155 790 läst · 2 163 svar
156k läst
2,2k svar
Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet?
Det är olika beroende på värmepump, men jag har två reläer (plus två för fläkten) som jag styr pumpen med. Jag kan på detta sätt styra om pumpen skall köra eller inte, samt om den skall producera enbart varmvatten eller också värme.4774 skrev:
Det finns ett antal användningar av el man kan flytta tidpunkten för, de flesta disk samt tvättmaskiner har nu för tiden så att man kan tidsfördröja en start eller ställa in en starttid, bara att kolla i manualen.4774 skrev:
Och då måste arbetstider, dagis och skollämningar måste ändra tid osv. Eller hur ska annars majoriteten av arbetande svenskar som jobbar 08-17 kunna ändra sina väl inrutade mornar med sekunder precis för att hinna lämna och komma i tid till jobbet. Dagtid är majoriteten av svenskarna hemifrån av samma anledning och sedan hem vid 17, hämta barn och alla är utsvultna så middagen lagas hos majoriteten mellan 18-19. Sedan är det inte många timmar till sänggåendet.
Så hur ska dessa toppar bort tänker du?
Sedan för en elbilsladdare finns det olika smarta lösningar hur man styr tidpunkten för en laddning.
Innan årets slut så ska dessutom alla villor ha fått en smart elmätare som gör att man mycket enkelt via att ansluta HAN-porten med en digital avläsning kan lära sig hur uttagen ser ut i realtid.
Peaken som beror på matlagning kan man inte göra mycket åt och den är ett mindre bekymmer.
Vad är det du menar är för trögt?4774 skrev:
Går inte med en luftvattenvärmepump, de är för tröga för att det skulle hända något innan den har hunnit ställa om sig efter x antal timmar. Samma om du höjer temperaturen. Så hur jag ska kunna styra den efter effekttoppar vet jag inte. Går inte heller att stänga av då den drar multum när man sätter på den igen. Den är utformad för att ge jämn värme 24/7 till golslingorna samt tappvarmvatten.
Fördelen med ett trögt värmesystem som golvvärme är ju just att det går bra att förskjuta förbrukningen eftersom systemet i sig är trögt, plattan kommer hålla värmen ett tag till så det märks inte så mycket på komforten inne.
Ett sätt man kan styra ett sådant system är att lura den med hjälp av att justera värmekurvan, lura maskinen att det är varmare än vad det är när det är dyrt eller när den håller på att gå över önskad effekttopp.
Precis hur man gör beror förstås på vilken pump det är.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 845 inlägg
Jag har en Ngenic Tune som styr vår BVP genom att manipulera utegivaren.
Utöver prisstyrning så drar den ner på värmen när solen värmer upp det på soliga dagar, och drar upp den blåsiga dagar.
Rätt säker på att den kan styra LVVP med.
Kan kollas här: https://ngenic.se/tune/kompatibilitet/
Utöver prisstyrning så drar den ner på värmen när solen värmer upp det på soliga dagar, och drar upp den blåsiga dagar.
![Graf över vattentemperatur, Ngenic styrtemperatur och utetemperatur i förhållande till elpris på Nordpool från 22 till 23 november.](https://static.byggahus.se/attachments/images/medium/830/830727-057bc8896227afbb99047172cc82c8ac.jpg)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rätt säker på att den kan styra LVVP med.
Kan kollas här: https://ngenic.se/tune/kompatibilitet/
Ja ngenic kan styra LVVP, inte alla men många.
Det här med tröghet verkar svårt för många. Om man bor I ett eluppvärmt tält, men 0 tröghet och bristfällig isolering är effekttaxan svår. Så fort man slår av värmekällan blir det kallt. Då får man ju antingen frysa eller betala effekttaxa.
Har man stor tröghet, exempelvis golvvärme i en betongplatta på mark eller mycket vatten i systemet, så kan man lätt slå av värmepumpen helt (eller reducera om man hsr inverter) i ett antal timmar innan komforten störs alltför mycket. Exakt hur mycket man kan styra beror på den egna toleransen för inomhustemp, och tröghet I systemet.
Det här med tröghet verkar svårt för många. Om man bor I ett eluppvärmt tält, men 0 tröghet och bristfällig isolering är effekttaxan svår. Så fort man slår av värmekällan blir det kallt. Då får man ju antingen frysa eller betala effekttaxa.
Har man stor tröghet, exempelvis golvvärme i en betongplatta på mark eller mycket vatten i systemet, så kan man lätt slå av värmepumpen helt (eller reducera om man hsr inverter) i ett antal timmar innan komforten störs alltför mycket. Exakt hur mycket man kan styra beror på den egna toleransen för inomhustemp, och tröghet I systemet.
Vill man ha tröghet med vattenburet så skaffar man en ack-tank, det gör stor skillnad. På min inglasning så har jag tröghet i form av en liten VV-beredare som inte är ansluten till vatten, men är fylld med vatten. Jag värmer den med billig el på natten och har en fläkt som kyler den (och värmer rummet) för att hålla frostfritt. Mer batteri i den än ett oljeelement i alla fall...B BSOD skrev:Ja ngenic kan styra LVVP, inte alla men många.
För att svara på ursprungsfrågan.
tänker inte hantera det på något speciellt sätt.
Det blir i sort sett samma elnätskostnad utslaget över året.
En ny effektbaserad avgift men en lägre överföringskostnad jämfört med idag.
Har man koll på sin effektförbrukning och inte kör alla effektkrävande förbrukare samtidigt en längre tid, sunt förnuft, så kan man säkert dessutom spara några kronor med nya modellen för elnätet.
Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet?
tänker inte hantera det på något speciellt sätt.
Det blir i sort sett samma elnätskostnad utslaget över året.
En ny effektbaserad avgift men en lägre överföringskostnad jämfört med idag.
Har man koll på sin effektförbrukning och inte kör alla effektkrävande förbrukare samtidigt en längre tid, sunt förnuft, så kan man säkert dessutom spara några kronor med nya modellen för elnätet.
Hejpacman42 skrev:
Vill man ha tröghet med vattenburet så skaffar man en ack-tank, det gör stor skillnad. På min inglasning så har jag tröghet i form av en liten VV-beredare som inte är ansluten till vatten, men är fylld med vatten. Jag värmer den med billig el på natten och har en fläkt som kyler den (och värmer rummet) för att hålla frostfritt. Mer batteri i den än ett oljeelement i alla fall...
När effektavgifter införs så kommer rimligen många som nyligen har satsat på förändringar i uppvärmningen eller annat att inse att deras satsningar borde varit annorlunda
Det har i många fall varit ett ensidigt satsande på att sänka elenergin utan att tänka på effekttoppar
Vi har från ”samhällets”sida varit dåliga på att upplysa om de konsekvenser som varit uppenbara
Utav just den anledningen så frågade jag mitt elnätsbolag hur de tänker utforma effekttariffen. Jag fick inte ett färdigt förslag, men de betonade att överföringskostnade blir mycket lägre, att det kommer att vara differentiering av effekttariffen mellan dag/natt, vecka/helg och sommar/vinter. Det räckte för att jag skulle kunna fatta bra beslut (tror jag).M Martin Lundmark skrev:Hej
När effektavgifter införs så kommer rimligen många som nyligen har satsat på förändringar i uppvärmningen eller annat att inse att deras satsningar borde varit annorlunda
Det har i många fall varit ett ensidigt satsande på att sänka elenergin utan att tänka på effekttoppar
Vi har från ”samhällets”sida varit dåliga på att upplysa om de konsekvenser som varit uppenbara
Hejpacman42 skrev:
Utav just den anledningen så frågade jag mitt elnätsbolag hur de tänker utforma effekttariffen. Jag fick inte ett färdigt förslag, men de betonade att överföringskostnade blir mycket lägre, att det kommer att vara differentiering av effekttariffen mellan dag/natt, vecka/helg och sommar/vinter. Det räckte för att jag skulle kunna fatta bra beslut (tror jag).
När det tex gäller biltrafik så har vi lärt oss att det kan bli trängsel när många vill använda vägnätet samtidigt och trafiken går långsammare
Där har vi då i många fall ändrat tidpunkt för bilkörningen för att undvika långa restider
På samma sätt innebär mycket effekt som flödar genom elnätet spänningsfall och effektförluster som har viss likhet med att bilresor tar längre tid
Det finns där även en likhet mellan kostnaderna att bygga ut vägnätet och kostnader att bygga ut (förstärka) elnät
Skulle vi haft vägavgifter när vi använder en väg så blir likheten tydligare
De villaägare som kunnat göra en långsiktig planering av sin elanvändning klarar med mindre extrakostnader och besvär av när effektavgifterna kommer
Det är bedrövligt att vi inte hjälper villaägare bättre
Redigerat:
Skulle dock vara intressant om du plottade in månadsmax per timme i grafen, som ju är det som är relevant här. Det jag tycker mig kunna se i vårt förbrukningsmönster är nämligen att många av topparna inträffar utanför de tider när medelförbrukningen är som störst.Attitudeswe skrev:
![Attitudeswe](https://static.byggahus.se/forum/avatars/s/479/479050.jpg?1629315853)
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 1 628 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 1 628 inlägg
I min textanalys så har jag med både medel och maxvärdet per timme (30 dagar bakåt). Man kan välja att räkna husets max utan bilen (då jag ju alltid låter bilen fylla ut upp till 7.5kW så är det inte så intressant i mitt hushåll annars)C cpalm skrev:
https://github.com/sander-visser/py-playground/blob/main/tibber_easee_peak_power_analyzer.py
![Skärmdump av Python-skod som analyserar maxeffekt och medelvärden av energiförbrukning per timme för ett hushåll, exklusive elbilsladdning.](https://static.byggahus.se/attachments/images/medium/830/830942-9e16b15656978af21130aa51bacda2b1.jpg)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Du har lite rätt men det beror på inställningar.4774 skrev:
Om man tillåter elpatronerna att jobba fullt när som helst så kommer dom att aktiveras om det behöver värmas mycket, fort.
Stänger man av elpatronerna kan pumpen inte dra mer än kompressorn gör, så då hamnar man på kanske 3kW som högst.
Det tar längre tid men effektoppen blir mycket lägre.
Mitt hus drar i detta ögonblick 3.048 kW totalt när pumpen kör och runt 0.4 kW annars.
Japp, när vi har våran Thermia inställd på AUTO så bestämmer den själv utifrån tillgängliga parametrar.D Dilato skrev:Du har lite rätt men det beror på inställningar.
Om man tillåter elpatronerna att jobba fullt när som helst så kommer dom att aktiveras om det behöver värmas mycket, fort.
Stänger man av elpatronerna kan pumpen inte dra mer än kompressorn gör, så då hamnar man på kanske 3kW som högst.
Det tar längre tid men effektoppen blir mycket lägre.
Mitt hus drar i detta ögonblick 3.048 kW totalt när pumpen kör och runt 0.4 kW annars.
Provade att stänga av pannan helt en dag och lät varmvattnet och huset kylas ner lite. Ställde in den på endast värmepump och startade.
Tillsammans med hushållselen gick topparna aldrig över 3kW😀
Ändå kommer vi inte få billigare faktura från Ellevio, för att ha liknande kostnad som med "gamla" räknesättet så behöver vi hålla oss under 1,8kW toppar med våran nuvarande vinterförbrukning och ännu lägre på sommaren🧐😓
Man kan ha den i AUTO om man stänger av tillsats i installationsmenyn.M Mr. Gullberg skrev:Japp, när vi har våran Thermia inställd på AUTO så bestämmer den själv utifrån tillgängliga parametrar.
Provade att stänga av pannan helt en dag och lät varmvattnet och huset kylas ner lite. Ställde in den på endast värmepump och startade.
Tillsammans med hushållselen gick topparna aldrig över 3kW😀
Ändå kommer vi inte få billigare faktura från Ellevio, för att ha liknande kostnad som med "gamla" räknesättet så behöver vi hålla oss under 1,8kW toppar med våran nuvarande vinterförbrukning och ännu lägre på sommaren🧐😓