M Martin Lundmark skrev:
Det är definitivt ett bekymmer att framför allt EON och Ellevio drivs av aktieägarnas vinstintresse, det vore ett mindre bekymmer om ägarna till elnäten, är staten eller kommunen, där de elnätsanslutna beskattas.
Ellevio ägs till hälften av AMF Pension, Folksam och Tredje AP-fonden så där finns det i alla fall lite svensk nytta på avkastningen.

Eon ingen nytta alls.

4774 4774 skrev:
Det enda nätägare enligt lag är ålagda att göra är att bygga elnät anpassade till verkligheten samt ta hur mycket de vill av kunderna.

Det är där det står mig upp i halsen. Jag förstår att det kostar att bygga nytt och att bygga ut och förstärka, men vad är det då vi betalar in varje månad för om inte just för detta samt underhåll. Därav så om nätägarna hade haft en långsiktig planering för nätet så torde de även kunna anpassa ekonomin efter den och själva investerat pengar för framtiden.
Inte bekosta oss igen för något de med planering hade löst med redan intjänade pengar.
Hej 4774

Jag är själv en pensionär och elnätskund som bor i prisområde 1 där lokalbefolkningen har hört och sett laxälvarnas brus försvinna där man bor, arbetar och tillbringar sin fritid. Detta för att det kunde byggas vattenkraftstationer.

Därifrån kan elkraften via flera stora luftledningar, som tydligt syns där många av kommuninnevånarna bor, arbetar och tillbringar sin fritid. I många fall för att elkraften skall kunna föras söderut.

Många privatpersoner har därigenom förlorat mark och vackra vyer (oftast utan ersättning).

Här runtomkring har många kommuner inte sålt ut sina elnät, något som genom försäljningen hade kunnat ge skattelättnader (ett tag). Utan kommunerna här har undvikit denna (kortvariga) intäkt och äger nu elnätsbolaget vars elnätskunder de i de flesta fall samtidigt beskattar.

Jag tycker att även de, som är anslutna till dessa ca 150 elnätsbolag borde få höra beskrivningar, gällande; ”Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet?”.

Jag försvarar inte hur alla elnätsbolag agerar, de agerar självständigt inför sina anslutna elnätskunder övervakade av Energimarknadsinspektionen.

När jag skriver inlägg i denna tråd så försöker skriva till alla elnätskunder. Inkluderande de som till exempel inte har EON och Ellevio som ägare av elnäten, de är anslutna till.

Även dessa kan behöva få synpunkter på; ”Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet?”.

Redigerat:
  • Gilla
Mr. Gullberg och 3 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Ellevio ägs till hälften av AMF Pension, Folksam och Tredje AP-fonden så där finns det i alla fall lite svensk nytta på avkastningen.

Eon ingen nytta alls.
Hej Dilato

Jag kan hålla med att det kan finnas en viss sannolikhet att en viss elnätskund (X) även har pension från AMF Pension, Folksam och Tredje AP-fonden.

Men samtidigt är det mera sannolikt att det är elnätskunderna i andra elnätsområden som betalat in överskott till AMF Pension, Folksam och Tredje AP-fonden gällande just denne elnätskund (X).

Det är betydligt mer sannolikt gällande elnätskunder i elnät som i ägs av kommunala bolag att de betalar skatt till den kommunen.

• Gilla
erik_83
  • Laddar…
4774
M Martin Lundmark skrev:
Hej 4774

Jag är själv en pensionär och elnätskund som bor i prisområde 1 där lokalbefolkningen har hört och sett laxälvarnas brus försvinna där man bor, arbetar och tillbringar sin fritid. Detta för att det kunde byggas vattenkraftstationer.

Därifrån kan elkraften via flera stora luftledningar, som tydligt syns där många av kommuninnevånarna bor, arbetar och tillbringar sin fritid. I många fall för att elkraften skall kunna föras söderut.

Många privatpersoner har därigenom förlorat mark och vackra vyer (oftast utan ersättning).

Här runtomkring har många kommuner inte sålt ut sina elnät, något som genom försäljningen hade kunnat ge skattelättnader (ett tag). Utan kommunerna här har undvikit denna (kortvariga) intäkt och äger nu elnätsbolaget vars elnätskunder de i de flesta fall samtidigt beskattar.

Jag tycker att även de, som är anslutna till dessa ca 150 elnätsbolag borde få höra beskrivningar, gällande; ”Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet?”.

Jag försvarar inte hur alla elnätsbolag agerar, de agerar självständigt inför sina anslutna elnätskunder övervakade av Energimarknadsinspektionen.

När jag skriver inlägg i denna tråd så försöker skriva till alla elnätskunder. Inkluderande de som till exempel inte har EON och Ellevio som ägare av elnäten, de är anslutna till.

Även dessa kan behöva få synpunkter på; ”Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet?”.
Tyvärr är elmarknadsinspektionen tandlös mot Ellevio, Eon med flera. Har själv personlig kontakt med denna myndighet och vet hur de verkligen sliter i motvind mot dessa bjässar som styr elnätet här i Stockholm län som är ab företag med rent vinstintresse.

Jag håller med dig om att det är nätägarna som ska svara på "Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet" men bytt till " Vad tänker ni göra för att inte ha effektavgift som drabbar kunderna?"
Så vi tänker nog lika egentligen, bara från 2 olika vinklar 😀

• Gilla
Ganescha och 2 till
  • Laddar…
Jag skulle vilka påstå att effektavgiften inte drabbar kunderna. Den medför en rättvisare fördelning av nätavgiften. Problemet är att de trissar upp nätavgifterna onödigt högt.

• Gilla
  • Haha
4774 och 3 till
  • Laddar…
4774 4774 skrev:
Jag håller med dig om att det är nätägarna som ska svara på "Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet" men bytt till " Vad tänker ni göra för att inte ha effektavgift som drabbar kunderna?"
Så vi tänker nog lika egentligen, bara från 2 olika vinklar 😀
Hej 4774

Jag har INTE skrivit; ”att det är nätägarna som ska svara på "Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet".

Jag syftade på elnätskunderna inte elnätsbolagen.

Eftersom vi köper elenergin från ett bolag och betalar elnätskostnaden till ett annat (separat bolag) som inte (får) samverka, så ser jag effektavgiften som en möjlighet även för elanvändare att hålla nere sina elnätskostnader.

Det kommer alltid att finnas en undre gräns för vad elnäten till exempel kostar att bygga, bygga om, underhålla samt betala förlustkostnader för. Därför så kan rimligen en del som idag t.ex. har liten elenergiöverföring via elnätet att, när effektavgifter införs, tycka att detta inte minskar deras elnätskostnader.

Med detta sagt, så kan man se effektavgifter som en möjlighet att inte ”överbetala” för sin andel i elnätet.

Har man, som elanvändare, styrt sitt nyttjande av elnätet mot ett jämt effektflöde (där elnäten till exempel fysikaliskt har minsta spänningsfallsvariationer och effektförluster) och kostnaden därigenom, för elnäten kan hållas nere.

Då får dessa elnätsanslutna kunder, en möjlighet till att deras elnätskostnader hålls nere, genom införandet av effektavgiften.

Man betalar då mindre för sin del av elnätsanvändningen. Den som belastar elnäten mer, betalar följaktligen då även mer, för sin högre elnätsbelastning, genom effektavgifterna.

Det kan man se som en rättvisare fördelning av nätavgiften, som även ”Daniel 109” skrev.

Redigerat:
Attitudeswe
Min bil är alltid med och skapar min 7.5kW effekttop, men var sugen på att kolla hur högt jag skulle ligga utan bilen, så fixade en analys:

https://github.com/sander-visser/py-playground/blob/main/tibber_easee_peak_power_analyzer.py

python c:\Temp\tibber_easee_peak_power.py
Scanning home of Sander Visser
Scanning peak power from 2024-10-20 21:00:00Z to 2024-11-20 20:00:00Z
Found power peak 5.535 kWh/h to have occured at 2024-11-20T02:00:00+00:00
Found power peak 5.496 kWh/h to have occured at 2024-11-08T01:00:00+00:00
Found power peak 5.092 kWh/h to have occured at 2024-10-30T03:00:00+00:00

• Gilla
4774
  • Laddar…
Skymag Skymag skrev:
Vi tänker inte hantera den nya avgiften på något sätt alls. Det är bara att betala lite mer och acceptera läget med ständiga kostnadsökningar på alla fronter som husägare.
Javisst. Göra på det typiska svenska beteendet, tiga och lida. Att gemensamt högljutt protestera och kräva att politikerna agerar är inte att tänka på. Varför i hlvt ska denna idioti accepteras?

• Gilla
Mr Stirling och 1 till
  • Laddar…
G Guzzen1 skrev:
Javisst. Göra på det typiska svenska beteendet, tiga och lida. Att gemensamt högljutt protestera och kräva att politikerna agerar är inte att tänka på. Varför i hlvt ska denna idioti accepteras?
Du har ju nästan svarat på frågan du ställer. Ett tydligare svar är att en majoritet av svenskarna är idioter. Idioter röstar på idioter och så får vi som resultat ett land som är nära havererat på de flesta områden.

En typisk idiot tror på politikernas sagor trots att de i många fall under lång tid har agerat precis tvärtemot sagorna de levererar när det är dags för val. Hur kan det vara så svårt att studera verkligheten och jämföra med sagorna. Titta t ex på alla påstådda satsningar inom många områden. Några exempel: sjukvården, järnvägen, vägar, rättsväsende, miljöförstörelse (skiter man ofta i genom att bara ljuga om klimat), energipriser, inflation, ständigt försämrad ekonomisk utveckling osv osv osv.

Gussen: På grund av att det inte är idioti utan ett vettigt sätt att fördela nätkostnaden på.

Redigerat:
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Nu har jag inte effekttariff med beräkning på halva effekten på natten som de med Ellevio får till nästa år, men denna bilden visar att det hade passat mig ganska bra...

Graf över elförbrukning i kWh under 7 dagar, med tydliga markeringar för energiförbrukning och power usage, inklusive nattsänkning.

Uppvärmning av badtunna och laddning av laddybriden på natten. Frugans bil var dock nyladdad natten innan. Den laddar med 11 kW så den skulle jag behöva smeta ut över många timmar (en kvart i timmen exempelvis).

G Guzzen1 skrev:
Vad är det som är idiotiskt med att fördela kostnaden efter nyttjandegraden?

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
M
pacman42 pacman42 skrev:
Man kan ifrågasätta en hel del, men du måste göra skillnad på vinsterna i elnätsdelen och vinsterna i andra delar av företaget. Elnäten gör inga miljardvinster
Nu får ni ta i åtanke att det är en ca tio år gammal artikel, i dag har dom det inte så fett😅

• Artikel från 2015 om eljättarnas vinster i Sverige, med fokus på Fortum Distribution som nu heter Ellevio.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M
Artikeln är saxad från SVT nyheter🧐

T TommyC skrev:
Du har ju nästan svarat på frågan du ställer. Ett tydligare svar är att en majoritet av svenskarna är idioter. Idioter röstar på idioter och så får vi som resultat ett land som är nära havererat på de flesta områden.

En typisk idiot tror på politikernas sagor trots att de i många fall under lång tid har agerat precis tvärtemot sagorna de levererar när det är dags för val. Hur kan det vara så svårt att studera verkligheten och jämföra med sagorna. Titta t ex på alla påstådda satsningar inom många områden. Några exempel: sjukvården, järnvägen, vägar, rättsväsende, miljöförstörelse (skiter man ofta i genom att bara ljuga om klimat), energipriser, inflation, ständigt försämrad ekonomisk utveckling osv osv osv.
För att vara mer precis angående idioti så är det att upprepa samma misstag och förvänta sig ett annat resultat, men det är ju så svensken i gemen gör.
Att folket skulle börja ta ansvar för det samhälle vi lever i och tvinga politikerna att genomföra det som gynnar ländet lär vi nog aldrig få uppleva. Bättre då att följa någon influenser som visar upp sitt påhittade flashiga liv och som blir rik på idioternas klick.

• Gilla
Mr Stirling
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.