4774
Inte
M Mr. Gullberg skrev:
Okey🤔

Tillkommande är den väl🤔 den har inte funnits på fakturan innan😏

Säkringsavgiften kommer höjas för en del och sänkas för andra, men det är ju ändå ingen avgift som du kan påverka mer än vad du vill/behöver ha som huvudsäkring.

Överföringsavgiften står mer i relation till energiförbrukningen än eventuella effekttoppar.

Så diskuterar vi dom avgifterna, så kan jag tänka mig att folk även tycker det är okej att prata elpriset🤔

Men det är ju inte vad tråden "hur vi tänker hantera den nya effektavgiften" handlar om😏

Jag kan berätta hur vi kommer "hantera" den😏

Mumla lite tyst och lägga in den för betalning, precis som alla andra räkningar😅
Jag har stående kontakt med EI och våra folkvalda men en människa kan visserligen göra mycket 😄, men inte allt tyvärr.
Det är väl upp till var och en huruvida det ids .

F fsn skrev:
Är du ens säker på hur din effektavgift ser ut under natten? Med din förmåga att styra din förbrukning, både i tid och effekt så borde du vara en av de som drabbas minst.
Jag e inte säker på någonting. Det e det som e besvärande.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Vad menar du med % belastning?
Jag menar att jag har en kontant förbrukning av el med en belastning som motsvarar min säkringsstorlek.

F
V Viktorbyggahus skrev:
Jag e inte säker på någonting. Det e det som e besvärande.
Då är du ju precis målgruppen för de jag menar. Hetsar upp dig för nåt som du uppenbarligen inte vet hur det påverkar dig.

F fsn skrev:
Då är du ju precis målgruppen för de jag menar. Hetsar upp dig för nåt som du uppenbarligen inte vet hur det påverkar dig.
-Jag är säker på att dom uppdelade intressena (produktion, underhåll, överföring, sälj) och ansvarsområdena sätter befolkningen i kläm.
-Jag är säker på att den kostnadsmodellen som införts och de räkneexempel som listats innebär en försämring för mig.
-Jag är säker på att kostnadsmodellen har lika stor effekt på näthälsan som plastpåseskatten har på miljön.
-Jag är säker på att vattenfall inte har övergått till effekttaxan.
-Jag är säker på den kan realiseras/implementeras på olika sätt.

Jag är osäker på varför du hetsar upp dig över andras upprördhet.

• Gilla
lodin92
  • Laddar…
Upprördheten tyck ju mest bero på okunskap.

F
V Viktorbyggahus skrev:
-Jag är säker på att dom uppdelade intressena (produktion, underhåll, överföring, sälj) och ansvarsområdena sätter befolkningen i kläm.
-Jag är säker på att den kostnadsmodellen som införts och de räkneexempel som listats innebär en försämring för mig.
-Jag är säker på att kostnadsmodellen har lika stor effekt på näthälsan som plastpåseskatten har på miljön.
-Jag är säker på att vattenfall inte har övergått till effekttaxan.
-Jag är säker på den kan realiseras/implementeras på olika sätt.

Jag är osäker på varför du hetsar upp dig över andras upprördhet.
Du är uppenbart hysterisk, andas i en påse en stund och se om det släpper. Funkar det inte, tejpa fast påsen. Tycker du jag verkar påtagligt upphetsad?

F
D Daniel 109 skrev:
Upprördheten tyck ju mest bero på okunskap.
Ja, det är komiskt. Hetsa upp sig över nåt man inte öht vet vad det får för uttryck. Snacka om att göra det svårt för sig.

C
V Viktorbyggahus skrev:
Jag menar att jag har en kontant förbrukning av el med en belastning som motsvarar min säkringsstorlek.
Nu tvivlar jag mycket starkt att så verkligen är fallet, men har du konstant 100% belastning av din huvudsäkring ligger du ju i den absoluta sweet-spoten där du kommer att betala allra minst per kWh.

V Viktorbyggahus skrev:
Jag menar att jag har en kontant förbrukning av el med en belastning som motsvarar min säkringsstorlek
Ska jag tolka det som att du beskriver att dina abonnemangssäkringar är på 25 A och att du nyttjar dessa, fullt ut, under 6 timmar/dygn (mellan 00:00-06:00).
V Viktorbyggahus skrev:
Förutom vi som använder ca 90% av vårt elbehov mellan 00:00-06:00 och då har en effekt på ca 16kw konstant igång. Vi som lagt energin till nätets låglasttimmar.
Desto fler som skulle följa ditt exempel, då innebär det att denna tid rimligen inte längre är ”nätets låglasttimmar”. Det skulle då istället innebära ett dåligt utnyttjande av elnäten, om belastningen i elnäten skulle koncentreras till 6 h /dygn och rimligen kräva en kostsam utbyggnad av elnäten.

Ett dåligt utnyttjande av elnäten, det är det som effektavgiften vill förhindra

M
F fsn skrev:
Ja, det är komiskt. Hetsa upp sig över nåt man inte öht vet vad det får för uttryck. Snacka om att göra det svårt för sig.
Eller så har han räknat ut att sina effekttoppar på 16kW leder till stora kostnader och tänker på hur kallt det blir i skogen under en gran till vintern😉

F
M Martin Lundmark skrev:
Ska jag tolka det som att du beskriver att dina abonnemangssäkringar är på 25 A och att du nyttjar dessa, fullt ut, under 6 timmar/dygn (mellan 00:00-06:00).

Desto fler som skulle följa ditt exempel, då innebär det att denna tid rimligen inte längre är ”nätets låglasttimmar”. Det skulle då istället innebära ett dåligt utnyttjande av elnäten, om belastningen i elnäten skulle koncentreras till 6 h /dygn och rimligen kräva en kostsam utbyggnad av elnäten.

Ett dåligt utnyttjande av elnäten, det är det som effektavgiften vill förhindra
Härligt… bara lite drygt 40000kWh/år då…….

Fast just nu är det rätt bra utnyttjande av elnätet så jag förstår inte vad du skall bråka om. Han har uppenbarligen all kapacitet som behövs för att styra om för att hitta ekonomisk sweet spot.

• Gilla
Mr. Gullberg
  • Laddar…
F fsn skrev:
Härligt… bara lite drygt 40000kWh/år då…….

Fast just nu är det rätt bra utnyttjande av elnätet så jag förstår inte vad du skall bråka om. Han har uppenbarligen all kapacitet som behövs för att styra om för att hitta ekonomisk sweet spot.
Hej
Jag bråkar inte
Istället försöker jag förklara varför elnätskostnader kan öka när många agerar på samma sätt.

F
M Martin Lundmark skrev:
Hej
Jag bråkar inte
Istället försöker jag förklara varför elnätskostnader kan öka när många agerar på samma sätt.
Tror du inte de flesta förstår det? Det är extremt grundläggande.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
F fsn skrev:
Tror du inte de flesta förstår det? Det är extremt grundläggande.
Hej
Jag håller med att det är grundläggande.
Men ändå förstår många inte varför ibland, de redan byggda elnäten måste förstärkas och elnätskostnaderna ökar när vi elanvändare förändrar vår elanvändning.
Det finns t.ex. de som tror att elnäten är byggda för att alla skall kunna ta ut 25 A även om det sker samtidigt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.