26 862 läst · 152 svar
27k läst
152 svar
Huset vid vattnet - drömhus men ingen drömresa
Medlem
· Korpilombolo
· 3 346 inlägg
Surt sa räven.F Freddan#1 skrev:Läget är lite av en myt. Jag tror att det är något som mäklarna slänger sig med. Vad som är bra läge för dig är det inte för andra och tvärt om, jag lovar! Jag vill tex. inte bo året runt vid en sjö eller vid havet. Har gjort det en gång och det var inte bra tyckte jag för det blåser typ jämnt och är fuktigt och jäkligt, förutom en månad på sommaren då det är guld. . Vill kunna sitta ute längre på säsongen. Inlandet tycker jag är klart bättre. Jag tycker det är kass med strandtomt eller liknande om man skall bo året runt. Tror mycket beror på prestige faktiskt. Läser man annonserna har ju nästan alla hus bra läge, eller? Vilket läge som är bra är olika för alla. Alla vill ha det på olika sätt. Med några få undantag går det inte att säga att ett hus har ett bra läge, alla har olika preferenser.
Ett hus som jag hade uppdraget på låg nära en motorväg E20 och järnväg bredvid motorvägen. Det var rätt så mycket oväsen i trädgården för det. Precis utanför huset fanns också en busshållplats.Den tidigare ägaren hade satt in 4-glasfönster i huset av den anledningen. Men de nya ägarna var stormförtjusta. Huset var fint och jättefint inuti och de sa: "Tänk det hörs knappt något alls från vägen när man är inne i huset" och det är 15 meter till busshållplatsen, jättebra! . Alltså var det folk som mest var inne och inte var så mycket i trädgården kanske. Huset gick för högt pris också. För dem var läget utmärkt. För säljarna var läget kass för det var för mycket oväsen. Där ser man!
Det är fortfarande svårt att byta läge för ett hus men inte omöjligt att byta hus på "läget".
Om det nu blåser och är fuktigt på "läget" så kanske det inte är ett bra läge.
Väldigt många tänker sig inte för innan husköpet. Många hus säljs av den anledningen. Som de som sätter ut blomlådor i gatan och hytter med näven åt bilar som passerar förbi. Ligger det dem varmt om hjärtat att inte ha någon trafik utanför huset är det bättre att att köpa ett hus på en återvändsgata eller i ett område utan bilar.imported_Benno skrev:
Många familjer vill köra bil överallt och helst ha två bilar och skjutsa barn osv. Men ingen vill ha trafiken. Det går inte ihop.
Visst, en eloge till dem. Ibland går det bra! Jag är imponerad av dem, satsar och vågar utan att ha ekonomin i hamn innan. Där jag bor byggde ett par ett jättefin drömhus för totalt 12 miljoner inkl. tomt för 15 år sedan. De sprängde nedåt i berget för att få plats med ett gym osv. i källaren. Sedan skiljde de sig 6 år senare och huset gick för 7 miljoner då. Alltså drömmen som gick i kras. Har bara sett väldigt mycket sånt. Men visst de kanske hade det bra i några år för typ en miljon i direkt kostnad per år. Det kanske var värt det, eller?Huddingebo skrev:
Många har blivit så egotrippade numera tycker jag. Oftast de som kommer från arbetarbakgrund som har lyckats skrapa ihop några miljoner eller har fått ett välbetalt jobb.B byggarätt skrev:
De tror ibland de är kungar och kan göra vad de vill eller så de "expert" på allt. Kanske en överkompensering för det de tidigare inte kunde göra eller deras föräldrar aldrig hade råd med. Bra eller dåligt? Jag gillar det inte i alla fall. De med mer lång akademisk bakgrund i familjen brukar inte hålla på sådär anser jag, de för sig oftast på ett mer sansat sätt.
Jag har någon slags mittemellanbakgrund och har ett ben från varje håll så att säga.
T.ex. en hantverkare förr var nästan alltid anställd och lägre lön. Numera har de egna firmor och tjänar betydligt mer. Problemet som jag har sett är att de gärna drar på sig stora fasta kostnade också, för nya och för dyra bilar, Jacuzzi i trädgården, m.m. Även stora rörliga kostnader så som Thailandsresor och annat. Dessa personer har som regel också dåligt med marginaler ekonomiskt sätt, klarar inte ett år av dåliga tider. Man kan ju bli sjuk i ett år och bara försäkringskassan. Massor av familjer klara inte det ekonomiskt. Det syns nu under Corona tiderna, de som inte sett till att skaffa sig marginaler ryker också snabbt. Massor har kursat eller lever på en skör tråd.
Redigerat:
Det som du drar upp i tråden drömhuset är ett samhällsproblem som yttrar sig som byggen som svämmar över i galna pengar förväntningar och konstiga lösningarF Freddan#1 skrev:Många har blivit så egotrippade numera tycker jag. Oftast de som kommer från arbetarbakgrund som har lyckats skrapa ihop några miljoner eller har fått ett välbetalt jobb.
De tror ibland de är kungar och kan göra vad de vill eller så de "expert" på allt. Kanske en överkompensering för det de tidigare inte kunde göra eller deras föräldrar aldrig hade råd med. Bra eller dåligt? Jag gillar det inte i alla fall. De med mer lång akademisk bakgrund i familjen brukar inte hålla på sådär anser jag, de för sig oftast på ett mer sansat sätt.
Jag har någon slags mittemellanbakgrund och har ett ben från varje håll så att säga.
T.ex. en hantverkare förr var nästan alltid anställd och lägre lön. Numera har de egna firmor och tjänar betydligt mer. Problemet som jag har sätt är att de gärna drar på sig stora fasta kostnade också, för nya och för dyra bilar, Jacuzzi i trädgården, m.m. Även stora rörliga kostnader så som Thailandsresor och annat.
Hantverkare lär sig av sina uppdragsgivare
Tyck soffpotatisar och artister som får fantasibelopp genom skatteupplägg bygger fastigheter som inga vanliga människor kan finansiera
Vi har fått en klass av människor som bara lever på klick och media underhållning
Det är väl helt ok att de artisterna lever så och har möjligheterna att förverkliga vad det vill.B byggarätt skrev:Det som du drar upp i tråden drömhuset är ett samhällsproblem som yttrar sig som byggen som svämmar över i galna pengar förväntningar och konstiga lösningar
Hantverkare lär sig av sina uppdragsgivare
Tyck soffpotatisar och artister som får fantasibelopp genom skatteupplägg bygger fastigheter som inga vanliga människor kan finansiera
Vi har fått en klass av människor som bara lever på klick och media underhållning
Men det riktiga samhällsproblemet är folket (kanske inte just dem, men kan mkt väl vara) som bygger så tokigt som artikeln handlar om, utan att ha teckning för projektet. Huset kostade multum och är jättelitet. Om de säger att allt blev så bra, då är det inte så bra faktiskt. Huset är ju för litet! Det sa de ju redan från början.
Tur att många kommuner är på hugget och nekar bygglov i många fall. Det är de man läser om i tidningarna ibland och det så synd om dem. Och vissa ger sig inte. Men för katten flytta någon annan stans tänker jag. Sverige har ju mest plats i världen, nästan. Men vissa kommuner är rätt frikostiga (eller slappa) med bygglov.
Men vissa kommuner har noja på K-märkt. Tex Kungsbacka kommun. Just nu ligger på Booli "en gård" till salu. Som är egentligen ett gammalt ruttet torp som är K-märkt med stor mark till. Ingen vill väl ta sig an det skräpet och bo så litet? Riv skiten och bygg ett nytt energisnålt hus istället!
Totalt sjukt. Torp finns det oändligt av i Sverige ändå? Någon slags sjukdom det där med K-märkt i de flesta fall tycker jag.
De ökad energikostnader för att värma upp K-märkta hus borde kommunen stå för i så fall. För om ett hus står kallt eller är delvis uppvärmt håller det inte för i längden.
Redigerat:
Ja om man bygger ett 12milj hus på ett väldigt "extremt sätt" Spränga neråt i berg för att få in ett gym?F Freddan#1 skrev:Visst, en eloge till dem. Ibland går det bra! Jag är imponerad av dem, satsar och vågar utan att ha ekonomin i hamn innan. Där jag bor byggde ett par ett jättefin drömhus för totalt 12 miljoner inkl. tomt för 15 år sedan. De sprängde nedåt i berget för att få plats med ett gym osv. i källaren. Sedan skiljde de sig 6 år senare och huset gick för 7 miljoner då. Alltså drömmen som gick i kras. Har bara sett väldigt mycket sånt. Men visst de kanske hade det bra i några år för typ en miljon i direkt kostnad per år. Det kanske var värt det, eller?
Och kanske även bygger en bit från något av de expansiva områdena i Sverige så är det en risk man tar.
Jag har vänner som bygger nytt i Södra Lappland och en annan i Dalarna en bra bit från större stad. De är båda medvetna om att det är fråga om minusaffärer.
Det här huset ute på Värmdö känns ändå inte extremt på något sätt, inte över huvud taget!
Och med tanke på områdets prisbild så tror jag det är en väldigt låg risk för att de inte får igen pengarna, iaf på några få års sikt. Sjötomt i Stockholms närhet är extremt eftertraktat!
Jag känner flera som bor inom en radie på 7km från huset.
K märkning är en sjukdom i många fall då vi inte kan bevara alla torp eller loppcirkusarF Freddan#1 skrev:Det är väl helt ok att de artisterna lever så och har möjligheterna att förverkliga vad det vill.
Men det riktiga samhällsproblemet är folket (kanske inte just dem, men kan mkt väl vara) som bygger så tokigt som artikeln handlar om, utan att ha teckning för projektet. Huset kostade multum och är jättelitet. Om de säger att allt blev så bra, då är det inte så bra faktiskt. Huset är ju för litet! Det sa de ju redan från början.
Tur att många kommuner är på hugget och nekar bygglov i många fall. Det är de man läser om i tidningarna ibland och det så synd om dem. Och vissa ger sig inte. Men för katten flytta någon annan stans tänker jag. Sverige har ju mest plats i världen, nästan. Men vissa kommuner är rätt frikostiga (eller slappa) med bygglov.
Men vissa kommuner har noja på K-märkt. Tex Kungsbacka kommun. Just nu ligger på Booli "en gård" till salu. Som är egentligen ett gammalt ruttet torp som är K-märkt med stor mark till. Ingen vill väl ta sig an det skräpet och bo så litet? Riv skiten och bygg ett nytt energisnålt hus istället!
Totalt sjukt. Torp finns det oändligt av i Sverige ändå? Någon slags sjukdom det där med K-märkt i de flesta fall tycker jag.
De ökad energikostnader för att värma upp K-märkta hus borde kommunen stå för i så fall. För om ett hus står kallt eller är delvis uppvärmt håller det inte för i längden.
Minusaffärer är ok om man är beredd att "gifta sig med huset"Huddingebo skrev:Ja om man bygger ett 12milj hus på ett väldigt "extremt sätt" Spränga neråt i berg för att få in ett gym?
Och kanske även bygger en bit från något av de expansiva områdena i Sverige så är det en risk man tar.
Jag har vänner som bygger nytt i Södra Lappland och en annan i Dalarna en bra bit från större stad. De är båda medvetna om att det är fråga om minusaffärer.
Det här huset ute på Värmdö känns ändå inte extremt på något sätt, inte över huvud taget!
Och med tanke på områdets prisbild så tror jag det är en väldigt låg risk för att de inte får igen pengarna, iaf på några få års sikt. Sjötomt i Stockholms närhet är extremt eftertraktat!
Jag känner flera som bor inom en radie på 7km från huset.
Jo det är extremt. De har byggt ett för litet hus, reningsverk, orimligt krångligt med bygglov, kulvertar, det saknas 100.000 kr hit och dit flera gånger, servitut med grannen för avlopp, pumpa avloppsvatten, som grädde på moset har de satsat på ett märkligt lyxkök. de tror att de hamnat på +/- 0 i rena pengar. Men det är nog också en dröm. De åker på vid försäljning reavinstskatt också. Visst, ligger tokbygget i ett högt pris område så är det mindre risk. Men pengarna får de aldrig igen. Skulle de mot förmodan få tillbaka varje krona i rena pengar så är det ändå stort minus eftersom den egna arbetsinsaten inte är medräknad.
Alltså, man hade istället kunnat lägga det jobbet på ett hus som genererar en del pengar istället.
Någon rik artist som vill ha sjötomt kommer inte ändå att köpa detta lilla hus. Lovar!
Redigerat:
Det blir ju ingen reavinstskatt om man går +-0
Den beräknas försäljningspriset minus material och hantverkarkostnader och det tillsammas minus inköpsvärdet. 22% skatt på den differensen.Huddingebo skrev:
Lite hur man ser saken personligen, alla ser det säkert lite olika. "Nackdel" här att göra mycket själv. För det första får man inte betalt för eget arbete och eget arbete är inte heller avdragsgillt . Sedan får man 22% skatt på vinsten som även innefattar det egna arbetet. Säljer man om 20 år spelar det knappast någon roll, men säljer man inom några år så, så som jag ser det är det klar en nackdel.
Lösvirkesbyggare
· Arkitekt Robert Sandell
· 35 inlägg
Kul att se och att artikeln fortfarande engagerar. man blir ju lite fascinerad över en del åsikter. Tänkte förtydliga lite
Reningsverk och egen brunn är vanligt dels på landsbygd men framförallt i skärgården. Förstår inte varför det skulle vara dyrt att drifta. Vi betalar för tömning av slam 1-2 ggr per år men inga avgifter till kommun. Installationskostnader är inte dyrare än anslutning till kommunalt vatten och avlopp. Snarare tvärt om.
Det finns heller inget servitut till någon granne för något reningsverk
Udda lyxkök? hmm Ballingslövs nya moderna kök vet inte hur udda det är - Snyggt som fan blev det iaf om ni frågar oss
Att bygga ett standardhus för att det annars blir skilsmässa känns ju som en väldigt trist inställning till livet. Jag tror faktiskt inte du Freddan har något belägg för att de som bygger sina drömhus skiljer sig oftare/snabbare än andra. Bygger man hus på en plats där man trivs och mår bra ökar nog chansen för att hålla ihop.
Vi byggde huset för att vi älskade läget och platsen det står på. Vi ville ut till skärgården, till lugnet och minskad stress. Vi var inte låsta över huvud taget till något område när vi letade tomt. Vi bara föll för platsen
Vi bygger inte för att sälja utan för att helst ha huset/husen här i generationer. Ett ställe dit alla kan komma och umgås. Som min farfars ställe på Ljusterö en gång i tiden. Vi får se om det blir så men vi hoppas.
Vad gäller storleken så är det verkligen inte för litet. 105kvm men egentligen tack vara snedtak Och utsprång 120kvm dessutom ett gästhus på 40kvm. Smart planering och genomtänkta lösningar gör att vi har klart mer användbara ytor än det kataloghus jag byggde 2003. Varför ska man bygga större? Det är bara dåligt för miljön och tillför ingenting
Att sedan säga att det är en dålig affär att göra en del själv på huset för att man annars kan jobba och dra in pengar och slipper 22% reavinst. Jag är ledsen men då var inte matte ens starka sida i skolan. Sedan har ju inte alla ett yrke där man kan jobba extra hur som helst. Dessutom kanske man tycker att det finns något härligt med att vara delaktig och att faktiskt göra en del arbete själv på sitt hus.
räkneexempel: 1h snickare kostnad 562,50kr som ska betalas med skattade pengar. Det tar ca 2-3h att jobba in för en normal anställd med dräglig lön.
1h egen tid kostnad 22% i skatt av 562,50 kostnad 123,75kr ( den dag det säljs eller vi dör ) Sedan ger det minskade lån mindre mängd pantbrev osv med lägre kostnader under lång tid som följd.
Nog om detta alla har rätt till en åsikt och gudskelov har vi alla olika infallsvinklar på saker och ting. Vad som är rätt och fel beror nog på ens egna referensramar och syn på livet. Vi stormtrivs iaf och om ni vill se mer så kan ni titta in på vår blogg där vi precis som i artikeln är väldigt ärliga i allt som sker. Inga rosa moln och bomulls tillrättalagda inlägg. Bloggen är gjord till oss själva som en dagbok så ni som letar stylade inlägg med produktplaceringar blir besvikna
www.Nouw.com/husbyggarresan
Reningsverk och egen brunn är vanligt dels på landsbygd men framförallt i skärgården. Förstår inte varför det skulle vara dyrt att drifta. Vi betalar för tömning av slam 1-2 ggr per år men inga avgifter till kommun. Installationskostnader är inte dyrare än anslutning till kommunalt vatten och avlopp. Snarare tvärt om.
Udda lyxkök? hmm Ballingslövs nya moderna kök vet inte hur udda det är - Snyggt som fan blev det iaf om ni frågar oss
Att bygga ett standardhus för att det annars blir skilsmässa känns ju som en väldigt trist inställning till livet. Jag tror faktiskt inte du Freddan har något belägg för att de som bygger sina drömhus skiljer sig oftare/snabbare än andra. Bygger man hus på en plats där man trivs och mår bra ökar nog chansen för att hålla ihop.
Vi byggde huset för att vi älskade läget och platsen det står på. Vi ville ut till skärgården, till lugnet och minskad stress. Vi var inte låsta över huvud taget till något område när vi letade tomt. Vi bara föll för platsen
Vi bygger inte för att sälja utan för att helst ha huset/husen här i generationer. Ett ställe dit alla kan komma och umgås. Som min farfars ställe på Ljusterö en gång i tiden. Vi får se om det blir så men vi hoppas.
Vad gäller storleken så är det verkligen inte för litet. 105kvm men egentligen tack vara snedtak Och utsprång 120kvm dessutom ett gästhus på 40kvm. Smart planering och genomtänkta lösningar gör att vi har klart mer användbara ytor än det kataloghus jag byggde 2003. Varför ska man bygga större? Det är bara dåligt för miljön och tillför ingenting
Att sedan säga att det är en dålig affär att göra en del själv på huset för att man annars kan jobba och dra in pengar och slipper 22% reavinst. Jag är ledsen men då var inte matte ens starka sida i skolan. Sedan har ju inte alla ett yrke där man kan jobba extra hur som helst. Dessutom kanske man tycker att det finns något härligt med att vara delaktig och att faktiskt göra en del arbete själv på sitt hus.
räkneexempel: 1h snickare kostnad 562,50kr som ska betalas med skattade pengar. Det tar ca 2-3h att jobba in för en normal anställd med dräglig lön.
1h egen tid kostnad 22% i skatt av 562,50 kostnad 123,75kr ( den dag det säljs eller vi dör ) Sedan ger det minskade lån mindre mängd pantbrev osv med lägre kostnader under lång tid som följd.
Nog om detta alla har rätt till en åsikt och gudskelov har vi alla olika infallsvinklar på saker och ting. Vad som är rätt och fel beror nog på ens egna referensramar och syn på livet. Vi stormtrivs iaf och om ni vill se mer så kan ni titta in på vår blogg där vi precis som i artikeln är väldigt ärliga i allt som sker. Inga rosa moln och bomulls tillrättalagda inlägg. Bloggen är gjord till oss själva som en dagbok så ni som letar stylade inlägg med produktplaceringar blir besvikna
Jag ger er 10/10 rätt! Om fler byggde som er , smart planering och lagom stort skulle det nog förekomma färre skilsmässor, Haha! Kul att folk har livlig fantasi. Snyggt hus och bra jobbat säger jag.
Lösvirkesbyggare
· Arkitekt Robert Sandell
· 35 inlägg
Trevligt att ni gillar ert hus, det är väl det som är viktigast. Det kan ju gå bra också.Husbyggarresan skrev:Kul att se och att artikeln fortfarande engagerar. man blir ju lite fascinerad över en del åsikter. Tänkte förtydliga lite
Men å andra sidan att validera sitt eget resonemang som det rätta och riktiga är ju något bara som står för er om man skall hårddra det hela. Är själv validera sitt eget resonemang som ni gör och även jag gör ibland, är det bra? Framtiden får utvisa för genomsnittet av många människors resonemang favoriserar er eller ej. För en dag skall ju huset säljas.