Smaken är olika ;)
Jag tycker precis tvärtom att dom vita fönstren är en av dom saker som ger exteriören lite liv.
 
Tråkigt att det skulle sändas när det inte blev klart. Men SVT planerar väl en uppföljning i nästa säsong.. Nu varghatare inte jätteuppmärksam när jag tittade men visst användes inte mycket återvunnet material alls?
 
D Denimhead skrev:
Tråkigt att det skulle sändas när det inte blev klart. Men SVT planerar väl en uppföljning i nästa säsong.. Nu varghatare inte jätteuppmärksam när jag tittade men visst användes inte mycket återvunnet material alls?
Varghatare :crysmile:

Jag trodde också att det skulle vara betydligt mer återvinnet material när jag hörde planerna. Förväntade mig se dem stå och dra ut spik i nån gammal brädhög.
Men de sa ju att fönstren var återbruk iaf. Kopparplåtarna och en del panel plockade de pappans gamla gömmor i ladan
 
Finns inget löjligare än dessa byggnationer med så kallat "minimalt klimatavtryck". Som om det skulle ha någon som helst påverkan på något annat än byggarnas godhetspoäng.
 
  • Gilla
  • Arg
Smeafan och 5 till
  • Laddar…
M Mike Andersson skrev:
Finns inget löjligare än dessa byggnationer med så kallat "minimalt klimatavtryck". Som om det skulle ha någon som helst påverkan på något annat än byggarnas godhetspoäng.
Bryr man sig inte om miljön så kan man tänka så. Det är därför denna planer nästan är helt förstörd på grund av människor. Sen blir det ofta bättre inomhusmiljö om man har mindre gifter i byggmaterialen, men det vet jag inte hur dom valde.

Jag skulle då aldrig köpa eller ens vilja bo i ett hus byggt med skräp isolering och massa byggskivor mm.
 
  • Gilla
E-L J och 6 till
  • Laddar…
Jag reagerade som många tidigare att huset står på ofri grund och inte går att sälja, osv. Sen kom jag på att om de bor i huset i 10 år så har det kostat dem 4000:-/månad. Svårt att få så låg hyra/avgift/ränta på annat sätt. T o m efter 5 år är det inte en extremt hög månadskostnad. Huset höjer ju dessutom totala fastighetens värde med motsvarande och den ägs av närstående så jag tror inte de behöver bry sig faktiskt.
 
  • Gilla
Rikard_Sa och 2 till
  • Laddar…
Trevligt avsnitt osv. Men programmet handlar 80% om drömmar och 20% om hus. Det va fler inslag om deras barn än det va om husets konstruktion
 
  • Gilla
P-KAR
  • Laddar…
Är vi inte lite väl bortskämda när vi tycker att 50 m2 är uppseendeväckande lite?
vi sover ju och är på arbetet den mesta tiden?
En generation tillbaka när jag, pensionären var barn... Vi bodde 4 personer i en pytteliten etta. Fukten dröp på ytterväggarna, kokskamin, järnvask, utedass, mitt i centrala Malmö. Några år senare - modern tvåa.
Nu var vi 5. Stora rummet användes inte på flera år. Jag sov i köket i en utdragssoffa. Vi hade inte råd till möbler + att det ju var alldeles för stort.
Som vuxen... vårt första hus var 6x6 meter på Kirseberg i Malmö. 2 egna barn + dagbarnverksamhet.
Det gick bra. Det hus som vi trivts allra sämst i, var ett "stort" funkishus som vi byggde på gamla väster
En låda med stora fönster.
Usch vad vi vantrivdes i det huset och vi sålde det efter bara 2 år.
Just nu som pensionär bor vi 2 i en Attefallare på 25 m2 + sovloft på 12. Det går alldeles utmärkt och vi känner oss inte det minsta trångbodda. Jag tror dom kommer att leva väl i sitt lilla hus. Fint att dom ville slippa lån.
 
  • Gilla
Kjell-Anders och 5 till
  • Laddar…
En sak jag tänkte på var att han sa i programmet något om att "det inte var så mycket att städa".
Det är oftast precis tvärtom. Svårare att hålla ordning på mindre areor än om man har utrymme.
 
  • Gilla
Kieron och 2 till
  • Laddar…
Promiscuos Monkey Lars Roth skrev:
Är vi inte lite väl bortskämda när vi tycker att 50 m2 är uppseendeväckande lite?
vi sover ju och är på arbetet den mesta tiden?
En generation tillbaka när jag, pensionären var barn... Vi bodde 4 personer i en pytteliten etta. Fukten dröp på ytterväggarna, kokskamin, järnvask, utedass, mitt i centrala Malmö. Några år senare - modern tvåa.
Nu var vi 5. Stora rummet användes inte på flera år. Jag sov i köket i en utdragssoffa. Vi hade inte råd till möbler + att det ju var alldeles för stort.
Som vuxen... vårt första hus var 6x6 meter på Kirseberg i Malmö. 2 egna barn + dagbarnverksamhet.
Det gick bra. Det hus som vi trivts allra sämst i, var ett "stort" funkishus som vi byggde på gamla väster
En låda med stora fönster.
Usch vad vi vantrivdes i det huset och vi sålde det efter bara 2 år.
Just nu som pensionär bor vi 2 i en Attefallare på 25 m2 + sovloft på 12. Det går alldeles utmärkt och vi känner oss inte det minsta trångbodda. Jag tror dom kommer att leva väl i sitt lilla hus. Fint att dom ville slippa lån.
Jag tycker det är bekvämt med ett litet boende. Mindre att värms upp, mindre att renovera när det är dax, som att måla å sådant. Finns så mycket annat att lägga pengar å tid på. Ändå ska jag bygga ut så det blir 60m² stort :rofl:
 
  • Gilla
Viktualia och 1 till
  • Laddar…
Det borde belönas att bygga små hus, skattelättnader eller liknande.
 
  • Gilla
E-L J och 5 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det borde belönas att bygga små hus, skattelättnader eller liknande.
Samma som med större bilar (mer utsläpp) betalar mer skatt. Men inom bygge fins inte något tyvärr, men hoppas dom kommet med något snart, men jag tvivlar på politiker i den frågan.
 
Kul att dem bygger själva! Jag hade dock ökat på till minst 80m2.

Säkerhetstänket var helt okej tycker jag, man får vara försiktig om man inte orkar med ställningar överallt, det har funkat i några hundra år. Även om en zipup hade hjälpt rätt mycket här
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.