96 244 läst · 1 368 svar
96k läst
1,4k svar
Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet?
Attitudeswe skrev:Fast nätet skall klara 20% fler middagstillagningar än förr och skall framöver klara 100% mer energianvändning i industrin + dom 5-10% som elektrifierad trafik kommer att behöva.
Så det är klar att det blir billigare för oss konsumenter om vi håller nere årets toppeffekt så att nätet kan stärkas på rätt ställen.
Det enda nätägare enligt lag är ålagda att göra är att bygga elnät anpassade till verkligheten samt ta hur mycket de vill av kunderna.M Martin Lundmark skrev:Hej 4774
Nätägaren måste hålla sig till regelverket.
Nätägaren får inte agera proaktivt, d.v.s. bygga nät utifrån hur han tror att framtiden blir.
Det är vi som är anslutna till elnätet som genom att t.ex. efterfråga en kraftigare elanslutning eller att få ansluta en solcellsanläggning och mata in eleffekt, som kan ställa ett krav att nätägaren skall agera och då eventuellt behöva förändra elnätet.
Elnätsägaren får inte neka en elanslutning. Men elnätsägaren får debitera oss kostnaden för det han gör, genom det regelverk som finns.
Det är där det står mig upp i halsen. Jag förstår att det kostar att bygga nytt och att bygga ut och förstärka, men vad är det då vi betalar in varje månad för om inte just för detta samt underhåll. Därav så om nätägarna hade haft en långsiktig planering för nätet så torde de även kunna anpassa ekonomin efter den och själva investerat pengar för framtiden.
Inte bekosta oss igen för något de med planering hade löst med redan intjänade pengar.
Tydligen är det så att nätbolagen inte får vara proaktiva och bygga ut i förväg utan måste vara reaktiva.. hoppsan här behövs det kablar och grejer, det måste vi ta extra betalt för ..har jag hört många ggr här på BH.4774 skrev:Det enda nätägare enligt lag är ålagda att göra är att bygga elnät anpassade till verkligheten samt ta hur mycket de vill av kunderna.
Det är där det står mig upp i halsen. Jag förstår att det kostar att bygga nytt och att bygga ut och förstärka, men vad är det då vi betalar in varje månad för om inte just för detta samt underhåll. Därav så om nätägarna hade haft en långsiktig planering för nätet så torde de även kunna anpassa ekonomin efter den och själva investerat pengar för framtiden.
Inte bekosta oss igen för något de med planering hade löst med redan intjänade pengar.
För många gånger 😉. Vet inte varför detta gullande med de stackars nätägarna som tjänar miljarder varje år på oss..D Dilato skrev: