M Martin Lundmark skrev:
Som villaägare (hus köptes 1994) blev jag erbjuden att bli medlem i Villaägareföreningen
FYI :Jag blev medlem när jag bytte elbolag till Skellefteå kraft, det ingick ett års gratis sådant, jag är alltså inte medlem av egen vilja eller övertygelse.🤓

D Dilato skrev:
FYI :Jag blev medlem när jag bytte elbolag till Skellefteå kraft, det ingick ett års gratis sådant, jag är alltså inte medlem av egen vilja eller övertygelse.🤓
Hej
Intressant

Kan man inte lämna ett medlemskap?

M Martin Lundmark skrev:
HejI ntressant
Kan man inte lämna ett medlemsskap?
Klart man kan men vad är nyttan, det kostar inget och man har noll förpliktelser men har rätt att nyttja förmåner om man vill...

D Dilato skrev:
Klart man kan men vad är nyttan, det kostar inget och man har noll förpliktelser men har rätt att nyttja förmåner om man vill...
Hej
Då är det väl det jag ”offrar” för att protestera mot att villaägareföreningen inte vill hjälpa villaägare i elenergifrågor

Jag är otroligt besviken att vi inte genom föreningen kan hjälpa villaägare i elkraftfrågor

Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej
Då är det väl det jag ”offrar” för att protestera mot att villaägareföreningen inte vill hjälpa villaägare i elenergifrågor
Min protest blir då att orsaka dom en kostnad, medans din protest går helt obemärkt för jag antar att du inte meddelat dom om det 😉
Jag har inget emot att dom finns eller vad dom gör...

D Dilato skrev:
Min protest blir då att orsaka dom en kostnad, medans din protest går helt obemärkt för jag antar att du inte meddelat dom om det 😉
Hej
Naturligtvis så har jag upprepade gånger förklarat att jag inte vill gå med när de försökte värva mig och förklarat orsaken

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
M
M Martin Lundmark skrev:
Mr. Gullberg

Det har rimligen gjort skillnad för de som (jag) försökt att både minska energianvändningen och samtidigt undvika effekttopparna.

Jag behövde tidigare för uppvärmning ca 21 A vid -34 grader, nu ca 8 A

Kostnadsmässigt räknar jag med att klara effektavgiften, när den kommer, med en höjd kostnad tre vintermånader och lika eller lägre kostnad de övriga månaderna. Totalt över året lika eller en mindre kostnad för elnätet.

Skaffar jag elbil ökar kostnaderna rimligen. Vi får se hur det i så fall går att styra.

Det tar ett tag att styra om hur man agerar, jag började för 20 år sedan och väljer både vitvaror och beteende utifrån detta, det har inte varit speciellt svårt för mig eller inneburit försakelser.

Det är naturligtvis ett bekymmer att framför allt EON och Ellevio drivs av aktieägarnas vinstintresse men merparten av elnäten som Vattenfall och kommuner äger ligger där elnätskunderna beskattas, då blir bekymret mindre.

Om du, som jag, startat resan att minska dina effekttoppar för 20 år sedan så hade du naturligtvis varit i ett enklare läge än om du skall börja nu.

Jag kan tyvärr inget göra åt att man inte lyssnar på goda råd….
Vi började för 16år sen så du ligger några år före😊 om man inte räknar med radhuset som vi bodde i 3år (men där va ju föreningen som skötte värmepumparna etc.)

Räknade lite på Oktoberfakturan enligt cpalms uträkning, och för att gå jämnt upp hade vi behövt hållt oss under ca 1,8kW i effekttopp☹️
Detta för att vi har en rätt låg månadsförbrukning så den sänkta överföringsavgiften inte får något direkt utslag😏

Och vidare så är det lite missvisande att använda Ellevios kalkyl då den beräknar kostnaden för hur vi nyttjat nätet enligt de "gamla spelreglerna"

I ditt fall som bor i elområde 1, så har du inte behövt lägga någon större vikt på elpriset.
Vilket spelar en väldigt stor roll här nere i område 3 och 4😏

Vissa timmar är det minuspriser och andra flera kronor per kWh exkl. påslag och skatter🤯

Så även om vi får högre nätavgift så blir det troligen billigare totalt, att köpa elen när den är som billigast🤔😏

Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
M
Just det😳

Elområde 1 och 2 har ju egentligen gynnats av att det lades ner kärnkraftverk i södra Sverige😏

Då har kapaciteten att få ner el från norra Sverige begränsats ordentligt😏

Vilket i sin tur gjort att ni klarat er från de höga elpriserna😊

Frågan är vad som händer nu, när möjligheterna att överföra mer el/effekt i ledningarna ökar🤔

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
M Mr. Gullberg skrev:
I ditt fall som bor i elområde 1, så har du inte behövt lägga någon större vikt på elpriset.
Vilket spelar en väldigt stor roll här nere i område 3 och 4😏
Hej Mr. Gullberg
Nu hängde jag nog inte riktigt med.

Hur menar du att elpriset, (som beror på att vi här har tysta älvar, vindkraftverk, ställverk och stora kraftledningar som för elkraften söderut, överallt där vi bor, arbetar eller tillbringar vår fritid) påverkar effektavgiften (som tråden handlar om)?

D Dilato skrev:
Det är väl sådana saker som gör att de har medlemmar. Folk är med för att få rabatt på färghandeln mm. Sedan påstår de att folk är med för att de står bakom deras lobbyverksamhter. Jag är inte med just för att jag inte vill att de ska kunna påstå att jag håller med dem.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
4774
Är det någon som vet om villaägarna har åstadkommit någonting överhuvudtaget de senaste åren till gagn för husägare?

M
M Martin Lundmark skrev:
Hej Mr. Gullberg
Nu hängde jag nog inte riktigt med.

Hur menar du att elpriset, (som beror på att vi här har tysta älvar, vindkraftverk, ställverk och stora kraftledningar som för elkraften söderut, överallt där vi bor, arbetar eller tillbringar vår fritid) påverkar effektavgiften (som tråden handlar om)?
Du har helt rätt, elpriset har inget alls att göra med nätavgiften eller trådrubriken👍

Och det är endast nätavgiften som jag pratat om i de första delarna i mitt inlägg 😊

"Räknade lite på Oktoberfakturan enligt cpalms uträkning, och för att gå jämnt upp hade vi behövt hållt oss under ca 1,8kW i effekttopp☹️
Detta för att vi har en rätt låg månadsförbrukning så den sänkta överföringsavgiften inte får något direkt utslag😏

Och vidare så är det lite missvisande att använda Ellevios kalkyl då den beräknar kostnaden för hur vi nyttjat nätet enligt de "gamla spelreglerna"

De andra delarna förklarar mer varför vi (i vårat hushåll) har haft det "belastningsbeteendet" som gör Ellevios kostnadskalkyl "felaktig" (i vårat fall)

Och även om vi bara ska beröra endast det som har med effektavgiften här, så borde vi ju inte prata om elöverföringsavgiften, fasta nätkostnaden eller energiskatten heller🤔

Även om de precis som elpriset har en gemensam nämnare..... Våra "plånböcker"😏

Så för att svara på din fråga: Jag menar att elpriset har troligen medverkat till den ojämna belastningen av nätet och är troligen en av orsakerna det införs en effektavgift🤔

Nu har jag inte gjort nån studie i det eller har några källhänvisningar, bara funderat för egen maskin och vädrar mina tankar😏

Redigerat:
  • Gilla
4774
  • Laddar…
Effektavgiften är ett sätt att omfördela nätkostnaderna. Inte en tillkommande kostnad. Så man kan inte diskutera den utan att ta med säkringsavgiften och överföringsavgiften.

• Gilla
ajn82
  • Laddar…
F fsn skrev:
Det är sån här dramatik som gör att jag blir rädd på riktigt och ifrågasätter folks mentala kapacitet. Räkna på det innan du skiter på dig så kanske det både klarnar och lugnar ner dig. Det är inte så illa som det ser ut. Det handlar i princip om ett styrmedel för att skala av toppar under höglasttimmar, det är inget så dramatiskt.
Förutom vi som använder ca 90% av vårt elbehov mellan 00:00-06:00 och då har en effekt på ca 16kw konstant igång. Vi som lagt energin till nätets låglasttimmar.

F
V Viktorbyggahus skrev:
Förutom vi som använder ca 90% av vårt elbehov mellan 00:00-06:00 och då har en effekt på ca 16kw konstant igång. Vi som lagt energin till nätets låglasttimmar.
Och vad exakt är det med er som har 90% av ert elbehov (vem har det, skulle starkt ifrågasätta det) mellan 00-06?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.