T twoody skrev:
Fint resultat gulligt hus.
Vad jag såg var det mycket nytt material och inte något minimalt avtryck.
Varför ta ner betong muren och inte nyttja den för grunden då hade man sparat på miljön,nu tog man ner något som redan var byggt.?
Sen har vi det vanliga i programmet, säkerheten är ju skrämmande låg.
Bevisar att vem som helst inte kan bygga, kan man inte bygga säkert så ska man inte bygga alls.
Fina ambitioner med huset och ett sansat par med egna idéer. Jag håller med om den låga säkerheten. Jag sa "nej" flera gånger under programmet. Det såg väldigt risky ibland. En hyrd ställning eller en hemmasnickrad ställning gjord på gårdsvirke hade verkligen behövts.
 
  • Gilla
Kallebo och 1 till
  • Laddar…
T twoody skrev:
Frågan om att dom byggt litet hus är nog lätt förklarat att dom har ganska bra yta till utrymme för diverse saker ett par meter från sitt bygge.
Jag missade vatten och avlopp hur gjorde dom med det?
vatten tog de väl från egen brunn och avloppet skulle de koppla på befintligt avlopp som gården hade. De hade "Alnarp clean water". Man fick se klipp från dammarna och de pratade om anläggningen.
 
  • Gilla
arkTecko och 1 till
  • Laddar…
daddydj daddydj skrev:
SVT borde väntat med detta avsnitt till nästa säsong. Jag tror aldrig tidigare att de har presenterat ett så oklart bygge utom möjligen danska kvinnan som flyttade ett hus till Blekinge?
Tyvärr flera hus som visats ofärdiga i både Husdrömmar och Grand designs nu under och efter pandemin.
Tråkigt när det blir sånt tidspress i produktionen att de bestämmer sig för att sända ändå och inte flytta det till nästa säsong. Måste va svårt att få ihop tillräckligt många byggen i produktionen för att få en tillräckligt stor buffert att kunna nyttja vid förseningar.
 
  • Gilla
Herr_Per
  • Laddar…
P
Byggarna var väldigt stolta med att inte behöva ta lån för att bygga sitt hus och det är väl bra det. Men frågan är om dom inte biter sig själva i svansen vid eventuell försäljning av huset eller hela fastigheten?

Som Gert själv sade var läget åt det sämre hållet. Varför inte förlägga huset någon annanstans om dom ändå bygger på plintar? Ärligt talat trodde jag att dom hade planer på att använda gödselplattan till något bättre än så.

Eftersom budgeten var viktig byggde dom enbart till sig själva och huset har inte mycket värde för en vanlig familj? Och med tanke på läget och att det är fler hus på fastigheten kan det bli svårsålt = dålig värdeökning. Hade dom tagit något lån för att få till bättre lösningar hade det kanske blivit en bättre värdeökning? Kanske hittat en bättre tomt för lite extra pengar?
Att låna pengar är inte alltid smart, men i vissa fall kan det vara extremt god idé.

Nåväl :) Huvudsaken är att dom känner sig nöjda med vad åstadkommit.
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
Även om jag inte klarar att leva så själv har jag den största respekt för människor som avstår komfort för att bidra till planetens överlevnad. Därför känns det trist, tycker jag, med den ogina ton som genomsyrar en hel del inlägg som kommenterar det lilla huset.
Det har inte paret som ställde upp i tv för vår underhållning, förtjänat.
Med det sagt.
Att huset placerades bakom uthuset är naturligt för att skapa en liten privat sfär. Både svärmor och svägerska bodde ju i det stora huset. Om tio år bygger de en enkel Attefallare bredvid och låter barnen få en egen sfär, de kommer att älska det.
Och slutligen, om säkerheten.
Jag kan till viss del förstår att "riktiga" byggjobbare och hantverkare blir upprörda över tagna risker, i deras mentala bilder är det de själva som utsätts för risker. Vilket de blir hundratals, kanske tusentals gånger i jobbet.
Men de här människorna står på en stege och hanterar en limbalk, kanske en gång i sitt liv.
Den som jämförde med utförsåkning har en klar poäng. Off pist-åkaren eller bergsklättraren plockar credpoäng på partajet, men hur korkat är inte deras risktagande i jämförelse?
När jag balanserar på en pall och hanterar en limbalk över huvudet gör jag det för att skapa något permanent för min framtid.
Mitt val.
 
  • Gilla
  • Älska
E-L J och 11 till
  • Laddar…
Kul bygge! Gör inte så mycket att det är litet - de har ju gott om yta utomhus och så finns farmor precis bredvid. I framtiden när farmor lämnar in så blir kanske detta gästhuset, om de tar över gården.

kul också med folk som bygger själva.

två tummar upp (y)(y)
 
  • Gilla
Kjell-Anders och 4 till
  • Laddar…
K
M Morgonskiftet skrev:
Kul bygge! Gör inte så mycket att det är litet - de har ju gott om yta utomhus och så finns farmor precis bredvid. I framtiden när farmor lämnar in så blir kanske detta gästhuset, om de tar över gården.
Framförallt har de oändliga förvaringsmöjligheter i alla uthus och ladugårdar på gården. Jag ville också bygga litet, men frun var envis och när allt var ritat och klart så "skulle det inte kosta så mycket" att inreda vinden också.. pang så var huset drygt 160 m2. Nu är ca 30 m2 kallställt eftersom vi inte behövde så många rum.
 
  • Gilla
Kjell-Anders och 1 till
  • Laddar…
Det bästa avsnittet på länge. Dom både bygger ett hus "inte bygger hus som i att någon annan bygger åt dom" och tänker på miljön. :D:heart:

Och lerskivor, det blir så mycket finare än gips.
 
  • Gilla
E-L J och 8 till
  • Laddar…
Tycker det verkar ha potential att bli jättefint. Synd att man inte fick se det klart. Fina koppardetaljer, hade gärna sett mer av dem
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Någon som kan förklara hur de får bygglov med så lite isolering? Är huset ett fritidshus?
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Precis vad jag skrev i #26
Hur kan man vurma så för miljön, men inte bygga ett noll-hus?
 
K
craftsboy craftsboy skrev:
Någon som kan förklara hur de får bygglov med så lite isolering? Är huset ett fritidshus?
Det måste vara ett fritidshus, väldigt många grejer som aldrig hade gått igenom för permanentboende. Badrum och sovrum är också allt för små.

Är väldigt sugen på att bygga något liknande någonstans... men ha som fritidshus. Gärna precis vid en sjö med egen brygga!
 
  • Gilla
craftsboy
  • Laddar…
craftsboy craftsboy skrev:
Någon som kan förklara hur de får bygglov med så lite isolering? Är huset ett fritidshus?
Utanför detaljplanerat område/samlad bebyggelse kan man få bygga ett hus med bottenyta max 50 kvadratmeter utan bygglov i många fall.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Precis vad jag skrev i #26
Hur kan man vurma så för miljön, men inte bygga ett noll-hus?
Ofta så blir nollenergihus mindre miljövänlig på grund av så mycket mer byggmaterial. Det kan ta upp till 50år innan koldioxidutsläppen är lägre på ett nollenergihus. Enligt det jag har läst. Men det beror säkert mycket på vilka material som används
 
Jag tycker för egen del att det stora fönstret färg gör sig bäst och övriga fönster oxå borde vara svarta. I min värld alltså...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.