26 862 läst · 152 svar
27k läst
152 svar
Huset vid vattnet - drömhus men ingen drömresa
Det finns gott om folk som kallar värmepumpar för pannor.
Samma PBL tillämpas tämligen olika i nära 300 kommuner. Dessutom överprövas kommunala beslut av uppåt 25 länsstyrelser som rätt ofta tycker sig veta bättre vad statens intressen inom respektive kommun egentligen skulle vara. Det leder till långa ledtider och där till synes givna lov ändå kan upphävas efter ganska lång tid.M MetteKson skrev:
Lägg så till miljöbalken som också tillämpas olika på uppåt 300+25 sätt...
Knappast optimalt om man menar allvar med att öka bostadsbyggandet och göra regelförenklingar.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 885 inlägg
Länsstyrelserna bevakar ingens intressen, de kontrollerar om lagen följts och tillståndsgivningen gått rätt till. MMD och MMÖD prövar tillämpningen.ErikLtz skrev:Samma PBL tillämpas tämligen olika i nära 300 kommuner. Dessutom överprövas kommunala beslut av uppåt 25 länsstyrelser som rätt ofta tycker sig veta bättre vad statens intressen inom respektive kommun egentligen skulle vara. Det leder till långa ledtider och där till synes givna lov ändå kan upphävas efter ganska lång tid.
Knappast optimalt om man menar allvar med att öka bostadsbyggandet och göra regelförenklingar.
En som har samma erfarenhet som jag ser jag.ErikLtz skrev:Samma PBL tillämpas tämligen olika i nära 300 kommuner. Dessutom överprövas kommunala beslut av uppåt 25 länsstyrelser som rätt ofta tycker sig veta bättre vad statens intressen inom respektive kommun egentligen skulle vara. Det leder till långa ledtider och där till synes givna lov ändå kan upphävas efter ganska lång tid.
Precis som med Sveriges rikes lag är byggregler och planer i stor utsträckning skrivna för att kunna tolkas och passa in i ett lokalt sammanhang. Och tolkas gör det.
Redigerat:
Lösvirkesbyggare
· Arkitekt Robert Sandell
· 35 inlägg
Jag vill bara meddela att det inte är klassat som fritidshus och därför måste vi följa samtliga normer, med energiberäkning, tillgänglighet mmGuzzi skrev:Vet inte om du klassar in mig i den gruppen men det vet jag inte riktigt om jag gjort? Det är ett val jag själv gjort från början och sedan har det bara blivit så att den är primär uppvärmning.
Vad det gäller energiberäkning: hur ser det ut i dag med den delen? Jag misstänker att huset i artikeln, precis som vårt, är klassat som fritidshus? Jag behövde inte lägga en sekund på några energiberäkningar. Tvärt om var jag lite grinig över hur reglerna såg/ser ut, eftersom de gällde byggnadsyta. Jag hade gärna byggt utifrån innermått istället och fått isolera väggar och tak hur mycket jag velat. Nu fick det bli en kompromiss mellan mina önskemål om isolering i ena vågskålen och boendeyta i den andra.
Bygglovshandläggningen skiljer sig markant från kommun till kommun. Min ena släkting bygger nytt hus och fick vänta på startbeskedet i nästan lika lång tid som i artikeln (fick det för några veckor sedan) efter ständiga kompletteringskrav ad infinitum. Fast de valde en kommun som är ökänd vad gäller bygglov, Alingsås Kommun, så det var närmast väntat.B Boan skrev:
Sedan hänger det väldigt mycket på vem du är som söker. Kändisar har ju en tendens att få allt express-expedierat medans vanliga Svensson lugnt får vänta.
Aha, Nacka har alltså gjort en kombo där med starkt begränsade byggrätter men ändå permanentregler? Det kanske är likadant i Tyresö i dag, det ska jag låta vara osagt.Husbyggarresan skrev:
Tillgänglighet var jag tvungen att uppfylla men någon energiklassning var det aldrig tal om.
Dessutom varnade arkitekten tidigt att det kunde vara svårt att få genom bygglovet eftersom de ”verkligen tänjde på reglerna”, så det problemet var de tidigt medvetna om. Att pröva avvikelser i bygglov tar tid.useless skrev:
Jag tycker husen är mycket snygga. Att prislappen hamnar på 7,5 milj är en acceptabel summa med tanke på tomten och omgivningarna och att det är tre hus som byggts. Vilket standardkataloghus som helst i ett platt villaområde kostar över 5 milj.
Grattis till att ha tagit dig/er igenom en extremt jobbig process. Inte helt enkelt för en lekman att sätta sig in i alla processer, paragrafer och situationer som kan uppstå. Det är mycket att lära under arbetets gång!
Tycker ni har fått till ett fantastiskt snyggt hus vid ett bra läge!
Dyrt? Ja allt är ju relativt, klart det är dyrt men jag vet inte hur priserna ser ut runtomkring där. Dessutom är det inte bara pengarna som många verkar tycka man ska se på. Utan vad man FÅR för pengarna! Är det precis där man vill bo, och ett drömhus anpassat för en själv (vissa drömmer om 400kvm generösa ytor, andra om 100kvm mer lättstädade kvadrat) där man kan tänka sig slå till ro så är det väl värt hur mycket som helst!! Tummen upp för er...
BRA JOBBAT!
Tycker ni har fått till ett fantastiskt snyggt hus vid ett bra läge!
Dyrt? Ja allt är ju relativt, klart det är dyrt men jag vet inte hur priserna ser ut runtomkring där. Dessutom är det inte bara pengarna som många verkar tycka man ska se på. Utan vad man FÅR för pengarna! Är det precis där man vill bo, och ett drömhus anpassat för en själv (vissa drömmer om 400kvm generösa ytor, andra om 100kvm mer lättstädade kvadrat) där man kan tänka sig slå till ro så är det väl värt hur mycket som helst!! Tummen upp för er...
BRA JOBBAT!
Jag håller på att slutföra en semestervilla. Jag är ej i byggbranschen. Jag tycker det är svinkul, det tycker också familjen, även att det tagit några år. Det är inte ett permanenthus, det spelar ju roll såklart. Problemet är nog som sagt att många glädjekalkylerar och inte är så insatta som behövs.H HybergP skrev:
http://nybyggaranda.se/
Så skulle jag också kunna tänka mig att bygga, ett fritidshus utan krav på tidspress och pengar. Man har sitt permanentboende och kan tillbringa ledig tid (om man har ork och lust) med byggprojektet och ta det steg för steg beroende på hur ekonomin ser ut. Att bygga som paret i artikeln med tidsschema, budget, försäljning av befintligt boende och spendera all ledig tid med projektet skulle knäcka mig (och som för en vän, äktenskapet).kaneone skrev:Jag håller på att slutföra en semestervilla. Jag är ej i byggbranschen. Jag tycker det är svinkul, det tycker också familjen, även att det tagit några år. Det är inte ett permanenthus, det spelar ju roll såklart. Problemet är nog som sagt att många glädjekalkylerar och inte är så insatta som behövs.
[länk]
Just do it!M MetteKson skrev:Så skulle jag också kunna tänka mig att bygga, ett fritidshus utan krav på tidspress och pengar. Man har sitt permanentboende och kan tillbringa ledig tid (om man har ork och lust) med byggprojektet och ta det steg för steg beroende på hur ekonomin ser ut. Att bygga som paret i artikeln med tidsschema, budget, försäljning av befintligt boende och spendera all ledig tid med projektet skulle knäcka mig (och som för en vän, äktenskapet).