T Thomas_Blekinge skrev:
Två hål a 125 m för en liten kåk? Känns ju konstigt. Jag har haft ett hål för större hus.
Det är risken för saltvatteninträngning som man är orolig för, inget annat.

Sen kan det vara en bit till grundvattnet uppe på en bergknalle, så det är inte säkert att man får ~120 meter aktivt borrhål om man borrar 125 meter.

För ni som förespråkar kamin som primär uppvärmning så är det inget alternativ i många kommuner. Kaminer får där endast användas för trivseleldning typ 1-2ggr/v. Du får inte heller startbesked för att bygga permanentboende om du inte kan uppvisa en energiberäkning som visar att huset följer BBR kraven.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
För ni som förespråkar kamin som primär uppvärmning så är det inget alternativ i många kommuner. Kaminer får där endast användas för trivseleldning typ 1-2ggr/v. Du får inte heller startbesked för att bygga permanentboende om du inte kan uppvisa en energiberäkning som visar att huset följer BBR kraven.
Ja kamin kanske blir svårt... Har inte koll riktigt på regler för kaminer.

Men du kan utan problem få igenom kraven med en modern vedpanna med keramisk fläktsttyrd underförbränning.
Jag fick igenom det i bygglov utan problem 2017. I ett villaområde utanför Stockholm.
Eftersom huset samtidigt uppfyller energiprestandan för 2017 går det inte åt mycket värme.
Jag eldar som det är nu var 4:e dag.
Har 22grader inne och värmer upp 150kvm plus grundvärme i källaren.
Ny brasa efter tre dagar är det mest frekventa hittills sedan i somras.

Huddingebo Huddingebo skrev:
Ja kamin kanske blir svårt... Har inte koll riktigt på regler för kaminer.

Men du kan utan problem få igenom kraven med en modern vedpanna med keramisk fläktsttyrd underförbränning.
Jag fick igenom det i bygglov utan problem 2017. I ett villaområde utanför Stockholm.
Eftersom huset samtidigt uppfyller energiprestandan för 2017 går det inte åt mycket värme.
Jag eldar som det är nu var 4:e dag.
Har 22grader inne och värmer upp 150kvm plus grundvärme i källaren.
Ny brasa efter tre dagar är det mest frekventa hittills sedan i somras.
Reglerna för uppvärmning uppdaterades till 2020 och blev skärpta. I vissa områden är det nu svårt att få igenom FLVP.

R Robert-san01 skrev:
Reglerna för uppvärmning uppdaterades till 2020 och blev skärpta. I vissa områden är det nu svårt att få igenom FLVP.
Ja de har skärpt kraven på hur mycket primärenergi en bostad får göra av med, kWh/kvm/år.
Kraven är dock olika för olika energislag.
Det påverkar inte på något sätt möjligheterna att värma upp med tex en vedpanna, pellets.
Kraven är högst för direktel, olja eller gas och gör det i princip omöjligt att få igenom de uppvärmningsformerna.
FLVP som också har låg verkningsgrad för att vara en värmepump och kommer sannolikt att kräva väldigt tjocka väggar och extrema fönster etc vilket det gör den oekonomisk. Det blir billigare att isolera mer normalt och använda sig av tex en LVVP, eller som jag vedpanna.

R Robert-san01 skrev:
Vet inte om du klassar in mig i den gruppen men det vet jag inte riktigt om jag gjort? Det är ett val jag själv gjort från början och sedan har det bara blivit så att den är primär uppvärmning.

Vad det gäller energiberäkning: hur ser det ut i dag med den delen? Jag misstänker att huset i artikeln, precis som vårt, är klassat som fritidshus? Jag behövde inte lägga en sekund på några energiberäkningar. Tvärt om var jag lite grinig över hur reglerna såg/ser ut, eftersom de gällde byggnadsyta. Jag hade gärna byggt utifrån innermått istället och fått isolera väggar och tak hur mycket jag velat. Nu fick det bli en kompromiss mellan mina önskemål om isolering i ena vågskålen och boendeyta i den andra.

B
I princip Inga väljer bergvärmepump till ett modernt välisolerat hus idag i Mälardalen och söderöver. Det lönar sig helt enkelt inte!
Antagligen presenterade olika leverantörer kalkyler på olika värmesystem.
Det är nog få som har med i beräkningen att det är lönsamt på hela 50år för att en eventuell köpare värderar ett borrat hål.
De som säger sjövattenvärmepump har nog inte varit i området.
Massor med fritidsbåtar som ankrar överallt.
lönar sig? Varför ska alltid värmesystem löna sig? Men lyxigt dyrt kakel i badrum osv, det ifrågasätts aldrig!!

• Gilla
Maxwells demon och 6 till
  • Laddar…
Håller med, bekvämlighet ska också värderas.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
B Boan skrev:
lönar sig? Varför ska alltid värmesystem löna sig? Men lyxigt dyrt kakel i badrum osv, det ifrågasätts aldrig!!
De flesta tänker precis så.

Jag har aldrig sagt att det måste löna sig.
Jag har tex nämnt att andra ( samt att jag själv i andra trådar) har haft funderingar på att välja bergvärme trots att det inte är lönsamt kontra LVVP.
Tex att man slipper burkar utomhus.

Men de flesta väljer det värmesystem som ger lägst totalkostnad, om ekonomin tillåter. Trots allt är ju värme inomhus ingenting som syns, till skillnad mot kakel och annat. Lyxig värme har jag faktiskt inte hört talas om.
Ved försåt jag absolut att många väljer bort av bekvämlighetsskäl.

Redigerat:
De flesta tänker precis så.

Jag har aldrig sagt att det måste löna sig.
Jag har tex nämnt att andra ( samt att jag själv i andra trådar) har haft funderingar på att välja bergvärme trots att det inte är lönsamt kontra LVVP.
Tex att man slipper burkar utomhus.

Men de flesta väljer det värmesystem som ger lägst totalkostnad, om ekonomin tillåter. Trots allt är ju värme inomhus ingenting som syns, till skillnad mot kakel och annat. Lyxig värme har jag faktiskt inte hört talas om.
Ved försåt jag absolut att många väljer bort av bekvämlighetsskäl.
Om BVP lönar sig eller ej beror ju starkt på elpriserna i framtiden. Hur kan man så självsäkert påstå att det räcker med en LVVP som för alltid kommer att dra tillskottsel, dvs direktverkande el, precis när priserna och belastningen på elnätet är som störst?
Själv tror jag det kommer att kosta mkt mer de kalla dagarna om några år än det gör nu.

• Gilla
  • Wow
Appendix och 2 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Om BVP lönar sig eller ej beror ju starkt på elpriserna i framtiden. Hur kan man så självsäkert påstå att det räcker med en LVVP som för alltid kommer att dra tillskottsel, dvs direktverkande el, precis när priserna och belastningen på elnätet är som störst?
Själv tror jag det kommer att kosta mkt mer de kalla dagarna om några år än det gör nu.
De jag känner med nyare LVVP i Uppland ( grannen, Bror, pappa, vänner mm) går aldrig på elpatron. Aldrig någonsin. Om det nu är det du menar med direktverkande el...
Pratar vi äldre hus kan BVP ofta vara ett givet val.
Lägg till att huset i artikeln ligger väldigt nära havet, kustklimat med ännu mildare vintrar.

V vassmannen skrev:
Känner igen problemet. Kommunernas bygglovshandläggning och grannars möjlighet att överklaga är helt uppåt väggarna. Vi har slagits i över 5år med grannar och vårt hus brann ner! Om grannarna förlorade ett överklagande borde dom få stå för kostnaderna. Dessutom borde kommunernas handläggning förenklas, det är alldeles för godtyckligt idag, samt att kommunernas veto måste bort. Då kanske det kan fungera at bygga enligt budget och någon typ av plan. Varken kommuner eller länstyrelsen bryr sig om att det kostar pengar vid stillestånd, att behöva vänta ett halvår på beslut kostar massor, det skiter man i! Sen kan inte ens länsrätten pbl, vilket är skrämmande...
Hur menar du när du säger att handläggningen den är godtycklig? Det är Plan- och bygglagen som styr en handläggares arbete och att göra avsteg från regler och bestämmelser, kommunpolicy godtyckligt är tjänstefel. Varför tycker du att att grannarna inte ska ha rätt att klaga och överklaga?

• Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
B Boan skrev:
Jag tycker också att det är konstigt. "Kan det verkligen löna sig?" är ju en vanlig kommentar i sammanhanget men det sägs aldrig när någon bytt bil. Om jag räknar på alla timmar jag lagt på att greja med vårt värmesystem så hade det säkert varit bättre avkastning om jag jobbat istället. Men nu vill jag inte det, för jag tycker det är intressant att hålla på. Skulle gärna sätta upp en solcellsanläggning om jag hade plats. Inte för lönsamheten, utan av intresse för tekniken och av princip. Det finns många som väljer bort ved på grund av arbetet, men vi är nog många som föredrar det också av en princip. Precis av samma skäl som jag försöker mata bilarna med så mycket etanol som möjligt, bara för att jag inte tror att oljan är framtiden.
Bekvämlighet är en annan faktor. En bergvärmepump som fungerar som det är tänkt är ju kanon och för egen del är det nog möjligt att det blir en L/V en dag. Men den tycket jag är ganska ointressant så där får det verkligen bli att det "lönar" sig den dagen. Med andra ord måste elpriset upp i sitt rätta värde först. :rolleyes:

• Gilla
Hemmakatten och 2 till
  • Laddar…
Husbyggarresan Husbyggarresan skrev:
Hejsan alla kul med alla kommentarer:)
Vi kunde inte räkna hem bergvärmen pga av att moderna hus har väldigt bra energiprestanda. Det krävs troligtvis två borrhål ( minskad risk för saltvatteninträngning ) på 125m styck. Att skaffa bergvärme för att man ev får 50.000kr mer vid försäljning räknar vi inte med då vi ska bo här, inte sälja. Att jag inte visste vilken värmepump det var berodde på att jag var på jobbet när intervjun skedde och jag är sjukt ointresserad av sådana saker.

självklart var det en glädjekalkyl så här i efterhand. Vi har missat massor av kostnader som man som lekman kanske inte tänker på, vi har valt riktigt dyra materialval och vi är sjukt petiga på finishen vilket så klart kostar massa pengar.

Ett av de stora anledningarna till att priset drog i väg så mycket var för att i första kalkylen till banken skulle vi anlita ett Estniskt byggföretag med helt annat timpris. Vi skulle dessutom köpa stora delar av materialet i Baltikum.

efter att ha jobbat med några av dessa killar ångrade vi oss och valde en lokal svensk snickare här på Rindö vi valde att köpa allt material i Sverige och genom det så har kalkylen spruckit ganska mycket. Vi har dock sluppit enormt mycket huvudvärk tack vare vår fantastiskt duktiga snickare Pelle.

gnäller vi, ja lite. Det är riktigt att det är standard att knacka på hos grannar och fråga om brunnar, ta vattenprov mm, men är det rätt? Kommunen begär ju vattenprov av oss, de har ritningar på övriga hus i området och ska väl då själva ha all information. 24 av 40 hushåll i området är sommargäster en del är väldigt gamla och har själva ingen aning var deras borrade brunn finns. Omständigt system om ni frågar oss.

Så kontentan, inga hundar begravna, vi är inte ”nyrika” tyvärr men det är lotto idag så vem vet:)

Vi har velat på ett ärligt vis beskriva glädjen men också alla problem som uppstår i ett husbygge, framför allt om man inte gjort det tidigare och inte har någon expertkunskap eller är i branschen. Öppenhjärtligt utan filter och försköningar

Bloggen finns på nouw.com/husbyggarresan
Jag ser inget konstigt i den här historien. Budgeten spräckt, tidsplanen likaså. Helt normalt. Särskilt så som ni valt att bygga.
Att man måste kolla av var grannarnas brunnar ligger handlar nog om ansvarsbiten. De vill undvika att hamna i tvist om det skulle vara fel i deras uppgifter. Om du har kollat upp det och en brunn blivit förstörd på grund av fel uppgifter så är det en tvist mellan dig och grannen.
Det enda konstiga är det där med de moderna pannorna, men jag misstänker att det inte riktigt kommer från din mun.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.