Guzzi Guzzi skrev:
Nä, det kan man inte påstå. Men man tar med en kärra när man ändå åker. Har en vedbod med dubbla fack på 9 kubik var och ett sådant staplat fack är väl ungefär vad som går åt på en vinter.
Ja lycko dig som både får motion och billigare värme

Guzzi Guzzi skrev:
Nä, det kan man inte påstå. Men man tar med en kärra när man ändå åker. Har en vedbod med dubbla fack på 9 kubik var och ett sådant staplat fack är väl ungefär vad som går åt på en vinter.
Lite orättvis jämförelse när du har "gratis" ved.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
N Noseone skrev:
Otroligt många i Sverige har tillgång till gratis ved.
Även jag fast att jag bor i "Stockholm".
Bästa avkopplingen i vårsolen!

Huddingebo Huddingebo skrev:
Otroligt många i Sverige har tillgång till gratis ved.
Även jag fast att jag bor i "Stockholm".
Bästa avkopplingen i vårsolen!
Jo, fast du måste ju jämföra med att köpa bred om det ska va korrekt.

N Noseone skrev:
Ved skall det naturligtvis stå.

N Noseone skrev:
Nja, nu räknade jag väl inte riktigt på bergvärme i förhållande till gratis ved. Snarare "bergvärme + kamin" kontra "direktverkande el + solfångare + kamin". Sedan har konceptet vidareutvecklats med att docka kaminen mot acktanken.

N Noseone skrev:
Man jämför väl med de förutsättningar som man har på platsen för sitt hus?

Huddingebo Huddingebo skrev:
Man jämför väl med de förutsättningar som man har på platsen för sitt hus?
Jo, fast man kan ju inte generellt dömma ut bergvärme i en tråd om det sen visar sig att man jämför med att elda med gratis ved.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
N Noseone skrev:
Jo, fast man kan ju inte generellt dömma ut bergvärme i en tråd om det sen visar sig att man jämför med att elda med gratis ved.
Nej den jämförelsen haltar ju lite om man inte vet förutsättningarna och viljan hos de som bygger.

Hej hej, nu har jag fått svar och det var en Vitocal 222-S som valet föll på.

• Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Vitocal 222 luft/vatten VP då sparade de borrhålet vilket var mindre bra tänkt

Det man undrar är hur totalen kunde dra iväg till 7,5 då de sista 2,5 låter som någon blivit rik på slopade borrhål etc

Jag får lite känslan att den första budgeten var extremt avskalat för att få byggkreditivet beviljat. Om det är så är det ett bedrägligt beteende.

• Gilla
Akronym
  • Laddar…
Elina Blom Westergren Elina Blom Westergren skrev:
Hej hej, nu har jag fått svar och det var en Vitocal 222-S som valet föll på.
Så istället för bergvärme med 100 års återbetalningstid valde man en 'hypereffektiv' luft/vatten med sämre verkningsgrad?
Det känns som att dom inte har tagit sig tid att sätta sig in i hur saker funkar och vad dom kostar, utan litar på välsmorda säljare. Då är det inte så konstigt att man gör en glädjekalkyl som övertrasseras med 50%.

Hur mycket skiljer det numera i verkningsgrad mellan nya BV-pumpar och LV?

Det beror ju på vilket klimat man har. I Stockholms skärgård tror jag inte att det finns mycket att vinna på bergvärmen, om man inte vill ha kyla också.

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.