102 089 läst · 1 510 svar
102k läst
1,5k svar
Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet?
Det är till och med så att elkunderna i snitt (på sikt) kommer att betala mindre med effekttaxa än utan, detta då man kan minska investeringarna i elnätet då maxeffekten kan hållas ned. Det är alltså till elkundernas fördel att ha effekttaxa. Sedan slår den olika och vissa får högre priser och andra får lägre priser för elnätet.
Det är väl lite det som är problemet.J jonaserik skrev:
Folk ser väldigt kortsiktigt rakt ner i den egna plånboken och inte på vad det är som gör att det blir på det ena eller det andra sättet. Lyfter man blicken lite så är det mycket lättare att förstå varför saker och ting ser ut som det gör och vilka effekter det får som helhet.
Det är förmodligen en liten tröst om man ser att man själv får betala med med den nya taxan, samtidigt kanske det kan ge en förståelse för att man själv ska bära de kostnader man drar på sig, istället för att någon annan ska betala ett högre pris för att man själv ska kunna använda hög effekt.
Har ju alltid varit så, att det som registreras på mätaren har man fått betala för. Inte som nu i framtiden att betala något extra för något som kliver över någon gräns. Den gränsen är inte fast och är där den är, utan flytande och kan bli på vilken nivå som helst och sätts av nätägaren. Så att vara sparsam med att försöka komma så långt ner i förbrukningen är ett ondo, då gänsen blir väldigt låg, med påföljd att övertramp inträffar på ett tidigt stadium.tveksamt skrev:
Åter igen, det finns ingen gräns.
Vad är det för gräns du pratar om? Du betalar för den effekt du utnyttjar. Det är inte mer gräns nu än tidigare, när du betalar för det antal kWh du utnyttjar. Förbrukar du 14 eller 15 kWh på ett dygn, är det också en gräns du går över?J jonaserik skrev:
Kommer bli ett jäkla gissel det här. Stänga av LV pumpen när man ska laga lite käk till barnen, dottern får inte duscha samtidigt, utan där får man vänta medans hon duschat klart medans brorsan gnäller om att han är hungrig ev. Får hon vänta till efter maten, svettig, läxorna får vänta tills ännu senare på kvällen för nu blir man straffad om man råkar vara smart och göra 2 saker samtidigt. Japp, blir säker toppen det här. Under tiden så sjunker värmen i huset tills maten är klar och duschandet är färdigt. Då ska pumpen få jobba upp tempen i huset, man får hoppas man inte glömmer att sätta på den igen i kvälls stressen med småbarn, tandborstning, läggning och allt som hör till 😉
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 1 456 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 1 456 inlägg
Eluppvärmt hus med måttlig smart styrning (utan komfortpåverkan) och 5 pers i hushållet så är det inte vid middagstid utan vid kvällsduschen som toppen liggerG Ganescha skrev:Kommer bli ett jäkla gissel det här. Stänga av LV pumpen när man ska laga lite käk till barnen, dottern får inte duscha samtidigt, utan där får man vänta medans hon duschat klart medans brorsan gnäller om att han är hungrig ev. Får hon vänta till efter maten, svettig, läxorna får vänta tills ännu senare på kvällen för nu blir man straffad om man råkar vara smart och göra 2 saker samtidigt. Japp, blir säker toppen det här. Under tiden så sjunker värmen i huset tills maten är klar och duschandet är färdigt. Då ska pumpen få jobba upp tempen i huset, man får hoppas man inte glömmer att sätta på den igen i kvälls stressen med småbarn, tandborstning, läggning och allt som hör till 😉
(Bil på natten)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Varför är det ett sådant fokus på när folk duschar? Det har ju ingen betydelse alls så länge man inte har en direktverkande elvärmare på duschslangen. Rimligtvis har man väl någon form av varmvattentank, och då är ju frågan när man ersätter det varmvatten duschen drar, inte när man plockar ut det i form av dusch.
Min FLVP drar i alla fall inte mer el bara för att jag duschar. Den drar mer när den åter värmer upp vattnet, men det kan vara flera timmar senare.
Min FLVP drar i alla fall inte mer el bara för att jag duschar. Den drar mer när den åter värmer upp vattnet, men det kan vara flera timmar senare.
Precis, jag värmer duschvattnet på natten, om det inte är minusgrader för då går FLVPn hela tiden på kompressorn (jag kör inte elpatronen utan LLVPn värmer det mesta av huset istället då den är effektivare).tveksamt skrev:Varför är det ett sådant fokus på när folk duschar? Det har ju ingen betydelse alls så länge man inte har en direktverkande elvärmare på duschslangen. Rimligtvis har man väl någon form av varmvattentank, och då är ju frågan när man ersätter det varmvatten duschen drar, inte när man plockar ut det i form av dusch.
Mycket tjafs i denna tråd om allt som har med el att göra från nätägarna. Den är nu 1400 inlägg lång och inget vettigt har framkommit. Ett läger skriver, den är lyriskt och prisar det, de andra lägret försöker komma fram med att ingen kommer att komma ifrån extra avgifter. Men se det är inte så säger läger 2 , det blir billigare. Vad är den billigare på för sätt då. Som någon skriver, vad för gräns. Är ju bara att läsa om denna gräns, det kallas snittet ( medelväde ) på uttagen effekt och är flyttande från noll till många kW. Går det över den gränsen, oavsett med hur mycket eller lite på någon timma under 3 av separata dygn, så kommer effektavgiften direkt. Men ni som burmar för detta, kanske ska förändra era dygnsrutiner så det passar nätägarnas skor. Tvätta på natten, värma VV på natten, laga mat på natten, värma huset på natten eller omdirigera med en massa elektronik och tro att det ska löna sig. Jag själv har inte för avsikt att förändra min dygnsrytm p.g.a något som kommer från Bryssel och nätägarna kopplar på direkt, t.o.m. i förtid införa effekttaxa som är lönsamt för dom.tveksamt skrev:
Klart kan jag göra så, men när det väl ska duschas så har ju tempen sjunkit rejält i tanken, från natten till kväll nästa dag.pacman42 skrev: