F fsn skrev:
Och vad exakt är det med er som har 90% av ert elbehov (vem har det, skulle starkt ifrågasätta det) mellan 00-06?
Vi har det. Och vi har på så vis kunnat ändra till vattenfalls högtidstariff vilket kostar 20 öre nattetid i nätavgift.

tibber rankar oss som högsta percentilen gällande medelpris för el. Dvs vi tillhör gruppen som har lägst medelpris på inköpt el månad efter månad. Oavsett årstid.

Diskmaskin, tvättmaskin på natten. vvb, och värmemagasin värms nattetid. Bil laddas då också. Behövs extra värme på dagen eldar vi i kamin.

Det är väldigt övervakat och väldigt medvetet designat.

F
V Viktorbyggahus skrev:
Vi har det. Och vi har på så vis kunnat ändra till vattenfalls högtidstariff vilket kostar 20 öre nattetid i nätavgift.

tibber rankar oss som högsta percentilen gällande medelpris för el. Dvs vi tillhör gruppen som har lägst medelpris på inköpt el månad efter månad. Oavsett årstid.

Diskmaskin, tvättmaskin på natten. vvb, och värmemagasin värms nattetid. Bil laddas då också. Behövs extra värme på dagen eldar vi i kamin.

Ok. Och exakt vad är då ditt problem?

F fsn skrev:
Ok. Och exakt vad är då ditt problem?
Du gjorde ett påstående om folks att människor är okunniga inom detta och det är därför de är oroliga och klagar när dom i själva verket inte kommer märka någon skillnad.

Jag påpekar att det finns en grupp som är upprörda för de faktiskt förstår vsd detta innebär och att det kommer bli sämre för dem trots att de egentligen bidrar med större nätnytta än.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
F
V Viktorbyggahus skrev:
Du gjorde ett påstående om folks att människor är okunniga inom detta och det är därför de är oroliga och klagar när dom i själva verket inte kommer märka någon skillnad.

Jag påpekar att det finns en grupp som är upprörda för de faktiskt förstår vsd detta innebär och att det kommer bli sämre för dem trots att de egentligen bidrar med större nätnytta än.
Hur vet du att det kommer att påverka dig negativt?

V Viktorbyggahus skrev:

Hej Viktorbyggahus

Naturligtvis så blir det så, eftersom elenergin köper ni från ett bolag och elnätskostnaden betalar ni till ett annat bolag som inte samarbetar (inte får samarbeta) gällande sin prissättning.

Ni har optimerat att sänka elenerginkostnaden och styra när ni använder den, men samtidigt inte tagit hänsyn till hur ni belastar elnätet. Det jag (för ca 20 år sedan) försökt få villaägarföreningen att börja upplysa villaägare om. Jag beklagar att det gick dåligt.

Förutom diskussionen med Villaägarföreningen så skrev jag inlägg ”på nätet” (som nog inte går att hitta idag). En person som höll med om det jag skrev, gällande val av luft-luft värmepumpar som krävde elspets när det var ordentligt kallt, startade en hemsida som jag tror hette ”Stoppa Pumparna” som fanns några år och som sedan försvann. Någon som minns den?

Det du nu får göra är att utvärdera om besparingen genom styrningen av elenergiuttaget ”äts upp” av kostnaden för effektavgiften.

Du skriver; ”Jag påpekar att det finns en grupp som är upprörda för de faktiskt förstår vsd detta innebär och att det kommer bli sämre för dem trots att de egentligen bidrar med större nätnytta än.” Vad menar du här med att ;"de egentligen bidrar med större nätnytta”?

M Martin Lundmark skrev:
Hej Viktorbyggahus

Naturligtvis så blir det så, eftersom elenergin köper ni från ett bolag och elnätskostnaden betalar ni till ett annat bolag som inte samarbetar (inte får samarbeta) gällande sin prissättning.

Ni har optimerat att sänka elenerginkostnaden och styra när ni använder den, men samtidigt inte tagit hänsyn till hur ni belastar elnätet. Det jag (för ca 20 år sedan) försökt få villaägarföreningen att börja upplysa villaägare om. Jag beklagar att det gick dåligt.

Förutom diskussionen med Villaägarföreningen så skrev jag inlägg ”på nätet” (som nog inte går att hitta idag). En person som höll med om det jag skrev, gällande val av luft-luft värmepumpar som krävde elspets när det var ordentligt kallt, startade en hemsida som jag tror hette ”Stoppa Pumparna” som fanns några år och som sedan försvann. Någon som minns den?

Det du nu får göra är att utvärdera om besparingen genom styrningen av elenergiuttaget ”äts upp” av kostnaden för effektavgiften.
Vi har programmerat in det i home assistant. Så den kommer beräkna detta. Iallafall för tidstariffen som vi har. Gällande effekttaxan får vi se. Även där kan vi göra automatiska beräkningar utifrån en fördefinerad nivå. Dvs vi kanske stryper huset vid 12kw för att inte komma över dagens taxa.

F fsn skrev:
Hur vet du att det kommer att påverka dig negativt?
För att dom exemplena som lagts ut på nätet och även i denna tråd visar att kostnaden är ungefär densamme som idag vid 50-60% belastning. Och vi ligger på 100% belastning.

F
M Martin Lundmark skrev:
Hej Viktorbyggahus

Du skriver; ”Jag påpekar att det finns en grupp som är upprörda för de faktiskt förstår vsd detta innebär och att det kommer bli sämre för dem trots att de egentligen bidrar med större nätnytta än.” Vad menar du här med att ;"de egentligen bidrar med större nätnytta”?
Samtidigt är det så att han belastar nätet när extremt få andra troligtvis gör det. Åtminstone just nu.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
F
V Viktorbyggahus skrev:
För att dom exemplena som lagts ut på nätet och även i denna tråd visar att kostnaden är ungefär densamme som idag vid 50-60% belastning. Och vi ligger på 100% belastning.
Är du ens säker på hur din effektavgift ser ut under natten? Med din förmåga att styra din förbrukning, både i tid och effekt så borde du vara en av de som drabbas minst.

M
D Daniel 109 skrev:
Effektavgiften är ett sätt att omfördela nätkostnaderna. Inte en tillkommande kostnad. Så man kan inte diskutera den utan att ta med säkringsavgiften och överföringsavgiften.
Okey🤔

Tillkommande är den väl🤔 den har inte funnits på fakturan innan😏

Säkringsavgiften kommer höjas för en del och sänkas för andra, men det är ju ändå ingen avgift som du kan påverka mer än vad du vill/behöver ha som huvudsäkring.

Överföringsavgiften står mer i relation till energiförbrukningen än eventuella effekttoppar.

Så diskuterar vi dom avgifterna, så kan jag tänka mig att folk även tycker det är okej att prata elpriset🤔

Men det är ju inte vad tråden "hur vi tänker hantera den nya effektavgiften" handlar om😏

Jag kan berätta hur vi kommer "hantera" den😏

Mumla lite tyst och lägga in den för betalning, precis som alla andra räkningar😅

• Gilla
4774
  • Laddar…
M Mr. Gullberg skrev:
Det intressanta är att 7,5kW är:
68,18% av 16A (11kW)
54,34% av 20A (13,8kW)
43,48% av 25A (17,25kW)
Huvudsäkringar till huset är ofta av D-karaktäristik (åtminstone C). Det är inga problem att ligga på 50% mer effekt än märkeffekten på dessa under några timmar i sträck. Jag körde min 16A elbilsladdare på 10A säkring (karatäristik C) i tre år innan jag stoppade i en 16A säkring, jag glömde bort att jag inte hade någon 16A säkring hemma när jag driftsatte den...

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
C
V Viktorbyggahus skrev:
Vad menar du med % belastning?

M Mr. Gullberg skrev:
Okey🤔

Tillkommande är den väl🤔 den har inte funnits på fakturan innan😏

Säkringsavgiften kommer höjas för en del och sänkas för andra, men det är ju ändå ingen avgift som du kan påverka mer än vad du vill/behöver ha som huvudsäkring.

Överföringsavgiften står mer i relation till energiförbrukningen än eventuella effekttoppar.

Så diskuterar vi dom avgifterna, så kan jag tänka mig att folk även tycker det är okej att prata elpriset🤔

Men det är ju inte vad tråden "hur vi tänker hantera den nya effektavgiften" handlar om😏

Jag kan berätta hur vi kommer "hantera" den😏

Mumla lite tyst och lägga in den för betalning, precis som alla andra räkningar😅
Då har man inte förstått vad det handlar om. Det handlar om en omfördelning av nätavgifterna. Det är separerat från elhandeln.

F fsn skrev:
Samtidigt är det så att han belastar nätet när extremt få andra troligtvis gör det. Åtminstone just nu.
Hej fsn

Ett uppbyggt elnät till villor ändras (byggs inte om) säsongsvis. I många fall så är effektbelastningen större vintertid och i områden med elbaserad uppvärmning, och då nog så stor på natten som på dagen.

Om "Viktorbyggahus" använder en effekt på ca 16 kW, konstant igång mellan 00:00-06:00 året om. Då skulle jag inte påstå att; ” han belastar nätet när extremt få andra troligtvis gör det”.

Utan då har han lagt ett genomsnittligt effektuttag, per dygn, på ca 4 kW under 6 timmar. Det som effektavgiften försöker få oss att undvika. Det vill säga, det som Villaägarföreningen borde ha lärt ut till oss.

Det är en balansgång att utforma effektavgiften så att den blir enkel, att förstå och tillämpa, samtidigt som den uppfyller syftet att styra effektflödet genom elnätet med så få variationer som möjligt.

Rimligen så kommer effektavgiften utformning inte vara statisk, år efter år. Utan den kommer troligen att justeras allteftersom vi elanvändare ändrar vårt beteende, så att effektflödet i elnätet blir allt mera konstant.

Redigerat:
M
C cpalm skrev:
Vad menar du med % belastning?
På 16A beräknas kunna ta ut 11kW på och då blir 7,5kW en viss procent utav det tex🤔

Ojdå😅 fick för mig det var mitt inlägg du frågade om😅 Sorry😁

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.