F Freddan#1 skrev:
Den beräknas försäljningspriset minus material och hantverkarkostnader och det tillsammas minus inköpsvärdet. 22% skatt på den differensen.
Lite hur man ser saken personligen, alla ser det säkert lite olika. "Nackdel" här att göra mycket själv. För det första får man inte betalt för eget arbete och eget arbete är inte heller avdragsgillt . Sedan får man 22% skatt på vinsten som även innefattar det egna arbetet. Säljer man om 20 år spelar det knappast någon roll, men säljer man inom några år så, så som jag ser det är det klar en nackdel.
Inget avdrag för eget arbete, nej det stämmer naturligtvis - men man har ju heller inte lagt ut pengarna som arbetet skulle kostat om man lejde bort det - det kan ju knappast bli en nackdel!
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Husbyggarresan Husbyggarresan skrev:
Hejsan alla kul med alla kommentarer:)
Vi kunde inte räkna hem bergvärmen pga av att moderna hus har väldigt bra energiprestanda. Det krävs troligtvis två borrhål ( minskad risk för saltvatteninträngning ) på 125m styck. Att skaffa bergvärme för att man ev får 50.000kr mer vid försäljning räknar vi inte med då vi ska bo här, inte sälja. Att jag inte visste vilken värmepump det var berodde på att jag var på jobbet när intervjun skedde och jag är sjukt ointresserad av sådana saker.

självklart var det en glädjekalkyl så här i efterhand. Vi har missat massor av kostnader som man som lekman kanske inte tänker på, vi har valt riktigt dyra materialval och vi är sjukt petiga på finishen vilket så klart kostar massa pengar.

Ett av de stora anledningarna till att priset drog i väg så mycket var för att i första kalkylen till banken skulle vi anlita ett Estniskt byggföretag med helt annat timpris. Vi skulle dessutom köpa stora delar av materialet i Baltikum.

efter att ha jobbat med några av dessa killar ångrade vi oss och valde en lokal svensk snickare här på Rindö vi valde att köpa allt material i Sverige och genom det så har kalkylen spruckit ganska mycket. Vi har dock sluppit enormt mycket huvudvärk tack vare vår fantastiskt duktiga snickare Pelle.

gnäller vi, ja lite. Det är riktigt att det är standard att knacka på hos grannar och fråga om brunnar, ta vattenprov mm, men är det rätt? Kommunen begär ju vattenprov av oss, de har ritningar på övriga hus i området och ska väl då själva ha all information. 24 av 40 hushåll i området är sommargäster en del är väldigt gamla och har själva ingen aning var deras borrade brunn finns. Omständigt system om ni frågar oss.

Så kontentan, inga hundar begravna, vi är inte ”nyrika” tyvärr men det är lotto idag så vem vet:)

Vi har velat på ett ärligt vis beskriva glädjen men också alla problem som uppstår i ett husbygge, framför allt om man inte gjort det tidigare och inte har någon expertkunskap eller är i branschen. Öppenhjärtligt utan filter och försköningar

Bloggen finns på nouw.com/husbyggarresan
Bra skrivet.
Lev väl Teddy
 
F Freddan#1 skrev:
Minusaffärer är ok om man är beredd att "gifta sig med huset"

Jo det är extremt. De har byggt ett för litet hus, reningsverk, orimligt krångligt med bygglov, kulvertar, det saknas 100.000 kr hit och dit flera gånger, servitut med grannen för avlopp, pumpa avloppsvatten, som grädde på moset har de satsat på ett märkligt lyxkök. de tror att de hamnat på +/- 0 i rena pengar. Men det är nog också en dröm. De åker på vid försäljning reavinstskatt också. Visst, ligger tokbygget i ett högt pris område så är det mindre risk. Men pengarna får de aldrig igen. Skulle de mot förmodan få tillbaka varje krona i rena pengar så är det ändå stort minus eftersom den egna arbetsinsaten inte är medräknad.
Alltså, man hade istället kunnat lägga det jobbet på ett hus som genererar en del pengar istället.

Någon rik artist som vill ha sjötomt kommer inte ändå att köpa detta lilla hus. Lovar!
:cool:Kul här sitter man två år senare och tänker på kommentaren ” huset är alldeles för litet” jag vet inte om 105 kvm (120kvm i golvyta) är alldeles för litet? Vi tycker nog det är alldeles lagom. Vi tycker dessutom att många bygger alldeles för stort. Äldre barn, syskonfamiljer, föräldrar och vänner har hängt i gästhuset med oss hela förra sommaren. Så tydligen tycker fler än vi att det är trivsamt här.
Så här två år senare är man ju sugen på att skicka in en skärmdump på värdet från Booli för er som gillar att vara dryga på forumet men jag gör inte det. Bla för att vi inte tänkt sälja och att vi fortfarande är lyckliga även barnen trivs som tusan för er som undrar.
Rättelse: finns inga servitut och eget vatten och avlopp har inga dyra driftkostnader. Märkligt lyxkök jag vet inte:) snyggt kök tycker vi och det är väl det viktigaste.

men absolut nästa gång så köper vi en Smålandsvilla i Borlänge i något nyproduktionsområde med plan tomt (verkligen inget ont om Borlänge) byter från plastmatta i badrummet så vi kan sälja med 100.000kr i vinst efter ett år. I stället för att ge sig hän och bygga på platsen man verkligen vill bo. Ute i skärgården med vacker natur, hav och byskola för barnen. Jag vet inte men för oss är det livskvalité
Och så har vi antagligen bättre avkastning på vårt extrema lilla hus än #freddan har på sitt ”hus som genererar pengar”
Ursäkta att jag är lite dryg men jag har druckit ett par glas vin. Dyrt vin såklart
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.