128 411 läst · 1 846 svar
128k läst
1,8k svar
Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet?
Hej jonaserikJ jonaserik skrev:
När vi skriver här på byggahus, så gör vi det för att hjälpas varandra.
Precis som för dig, så är det plånboksfrågorna som långsiktigt styrt hur jag själv, sedan jag 1994 köpte hus, har agerat gällande elenergin (som du, jag och alla andra köper av ett bolag) och kostnaderna för elnätet (som du, jag och alla andra av ett helt annat bolag) vars verksamhet de bolagen inte får blanda ihop, och vars verksamhet du, jag och alla andra inte heller skall blanda ihop, om vi vill förstå.
Jag har i mina inlägg här i tråden ”Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet? svarat på hur jag kunnat hantera mina plånboksfrågor gällande el med start sedan jag köpt huset för drygt 30 år sedan.
Men vi har naturligtvis helt olika hus, bostadsorter, elnätsbolag och möjligheterna. Slutresultatet, varierar därför.
Om du nu, inte gillar det jag, och några andra, skriver om bakgrunden till effektavgiften så behöver du inte läsa det som skrivs, men då har du rimligen svårare att förstå.
Men, det är fler än du som har frågor gällande effektavgiften.
Svaret till dig, läses även av dom
Jag älskar inte effekttariffen, men jag inser vilka värden den tillför. Om det sedan är bra för mig eller inte, det beror på hur just min förbrukning av el ser ut. Men så som den är utformad så kommer avgifterna för elnäten att bli lägre med den än utan den (i snitt över alla användare). Man behöver inte tvätta på natten bara för att man har effekttariff, man kan välja att tvätta på helgen, eller så tvättar man på de tider på dagen som man inte lagar mat. Det finns många alternativ, där ett av alternativen är att man betalar en högre avgift för att inte behöva tänka på det. På samma sätt som man betalar leasing istället för att köpa bilen för att slippa tänka på en massa saker.J jonaserik skrev:Mycket tjafs i denna tråd om allt som har med el att göra från nätägarna. Den är nu 1400 inlägg lång och inget vettigt har framkommit. Ett läger skriver, den är lyriskt och prisar det, de andra lägret försöker komma fram med att ingen kommer att komma ifrån extra avgifter. Men se det är inte så säger läger 2 , det blir billigare. Vad är den billigare på för sätt då. Som någon skriver, vad för gräns. Är ju bara att läsa om denna gräns, det kallas snittet ( medelväde ) på uttagen effekt och är flyttande från noll till många kW. Går det över den gränsen, oavsett med hur mycket eller lite på någon timma under 3 av separata dygn, så kommer effektavgiften direkt. Men ni som burmar för detta, kanske ska förändra era dygnsrutiner så det passar nätägarnas skor. Tvätta på natten, värma VV på natten, laga mat på natten, värma huset på natten eller omdirigera med en massa elektronik och tro att det ska löna sig. Jag själv har inte för avsikt att förändra min dygnsrytm p.g.a något som kommer från Bryssel och nätägarna kopplar på direkt, t.o.m. i förtid införa effekttaxa som är lönsamt för dom.
Måttlig styrning? Har ingen el bil eller dylikt, men att toppa 5-6kwh vid matlagning och värmepumpen igång är normalt. Min LV pump drar mellan 2-3kwh vid minusgrader ute. Med andra ord så måste jag ju uppenbarligen stänga av pumpen om jag ska laga mat.Attitudeswe skrev:
VV värms till 59 grader och det får gå ned till 45 innan jag värmer på igen. En normal dag med tre personer som duschar på morgonen och en som duschar på kvällen så räcker 200 liter vatten så att den inte går under 45 grader.
Har du Ellevio så är taxan alla dagar i vecka 24/7 . Hur gör man om alla har heltidsarbete då, ingen hemma på dagen för att tvätta. I mitt hem får ingen TM eller DM eller Vedpanna vara igång om ingen är hemma och vakna. Inget är starkare än sin svagaste länk och vad som helst kan gå sönder. Det värsta som kan hända är att det blir en vattenläcka, kan bli många m3 i huset då. Kattastrof.pacman42 skrev:
Jag ser ingen som vurmar för detta. Jag ser många som försöker förklara hur det fungerar/ska fungera och varför.J jonaserik skrev:Mycket tjafs i denna tråd om allt som har med el att göra från nätägarna. Den är nu 1400 inlägg lång och inget vettigt har framkommit. Ett läger skriver, den är lyriskt och prisar det, de andra lägret försöker komma fram med att ingen kommer att komma ifrån extra avgifter. Men se det är inte så säger läger 2 , det blir billigare. Vad är den billigare på för sätt då. Som någon skriver, vad för gräns. Är ju bara att läsa om denna gräns, det kallas snittet ( medelväde ) på uttagen effekt och är flyttande från noll till många kW. Går det över den gränsen, oavsett med hur mycket eller lite på någon timma under 3 av separata dygn, så kommer effektavgiften direkt. Men ni som burmar för detta, kanske ska förändra era dygnsrutiner så det passar nätägarnas skor. Tvätta på natten, värma VV på natten, laga mat på natten, värma huset på natten eller omdirigera med en massa elektronik och tro att det ska löna sig. Jag själv har inte för avsikt att förändra min dygnsrytm p.g.a något som kommer från Bryssel och nätägarna kopplar på direkt, t.o.m. i förtid införa effekttaxa som är lönsamt för dom.
Jag ser också en del som ondgör sig över hur dyrt det kommer att bli, och det stämmer alldeles säkert, det kommer att kosta mer för en del.
Men eftersom det totala uttaget av nätbolaget av hela sin kundkrets inte får öka på grund av det här säger det sig själv att för att det ska kunna bli dyrare för någon måste det bli billigare för någon annan.
Att det blir dyrare för Kalle och billigare för Josefin beror således helt och hållet på att Josefin tidigare har betalat för mycket, subventionerat Kalle.
Det finns ingen gräns, du får betala för vad du förbrukar. Att tala om det som en gräns är bara att vilseleda. När en månad har gått beräknas vad du har förbrukat och får en faktura på detta, precis som det fungerar med rörligt elpris, när månaden är slut summeras hur många kWh du har förbrukat och du får betala för detta.
Vill du se det som en gräns, fine, gör det, men få inte andra att tro att det finns något magiskt streck på ett papper som gör att man får betala mer om man hamnar på ena sidan strecket än andra. Du, och alla andra, får betala för din egen förbrukning, inget annat.
Jag har inte fått effekttariff ännu utan mina optimeringar är idag gjorda utifrån elpriset enbart (och jag tjänar 2-3000 kronor per år). Jag tvättar på natten för att det är bekvämt, då är tvätten torr när man kommer hem från jobbet. Samma med disken, den går på natten. Då slipper man höra maskinerna när man äter eller ser på TV.J jonaserik skrev:Har du Ellevio så är taxan alla dagar i vecka 24/7 . Hur gör man om alla har heltidsarbete då, ingen hemma på dagen för att tvätta. I mitt hem får ingen TM eller DM eller Vedpanna vara igång om ingen är hemma och vakna. Inget är starkare än sin svagaste länk och vad som helst kan gå sönder. Det värsta som kan hända är att det blir en vattenläcka, kan bli många m3 i huset då. Kattastrof.
Då har du lyckats med att fostra innevånarna i ditt hem att ducha 10 minuter, men har du tonårsdöttrar så räcker inte volymen till för att VP inte ska starta värma VV. Bara som ett litet tillägg, ca 30 sekunder uner duschen är lika med att hoppa i sjön. Men säg det till dom som ska duscha, så blir det nog som en morrande hund.pacman42 skrev:
Förutom då att den är halverad på natten.J jonaserik skrev:Har du Ellevio så är taxan alla dagar i vecka 24/7 . Hur gör man om alla har heltidsarbete då, ingen hemma på dagen för att tvätta. I mitt hem får ingen TM eller DM eller Vedpanna vara igång om ingen är hemma och vakna. Inget är starkare än sin svagaste länk och vad som helst kan gå sönder. Det värsta som kan hända är att det blir en vattenläcka, kan bli många m3 i huset då. Kattastrof.
Att du själv sätter begränsningar för när du kan göra olika saker kan knappast andra personer eller nätbolaget lastas för. Det är ju ditt val. Du prioriterar att minimera risken för vattenläcka eller apparatbrand högre än att förlägga dess förbrukning till natten, andra gör andra val.
Fast så är det ju inte, man betalar inte för förbrukningen enbart, då hade det ju varit som idag men det kommer det ju inte att bli.tveksamt skrev:Jag ser ingen som vurmar för detta. Jag ser många som försöker förklara hur det fungerar/ska fungera och varför.
Jag ser också en del som ondgör sig över hur dyrt det kommer att bli, och det stämmer alldeles säkert, det kommer att kosta mer för en del.
Men eftersom det totala uttaget av nätbolaget av hela sin kundkrets inte får öka på grund av det här säger det sig själv att för att det ska kunna bli dyrare för någon måste det bli billigare för någon annan.
Att det blir dyrare för Kalle och billigare för Josefin beror således helt och hållet på att Josefin tidigare har betalat för mycket, subventionerat Kalle.
Det finns ingen gräns, du får betala för vad du förbrukar. Att tala om det som en gräns är bara att vilseleda. När en månad har gått beräknas vad du har förbrukat och får en faktura på detta, precis som det fungerar med rörligt elpris, när månaden är slut summeras hur många kWh du har förbrukat och du får betala för detta.
Vill du se det som en gräns, fine, gör det, men få inte andra att tro att det finns något magiskt streck på ett papper som gör att man får betala mer om man hamnar på ena sidan strecket än andra. Du, och alla andra, får betala för din egen förbrukning, inget annat.
Det är dottern som duschar på kvällen (snarare natten, sällan före kl 23). Vi som duschar på morgonen har bråttom, ju kortare tid man duschar desto längre tid får man sova. Sonen klarar av det på ca 3 minuter (Gunde-Svan-varning där). Nu är ju själva VV-beredaren på 200 liter, men den räcker längre än så eftersom tanken som den är nedsänkt i också håller värmen (det är en FLVP).J jonaserik skrev:Då har du lyckats med att fostra innevånarna i ditt hem att ducha 10 minuter, men har du tonårsdöttrar så räcker inte volymen till för att VP inte ska starta värma VV. Bara som ett litet tillägg, ca 30 sekunder uner duschen är lika med att hoppa i sjön. Men säg det till dom som ska duscha, så blir det nog som en morrande hund.