pacman42 pacman42 skrev:
Det är dottern som duschar på kvällen (snarare natten, sällan före kl 23). Vi som duschar på morgonen har bråttom, ju kortare tid man duschar desto längre tid får man sova. Sonen klarar av det på ca 3 minuter (Gunde-Svan-varning där). Nu är ju själva VV-beredaren på 200 liter, men den räcker längre än så eftersom tanken som den är nedsänkt i också håller värmen (det är en FLVP).
Bra nu är vi klara i den delen, men betänk att ladda en massa på lågpris av effekten ( kW ) är liksom lite kontraproduktivt, blir då en massa förbrukning av el via nätet. då kommer det att gå åt en hel del den vägen och allt med nätavgift är inte förhandlingsbart, utan bara tillkommer på fakturan och kanske plus med effekttaxa. Så dom 2 läger kan fortsätta nu i tråden, att prisa och disa det hela. Kan inte mer göra ( går inte att göra något för gemene person ) så hoppar jag av här.

D Daniel 109 skrev:
Jag är inte så säker på det.

Det är snarare ett gäng som försöker förklara hur effektavgiften fungerar, och ett gäng som maniskt repeterar att den är hemsk, helt utan förmåga att förstå hur den fungerar.
den är hemsk. Och kommer medföra en extra kostnad hur du än vrider och vänder på det om du bor i hus, med småbarn, yngre barn.

Nej, inte nödvändigtvis. Den påverkar inte totalkostnaden för elnätet alls. Den ändrar bara fördelningen av avgiften så att de som lastar nätet ofördelaktigt får betala mer än andra. Jag tror inte att det gäller för alla i villa med barn.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Ofördelaktig 😁 laga mat efter skolan och träning samtidigt som värmen är på i huset! Fy skäms!

De flesta (alla?) nätoperatörer som infört effekttariff har ju sänkt priset per kWh också, glöm inte att räkna in detta i kalkylen. Och de flesta har ju minskat differentieringen på säkringsstorleken.

I de flesta fall så är det elbilsladdningen som är problemet, Göteborgs energi har ju rakt ut sagt att det är en utsmetning av denna som är målet med den effekttariff som de har idag. De vill att man skall ladda bilen långsamt och länge. Sedan tvingas de att ändra sin effekttariff senast den 1/1-27 då EI kräver att den skall vara differentierad efter användningen av elnätet.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
G Ganescha skrev:
effektavgiften?
Som är direkt relaterad till vad du förbrukar och när du förbrukar det.

G Ganescha skrev:
Ofördelaktig 😁 laga mat efter skolan och träning samtidigt som värmen är på i huset! Fy skäms!
G Ganescha skrev:
den är hemsk. Och kommer medföra en extra kostnad hur du än vrider och vänder på det om du bor i hus, med småbarn, yngre barn.
Precis sådana här uttalanden som visar på att man inte förstått hur den fungerar eller varför den är bra, och att dina förutsättningar inte gäller för alla.
Vi vet ju inte ens hur många nätbolag kommer att implementera den.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
De flesta (alla?) nätoperatörer som infört effekttariff har ju sänkt priset per kWh också, glöm inte att räkna in detta i kalkylen. Och de flesta har ju minskat differentieringen på säkringsstorleken.

I de flesta fall så är det elbilsladdningen som är problemet, Göteborgs energi har ju rakt ut sagt att det är en utsmetning av denna som är målet med den effekttariff som de har idag. De vill att man skall ladda bilen långsamt och länge. Sedan tvingas de att ändra sin effekttariff senast den 1/1-27 då EI kräver att den skall vara differentierad efter användningen av elnätet.
Hej pacman42

När det gäller utbyggnaden av elbilsladdning som komplement (ersättning) av bensin/diesel tankstationer så har tillgången på elnät (med hög effekt) varit en problematik speciellt på landsbygden.

Det är en hög kostnad att bygga elnät som kan (kortvarigt) förse dessa elladdstationer med hög effekt. Där har lösningar inkluderande buffert-batterier på elladdstationer tagits fram.

Det är i princip samma bekymmer om vi i många år har sänkt vår elanvändning och nu de senaste ca tio åren ökat antalet hus där vi laddar elbilen hemma. Många gånger med hög effekt för att utnyttja tidpunkter när elpriset är som lägst.

Nu med effektavgifterna så syns det tydligare att kostnaden för elenergin och kostnaderna för elnätet betalas till olika bolag. Något som varit i många år.

I och med det är olika bolag, så kan vi som villaägare inte räkna mer att optimera det, till att betala lägsta möjliga kostnad till båda bolagen samtidigt.

pacman42 pacman42 skrev:

Jo ser ínte själv "problemet" mer än att det är hög tid att villaägare förser sina nya smarta elmätare med HAN-portsmätning och får koll på förbrukningen och sina vanor.

P paralun skrev:
Jo ser ínte själv "problemet" mer än att det är hög tid att villaägare förser sina nya smarta elmätare med HAN-portsmätning och får koll på förbrukningen och sina vanor.
Hej pacman42

Vi har tidigare inte lärt ut vad som kostar i när det gäller att bygga och driva elnäten, annat än till de som undervisats i detta under elektriker/ingenjörsutbildning.

Politiker, beslutsfattare och privatpersoner har mest sett vår elkraftförsörjning som ”två hål i väggen” samtidigt som samhällets elkraftberoende dramatiskt, har ökat.

Jag, och några till, har länge, men utan förståelse, beskrivit problematiken.

Nu med krig och andra orosmoment i horisonten så hoppas jag att vi, sent omsider, får en ökad insikt att vi behöver ökad elkraftförståelse på alla nivåer i samhället.

Dessutom att vi lyckas att utbildas fler att ägna sig yrkesmässigt åt elkraft.

Där är resursbristen ytterst allvarlig.

tveksamt tveksamt skrev:
Som är direkt relaterad till vad du förbrukar och när du förbrukar det.

Precis sådana här uttalanden som visar på att man inte förstått hur den fungerar eller varför den är bra, och att dina förutsättningar inte gäller för alla.
Vi vet ju inte ens hur många nätbolag kommer att implementera den.
Alltså en extra avgift. Har aldrig sagt att mina förutsättningar gäller alla. Men är tämligen säker på att majoriteten villaägare med små barn, yngre tonåren kommer få dyrare elräkning för att man kan inte jämna ut elförbrukningen hela tiden.
Alla bolag måste väl implementera den till 2027? Vårat kommer göra det 2026. Får väl ”njuta” till så sker.

P paralun skrev:
Just ordet ”vanor” är det som skrämmer mig lite. Vill gärna kunna köra värmen samtidigt som jag lagar mat på spisen och gör pommes i ugnen tills kvällsmaten till barnen utan att det ska bli en extra avgift för detta. Knappast någon ful ovana kan jag tycka.

M Martin Lundmark skrev:
Hej pacman42
......
Cut
M Martin Lundmark skrev:
.......
Dessutom att vi lyckas att utbildas fler att ägna sig yrkesmässigt åt elkraft.

Där är resursbristen ytterst allvarlig.
Jo tack, jag får kontinuerligt erbjudanden om att jobba med detta för att jag har en utbildning som täcker detta också (för snart 30 år sedan). De verkar vara desperata att hitta denna typ av kompetenser.

Jag har också fått många jobberbjudanden från den andra sidan också, dvs att jobba med olika lösningar för att optimera användningen efter pris och behov (automatisering helt enkelt).

G Ganescha skrev:
Just ordet ”vanor” är det som skrämmer mig lite. Vill gärna kunna köra värmen samtidigt som jag lagar mat på spisen och gör pommes i ugnen tills kvällsmaten till barnen utan att det ska bli en extra avgift för detta. Knappast någon ful ovana kan jag tycka.
Du får ju värme från ugnen...

• Gilla
Ganescha och 1 till
  • Laddar…
G Ganescha skrev:
Alltså en extra avgift. Har aldrig sagt att mina förutsättningar gäller alla. Men är tämligen säker på att majoriteten villaägare med små barn, yngre tonåren kommer få dyrare elräkning för att man kan inte jämna ut elförbrukningen hela tiden.
Alla bolag måste väl implementera den till 2027? Vårat kommer göra det 2026. Får väl ”njuta” till så sker.
För att sammanfatta:
Ja en extra avgift som inte behövts tas ut tidigare. Detta pga att tidigare har man inte haft de problemen som finns idag.
Dessa problem består (om jag förstått det rätt, annars får väl @Martin Lundmark mfl rätta mig) av några olika delar. (ej listade i någon speciell ordning)
*) Intermitent (dvs opålitlig) elproduktion från vindkraft
*) Nedlagt bas kraft(kärnkraft)
*) bristande underhåll av elnät
*) laddning av elbilar som skapar stora effekt toppar
*) Solceller på villatak som under sommarperiod skickar producerad el åt "fel" håll(pga då de byggdes var de inte designade för att hantera ström "bakvägen") i transformatorstationer

Är personligen INTE imponerad av hur effekttariff (som den idag är bestämd av EI) ska komma tillrätta med problemet.

• Gilla
Mr Stirling och 1 till
  • Laddar…
Avgiften om fördelas och förfinas. För vissa innebär det högre kostnader, för andra lägre kostnader. Vissa kan och vill påverka sina kostnader, alla tjänst då på att de gör det genom att kostnaderna för utbyggnad av nätet sjunker.

De som nu klarar kanske snarare borde vara glada över att deras elpriser på sikt blir lägre för att det finns de som är villiga att anpassa sin elförbrukning.

Dessutom så kommer utrustningen att få funktioner som löser effektiva lanseringen automatiskt. Billaddbing, värmepumpar, diskmaskiner och tvättmaskiner är några exempel på utrustning som redan kan fås med dessa funktioner.

• Gilla
tveksamt och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.