Aha, det var så du menade. Tydligen gick det att tolka meningen på två sätt. Ja det stämmer ju.

• Gilla
tveksamt
  • Laddar…
Har förtydligat det (hoppas jag) nu.

G Ganescha skrev:
Just ordet ”vanor” är det som skrämmer mig lite. Vill gärna kunna köra värmen samtidigt som jag lagar mat på spisen och gör pommes i ugnen tills kvällsmaten till barnen utan att det ska bli en extra avgift för detta. Knappast någon ful ovana kan jag tycka.
Jo men det lär väl inte kosta en förmögenhet. Ser inget fel i att man tvingas ändra sina vanor eller ovanor.
Mycket kan ju sedan styras smart via olika smarta hem lösningar och tillgång till elmätarens HAN-port.

M MrDizzy skrev:
För att sammanfatta:
Ja en extra avgift som inte behövts tas ut tidigare. Detta pga att tidigare har man inte haft de problemen som finns idag.
Dessa problem består (om jag förstått det rätt, annars får väl @Martin Lundmark mfl rätta mig) av några olika delar. (ej listade i någon speciell ordning)
*) Intermitent (dvs opålitlig) elproduktion från vindkraft
*) Nedlagt bas kraft(kärnkraft)
*) bristande underhåll av elnät
*) laddning av elbilar som skapar stora effekt toppar
*) Solceller på villatak som under sommarperiod skickar producerad el åt "fel" håll(pga då de byggdes var de inte designade för att hantera ström "bakvägen") i transformatorstationer

Är personligen INTE imponerad av hur effekttariff (som den idag är bestämd av EI) ska komma tillrätta med problemet.
Jo men som stor kärnkraftsvän så ser jag inte lösningen och jovisst måste vi bygga ny kärnkraft för en storskalig elektrifiering av våra fordon för att klara klimatmålen.

Även fast vi gör det så måste vi få ner belastningspeakarna främst på morgon och kväll och sprida uttagen.

• Gilla
Ganescha
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Det som kommer att bekymra mig en del, är när sommaren kommer och poolen öppnas, med reningsdelen och solfångare. Cirkpumpen måste gå för att inte solfångarna ska koka.
På Mina sidor hos Ellevio kan du backa till hur det såg ut i somras när pumpen gick. Du kan säkert hitta någon dag när pumpen gick mycket, vore intressant att se ett diagram på det.

Fairlane
L Lundstroem1 skrev:
På Mina sidor hos Ellevio kan du backa till hur det såg ut i somras när pumpen gick. Du kan säkert hitta någon dag när pumpen gick mycket, vore intressant att se ett diagram på det.
Jag tror inte han är intresserad. Flera gånger har det förklarats hur Ellevios modell fungerar och att det inte är frågan om någon höjning för alla. Ändå tjatad det om att det är höjningar, att värmen måste stängas av när det ska klyvas ved (värmen kommer från ved), något snitt, om hur effektavgifter kickar in etc. Det finns nog ingen som helst vilja att veta eller förstå, bara en vilja att klaga.

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
LennartMimmi och 6 till
  • Laddar…
M
D Daniel 109 skrev:
Åter igen, nej. Det är inte så det fungerar.
Nätbolagen får debitera enligt intäktsramen (som tycks sättas för högt, men det är ett annat problem). Effektavgiften är en del inom intäktsramen. Intäktsramen kommer att stiga om nätet behöver byggas ut. Men med effektavgiften minkar sannolikt det behovet lite. Effektavgiften är inte en tillkommande kostnad, den medför en omfördelning av nätkostnaden.
Effektavgift eller inte, så har bolagen ändå tummen upp för att höja sina avgifter med 100miljarder dom närmaste åren☹️

https://www.tn.se/naringsliv/35110/rakna-med-hojda-elnatsavgifter-kan-bli-valdigt-dyrt/

https://ei.se/om-oss/nyheter/2024/2024-02-13-manga-kunder-har-fatt-hojda-elnatsavgifter---vad-gor-ei

https://www.villaagarna.se/debatt/energikostnader/var-beredd-pa-44-procent-dyrare-elnatsavgift/

https://www.sverigesallmannytta.se/analys-visar-samband-mellan-hogt-elnatspris-och-stora-vinster/

Hoppas dom gör något vettigt för dom pengarna😏

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Ja, jag skrev ju just att intäktsramen tycks vara väl generöst tilltagen. Jag tycker att nätmonopolen bör vara offentligt ägda. Men det är en annan fråga än effektavgifter.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
4774
M Martin Lundmark skrev:
Hej 4774

Jag har INTE skrivit; ”att det är nätägarna som ska svara på "Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet".

Jag syftade på elnätskunderna inte elnätsbolagen.

Eftersom vi köper elenergin från ett bolag och betalar elnätskostnaden till ett annat (separat bolag) som inte (får) samverka, så ser jag effektavgiften som en möjlighet även för elanvändare att hålla nere sina elnätskostnader.

Det kommer alltid att finnas en undre gräns för vad elnäten till exempel kostar att bygga, bygga om, underhålla samt betala förlustkostnader för. Därför så kan rimligen en del som idag t.ex. har liten elenergiöverföring via elnätet att, när effektavgifter införs, tycka att detta inte minskar deras elnätskostnader.

Med detta sagt, så kan man se effektavgifter som en möjlighet att inte ”överbetala” för sin andel i elnätet.

Har man, som elanvändare, styrt sitt nyttjande av elnätet mot ett jämt effektflöde (där elnäten till exempel fysikaliskt har minsta spänningsfallsvariationer och effektförluster) och kostnaden därigenom, för elnäten kan hållas nere.

Då får dessa elnätsanslutna kunder, en möjlighet till att deras elnätskostnader hålls nere, genom införandet av effektavgiften.

Man betalar då mindre för sin del av elnätsanvändningen. Den som belastar elnäten mer, betalar följaktligen då även mer, för sin högre elnätsbelastning, genom effektavgifterna.

Det kan man se som en rättvisare fördelning av nätavgiften, som även ”Daniel 109” skrev.
Men det var inte heller dig
D Daniel 109 skrev:
Ofta man man tillfälligt dra ner värmen när man har den toppen. Men det beror ju lite på husets egenskaper.
Går inte med en luftvattenvärmepump, de är för tröga för att det skulle hända något innan den har hunnit ställa om sig efter x antal timmar. Samma om du höjer temperaturen. Så hur jag ska kunna styra den efter effekttoppar vet jag inte. Går inte heller att stänga av då den drar multum när man sätter på den igen. Den är utformad för att ge jämn värme 24/7 till golslingorna samt tappvarmvatten.

4774 4774 skrev:
Går inte med en luftvattenvärmepump, de är för tröga för att det skulle hända något innan den har hunnit ställa om sig efter x antal timmar.
Jo då, det går absolut.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
4774
D Daniel 109 skrev:
Jo då, det går absolut.
Förklara då hur

4774
P paralun skrev:
Jo men som stor kärnkraftsvän så ser jag inte lösningen och jovisst måste vi bygga ny kärnkraft för en storskalig elektrifiering av våra fordon för att klara klimatmålen.

Även fast vi gör det så måste vi få ner belastningspeakarna främst på morgon och kväll och sprida uttagen.
Och då måste arbetstider, dagis och skollämningar måste ändra tid osv. Eller hur ska annars majoriteten av arbetande svenskar som jobbar 08-17 kunna ändra sina väl inrutade mornar med sekunder precis för att hinna lämna och komma i tid till jobbet. Dagtid är majoriteten av svenskarna hemifrån av samma anledning och sedan hem vid 17, hämta barn och alla är utsvultna så middagen lagas hos majoriteten mellan 18-19. Sedan är det inte många timmar till sänggåendet.

Så hur ska dessa toppar bort tänker du?

4774 4774 skrev:
Förklara då hur
Värmepumpar är inte alls tröga i svängarna som du påstår.

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
4774
D Daniel 109 skrev:
Värmepumpar är inte alls tröga i svängarna som du påstår.
Då är du välkommen hem till mig för att bevisa ditt påstående 😄. Jag som ägare har garanterat bättre koll på mitt egna värmesystem.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.