134 610 läst · 1 877 svar
135k läst
1,9k svar
Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet?
Näta bra fråga då, Om någon kan svara på det. Om man går offgrid som det kallas, Sätter en stor generator och kopplar bort linjen, det blir då noll på mätaren, men så tar soppan slut och kopplar i linjen, drar då tex 5 kW/h dom 3 - 4 sista dygnen på månaden, hur beräknas då det med effekttaxan, har ju överskridigt något som kallas snittet en bit.
Hej Mr. GullbergM Mr. Gullberg skrev:Vi kan väl räkna på ett 7,5kw toppsscenario🤔
Vi kan utgå från Ellevios avgifter😏
Månadsavgift: 365:- (tidigare 345)
Överföringsavgift: 6,25öre/kWh (tidigare 30)
Energiskatt: 55öre/kWh (tidigare 53,5)
Effektavgift: 81,25:-/kW (tidigare 0)
1200kWh är väl inte otroligt för ett hushåll en vintermånad med säkringsabonnemang 16-25A🤔
1200x0,0625 = 75:-
1200x0,55 = 660:-
81,25x7,5 = 609,375:-
1x365 = 365:-
75+660+609,375+365=1 709,375:-
Så nätfakturan borde landa på 1709,38:- exkl. elhandeln, om man förbrukar 1200kWh med 7,5kW i sina tre medeltoppar🤔
Jag förstår fortfarande inte uttalandet om ”Normalt hushåll får man inte gå över 7,5 kW”.
Det behövs en ytterligare förklaring?
En jämförande beräkning behöver ju hantera alla årets 12 månader med olika energianvändning för varje månad.
Du har jämfört en månad där du antagit 1 200 kWh.
Vad är din slutsats om det villaägareföreningen säger; ”Normalt hushåll får man inte gå över 7,5 kW” utifrån din beräkning?
Ska du slippa nätkostnaderna så lär ju nätbolaget koppla ur dig i nått skåp😅
Anslutningsavgiften lär inte vara nådig😏
I annat fall om du har kvar kopplingen så blir det precis som du har 5kW i toppeffekt plus dom andra kostnader🤔
Anslutningsavgiften lär inte vara nådig😏
I annat fall om du har kvar kopplingen så blir det precis som du har 5kW i toppeffekt plus dom andra kostnader🤔
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 369 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 369 inlägg
Om du är offgrid så kan du väl inte koppla på dig själv?J jonaserik skrev:Näta bra fråga då, Om någon kan svara på det. Om man går offgrid som det kallas, Sätter en stor generator och kopplar bort linjen, det blir då noll på mätaren, men så tar soppan slut och kopplar i linjen, drar då tex 5 kW/h dom 3 - 4 sista dygnen på månaden, hur beräknas då det med effekttaxan, har ju överskridigt något som kallas snittet en bit.
Jag antar att du menar att du har 0 kW förbrukning under lång tid. Säg att du har 0 kW i 27 dygn och sen har en topp på 5 kWh dag 28, en topp på 5 kWh dag 29 och samma dag 30. Då är det väl rätt klart att dina tre högsta topp den månaden är i genomsnitt 5 kW?
Jag vet inte vad det är för snitt du hela tiden återkommer till. Det man menar är ett genomsnitt på dina 3 högsta toppar.
kw/h är helt fel enhet. Jag utgår från att du menar en konstant förbrukning av 5kW de sista tre dygnen. Då blir effekten att beräkna avgiften på 5kW. Månades snitt är oväsentligt.J jonaserik skrev:Näta bra fråga då, Om någon kan svara på det. Om man går offgrid som det kallas, Sätter en stor generator och kopplar bort linjen, det blir då noll på mätaren, men så tar soppan slut och kopplar i linjen, drar då tex 5 kW/h dom 3 - 4 sista dygnen på månaden, hur beräknas då det med effekttaxan, har ju överskridigt något som kallas snittet en bit.
Och dom topparna inträffar på sista dygnen då, frågan var, blir det effekttaxa då eller. Så att kringå min fråga är inte bra, det fakta om effekttariffen det är frågan om.Fairlane skrev:Om du är offgrid så kan du väl inte koppla på dig själv?
Jag antar att du menar att du har 0 kW förbrukning under lång tid. Säg att du har 0 kW i 27 dygn och sen har en topp på 5 kWh dag 28, en topp på 5 kWh dag 29 och samma dag 30. Då är det väl rätt klart att dina tre högsta topp den månaden är i genomsnitt 5 kW?
Jag vet inte vad det är för snitt du hela tiden återkommer till. Det man menar är ett genomsnitt på dina 3 högsta toppar.
Nu var det inte att säga upp något abn, utan om strömbrytaren slås ifrån så kan det kallas ofgrid och en generator som drar hela lasset tillfälligt i en månad, utom dom sista dygnen.M Mr. Gullberg skrev:
Så fort du använder elnätet så blir det en effektavgift på någon nivå.
Jag har inte sett klippet än måste jag inflika😏M Martin Lundmark skrev:Hej Mr. Gullberg
Jag förstår fortfarande inte uttalandet om ”Normalt hushåll får man inte gå över 7,5 kW”.
Det behövs en ytterligare förklaring?
En jämförande beräkning behöver ju hantera alla årets 12 månader med olika energianvändning för varje månad.
Du har jämfört en månad där du antagit 1 200 kWh.
Vad är din slutsats om det villaägareföreningen säger; ”Normalt hushåll får man inte gå över 7,5 kW” utifrån din beräkning?
Men kan tänka mig av uttalandet att de räknar med att det generellt blir dyrare än innan vid den effekten... för dom flesta🤔
I beräkningen redovisade jag tydligt alla siffror så det enkelt går att räkna på sin förbrukning/kostnad (om man nu har Ellevio)😏
Min slutsats är att deras luddiga uttalande på 7,5kw stämmer i mitt fall, och säkert flera andras😔
Även om man på en sommarmånad "bara" gör av med 600kWh och har 7,5kW i topp så landar fakturan på: 1392,50:- exkl. elhandeln.
Redigerat:
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 1 615 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 1 615 inlägg
Förbrukar du bara el en timme under en månad så blir det den timmen som sätter din effektavgift.J jonaserik skrev:Och dom topparna inträffar på sista dygnen då, frågan var, blir det effekttaxa då eller. Så att kringå min fråga är inte bra, det fakta om effekttariffen det är frågan om.
Nu var det inte att säga upp något abn, utan om strömbrytaren slås ifrån så kan det kallas ofgrid och en generator som drar hela lasset tillfälligt i en månad, utom dom sista dygnen.
Använder du 7kWh den timmen så blir effektavgiften baserad på 7.5kW.
Eftersom det är dina 3 högsta "effekttimmar" per månad dom räknar på, så räcker det med att du förbrukat 5kW i snitt på 3 olika timmar de tre sista dagarna för att få samma effektavgift😳J jonaserik skrev:Och dom topparna inträffar på sista dygnen då, frågan var, blir det effekttaxa då eller. Så att kringå min fråga är inte bra, det fakta om effekttariffen det är frågan om.
Nu var det inte att säga upp något abn, utan om strömbrytaren slås ifrån så kan det kallas ofgrid och en generator som drar hela lasset tillfälligt i en månad, utom dom sista dygnen.
Näe, skulle jag vilja säga. Skall vi räkna enligt Elevios tänkta avgift så blir det medelvärdet på summan av de tre högsta timmarna på tre olika dygn. Dvs 0+0+7,5 summa 7,5/3 = 2,5. Efektavgiften borde då bli 2,5*81,25 = 203 spänn.Attitudeswe skrev: