade den snabbt.
Senaste 13 tiderna är, 6 6 4 7 6 3 12 4 4 2 5 1 1.
Nu kommer effiktiviteten öka markant när man sänkt söktiden med så pass mycket.
Och den följer helt plötsligt guiden in vilket den aldrig gjorde innan.

Ville bara dela med mig av resultatet då fler än jag har haft problem med guiden.
Problem med guiden? de flesta tror jag är handhavande fel eller är jag ute och cyklar? skönt i alla fall att det löste sig för dig.
 
Mabcus skrev:
Problem med guiden? de flesta tror jag är handhavande fel eller är jag ute och cyklar? skönt i alla fall att det löste sig för dig.
Problem och problem, handhavande fel kanske är ett bättre ord.
Men jag hittade en lösning som funkade för mig och ville dela med mig ifall det kan hjälpa någon annan.
Fick tips om att öka korridorbredden ett snäpp i taget och se om jag kan ha högre för man vill ha så högt som möjligt.
 
Holmgren skrev:
Problem och problem, handhavande fel kanske är ett bättre ord.
Men jag hittade en lösning som funkade för mig och ville dela med mig ifall det kan hjälpa någon annan.
Fick tips om att öka korridorbredden ett snäpp i taget och se om jag kan ha högre för man vill ha så högt som möjligt.
Inget illa menat.. ville bara belysa att jag själv råkat ut för "problem" vid installationen av min robot.. något som visade sig vara endast ett handhavande fel, visade sig var en miss i programeringen. Även en bekant råkade vid en utökning av klippområdet ut för samma sak han hade kopplat ihop slingan så att klipparen hamnade utanför istället för innanför slinga.. med andra ord också ett handhavande fel.. För övrigt tror jag att ditt delande av "problem" absolut kan hjälpa andra Husqvarna ägare att hitta lösningar. precis som det ska vara man delar med sig av både gott och ont så man får tid över till annat:beer:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.