G Guzzen1 skrev:
För att vara mer precis angående idioti så är det att upprepa samma misstag och förvänta sig ett annat resultat, men det är ju så svensken i gemen gör.
Att folket skulle börja ta ansvar för det samhälle vi lever i och tvinga politikerna att genomföra det som gynnar ländet lär vi nog aldrig få uppleva. Bättre då att följa någon influenser som visar upp sitt påhittade flashiga liv och som blir rik på idioternas klick.
Hej Guzzen1

Vad menar du gynnar landet? Tala gärna klarspråk.

I inlägg #1 386, #1 358 har jag bland annat tekniskt och baserat på fysikaliska lagar beskrivit varför effektavgifter möjliggör att hålla nere elnätskostnaderna genom att undvika att behöva bygga ut och bygga om till alltför överdimensionerade elnät för att kunna hålla nere spänningsvariationer och effektförluster.

Detta i redan byggda elnät dimensionerade efter Velanders formel. När sedan näten är byggda, så ändrars kundbeteendet med bland annat med elbilsladdning, solceller och korta höga effektuttag.

Angående Velanders formel se här, två länkar.

”Velanders formel som är en enkel metod för att uppskatta toppeffekter. Velanders formel behöver bara årsenergi och vetskap om kundkategori med tillhörande Velanderkonstanter för beräkning av uppskattad toppeffekt.”
https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1223815/FULLTEXT01.pdf

”Sammanlagring med Velanders formel”
https://www.pluggakuten.se/trad/sammanlagring-med-velanders-formel/

Med effektavgifter får vi elanvändare en möjlighet (om vi vill) att hålla nere elnätets kostnadsökningar för vår egen del.

Hur menar du att vi skall dimensionera elnäten för att kunna hålla nere elnätskostnaden framöver?

Redigerat:
  • Älska
  • Gilla
LennartMimmi och 2 till
  • Laddar…
Attitudeswe
Vårat hushåll verkar använda mest effekt i snitt kl 02-05 samt 20-22 (om man räknar bort bilen).

Blir rätt kraftiga spikar vissa kalla nätter dock...

Graf med energiförbrukning per timme visar toppförbrukning på 7,000 kWh kl 17-21 och andra höga spikar. Data från oktober-november 2024.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

pacman42 pacman42 skrev:
Nu har jag inte effekttariff med beräkning på halva effekten på natten som de med Ellevio får till nästa år, men denna bilden visar att det hade passat mig ganska bra...

[bild]

Uppvärmning av badtunna och laddning av laddybriden på natten. Frugans bil var dock nyladdad natten innan. Den laddar med 11 kW så den skulle jag behöva smeta ut över många timmar (en kvart i timmen exempelvis).
Göteborgs Energi kommer högst troligt införa tidsdifferentierad tariff nån gång under 2025. Nämns bland annat i ett webinar om "Effekthandel Väst" på deras hemsida. Har även hört det från andra anställda.

Senast 1/1 2026 är nog en lågoddsare

Som svar på en insändare i GP så antydde de 1/1-2027, men det kan ju vara för att inte lova tidigare än vad de ändå måste hålla.

• Gilla
PurreP
  • Laddar…
C
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Vårat hushåll verkar använda mest effekt i snitt kl 02-05 samt 20-22 (om man räknar bort bilen).
Blir rätt kraftiga spikar vissa kalla nätter dock...
Ser likadant ut här (och säkert för de flesta andra med elbaserad uppvärmning).
På vintern får man ju dock lite "valuta" för pengarna då det är många kalla timmar.
Tråkigare på vår/höst när det bara är en handfull kalla dagar som blir prissättande.

Så här ser mitt ut och konstant en topp vid matlagningen och varje dag. Hur ska den undvikas, kan någon förklara. Den delen hamnar ovanför övrigt rätt bra och utlöser effektavgiften. Sen tillkommer tvätten vissa förmiddagar och är ungefär lika med matlagningen.

• Bar chart showing hourly energy consumption with a peak around 18:00 on November 14, 2024, potentially related to cooking activities.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ofta man man tillfälligt dra ner värmen när man har den toppen. Men det beror ju lite på husets egenskaper.

J jonaserik skrev:
Så här ser mitt ut och konstant en topp vid matlagningen och varje dag. Hur ska den undvikas, kan någon förklara. Den delen hamnar ovanför övrigt rätt bra och utlöser effektavgiften. Sen tillkommer tvätten vissa förmiddagar och är ungefär lika med matlagningen.
Med de låga peakarna så behöver du inte bry dig...
...vi som bryr oss ligger på mycket högre siffror. Detta är mina från senaste dygnet:
Graf över energiförbrukning och effektanvändning senaste dygnet, med varierande peakar över tid.

• Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
C
J jonaserik skrev:
Så här ser mitt ut och konstant en topp vid matlagningen och varje dag. Hur ska den undvikas, kan någon förklara.
Är väl ganska uppenbart? Du får väl äta kall mat eller gå ut och äta?

Skämt åsido har du inte elvärme, antar jag(?)
Ser ju ut att vara "hushållsel" så känner du att du verkligen vill göra något åt det så är det bara att sprida ut användningen av elslukande apparater. Räcker dock med att du gör bort dig 3-5 gånger på en månad så är du rökt ändå...

J jonaserik skrev:
Om man orkar med en rejäl dos micromanagement så kan man anpassa sitt matlagande och tvättande så att förbrukningen delas upp på två perioder. Dvs inte börja sin matlagning strax efter hel timme och förbruka all el under samma period, utan börja lite innan hel timme så att ungefär hälften av elen konsumeras innan hel timme.

Frågan är dock hur mycket du skulle spara på det. 50 kr i månaden, max? Jag hade inte tyckt det varit värt omaket, utan bara haft tumregeln att inte köra tvätt och matlagning samtidigt.

Hänger med en del på det som skrivs, har vedpanna. Det som kommer att bekymra mig en del, är när sommaren kommer och poolen öppnas, med reningsdelen och solfångare. Cirkpumpen måste gå för att inte solfångarna ska koka. Men den som lever får se. Klart oavsett liten eller stor förbrukning av någon, så blir det att sitta i rävsaxen. Medelvärdet kommer alltd överskidas hur man än gör, finns inte på kartan att ha konstanta staplar på en graf för en månad.

Pumpen borde väl inte ha särskilt hög effekt?

J jonaserik skrev:
Hej jonaserik

Som jag skrev i inlägg #1 386, ”Det kommer alltid att finnas en undre gräns för vad elnäten till exempel kostar att bygga, bygga om, underhålla samt betala förlustkostnader för. Därför så kan rimligen en del som idag t.ex. har liten elenergiöverföring via elnätet att tycka att när effektavgifter införs, att detta inte minskar deras elnätskostnader.”

Modellen för effektavgifter har (som jag förstår det) med avsikt gjorts enkel. Betydligt enklare än vad den behövt vara för att bli ännu rättvisare än den nu kan vara.

Kostnaderna för elnäten varierar över tiden men som elnätskunder vill vi helst inte ha någon variation alls.

MEN, det kostar att få tillgång till ett elnät som ersätter att man skulle vara tvungen att generera sin egen elkraft dygnet om, året om, (med vissa undantag för driftsavbrott vid kraftigt oväder).

De som inte använder elkraft för husets värme och varmvatten utan till exempel eldar med ved, har fjärrvärme eller motsvarande riskerar att vara de som kan komma att tycka, när effektavgifter införs, att detta inte minskar deras elnätskostnader.

Du får ursäkta mig Martin Lundmark , men jag är inte intresserad av byggnation eller annat som har med linjer att göra och tror inte andra som behöver EL, är intresserade av det heller. Intresset ligger till 100 % av hur plånboken dräneras av av detta med effekttaxa och inget annat.

• Gilla
Mr Stirling
  • Laddar…
Effekttaxan dränerar inte plånböcker. Det är bara en viss omfördelning av nätavgiften. Att nätkostnaden är hög beror inte på någon effekttaxa.

• Gilla
  • Haha
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.