128 437 läst · 1 846 svar
128k läst
1,8k svar
Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet?
Nej, det är inte en extraavgift. Det är en omfördelning av nätavgiften. Inte en tillkommande kostnad.M MrDizzy skrev:För att sammanfatta:
Ja en extra avgift som inte behövts tas ut tidigare. Detta pga att tidigare har man inte haft de problemen som finns idag.
Dessa problem består (om jag förstått det rätt, annars får väl @Martin Lundmark mfl rätta mig) av några olika delar. (ej listade i någon speciell ordning)
*) Intermitent (dvs opålitlig) elproduktion från vindkraft
*) Nedlagt bas kraft(kärnkraft)
*) bristande underhåll av elnät
*) laddning av elbilar som skapar stora effekt toppar
*) Solceller på villatak som under sommarperiod skickar producerad el åt "fel" håll(pga då de byggdes var de inte designade för att hantera ström "bakvägen") i transformatorstationer
Är personligen INTE imponerad av hur effekttariff (som den idag är bestämd av EI) ska komma tillrätta med problemet.
Så är det tänkt att vara ... så är det inte i verkligheten efter det jag har läst.D Daniel 109 skrev:
Och då folk har gnällt till EI har svaret varit "Vi ställer inga krav på korrekt effektavgift före 1Jan 2027 och kan därmed inte göra något"
Så just nu är det bara att dra på avgifterna och ta in extra pengar för elnätsbolagen (mer eller mindre iaf)
Mao just nu är det en "temporär" höjning/ extra avgift som slår lite olika.
EDIT: Men bra poäng annars. tack
Det finns redan idag ett intäktstak som bolagen har att förhålla sig till. Att det sedan är för högt, det är ett annat problem och har inget med effekttarifferna att göra.M MrDizzy skrev:Så är det tänkt att vara ... så är det inte i verkligheten efter det jag har läst.
Och då folk har gnällt till EI har svaret varit "Vi ställer inga krav på korrekt effektavgift före 1Jan 2027 och kan därmed inte göra något"
Så just nu är det bara att dra på avgifterna och ta in extra pengar för elnätsbolagen (mer eller mindre iaf)
Mao just nu är det en "temporär" höjning/ extra avgift som slår lite olika.
EDIT: Men bra poäng annars. tack
Nej, så är det inte. Det har du missförstått.
Det EI sagt är att de ännu inte kan ställa krav på att effektavgiften är tidsberoende, eftersom kravet inte gäller än.
Det EI sagt är att de ännu inte kan ställa krav på att effektavgiften är tidsberoende, eftersom kravet inte gäller än.
Anledningarna är många, det vet jag. Har svårt att förstå logiken bara. Man vill att vi ska gå över till mer elektrifiering men har inte kapacitet för det. Elbilar, värmepumpar, solceller osv. Osv. Det rimmar så jäkla illa. Man sätter press på villaägarna när det är el-ägarna som sitter på alla mandat för att göra det enklare och billigare för att kunna elektrifiera mer. Bli mer miljövänliga och medvetna.M MrDizzy skrev:För att sammanfatta:
Ja en extra avgift som inte behövts tas ut tidigare. Detta pga att tidigare har man inte haft de problemen som finns idag.
Dessa problem består (om jag förstått det rätt, annars får väl @Martin Lundmark mfl rätta mig) av några olika delar. (ej listade i någon speciell ordning)
*) Intermitent (dvs opålitlig) elproduktion från vindkraft
*) Nedlagt bas kraft(kärnkraft)
*) bristande underhåll av elnät
*) laddning av elbilar som skapar stora effekt toppar
*) Solceller på villatak som under sommarperiod skickar producerad el åt "fel" håll(pga då de byggdes var de inte designade för att hantera ström "bakvägen") i transformatorstationer
Är personligen INTE imponerad av hur effekttariff (som den idag är bestämd av EI) ska komma tillrätta med problemet.
Det är nog ingen kostnad att oroa sig för då det säkert blir en marginell kostnads höjning. För egen del är jag en smula bekymrad över matpriserna och drivmedelspris höjningar som jag anser har höjts drastiskt sedan Covid började fram tills nu.
Och du tror alltså inte att det kommer att kosta dig mer om elnätsägarna bygger ut elnäten?G Ganescha skrev:Anledningarna är många, det vet jag. Har svårt att förstå logiken bara. Man vill att vi ska gå över till mer elektrifiering men har inte kapacitet för det. Elbilar, värmepumpar, solceller osv. Osv. Det rimmar så jäkla illa. Man sätter press på villaägarna när det är el-ägarna som sitter på alla mandat för att göra det enklare och billigare för att kunna elektrifiera mer. Bli mer miljövänliga och medvetna.
Åter igen, nej. Det är inte så det fungerar.
Nätbolagen får debitera enligt intäktsramen (som tycks sättas för högt, men det är ett annat problem). Effektavgiften är en del inom intäktsramen. Intäktsramen kommer att stiga om nätet behöver byggas ut. Men med effektavgiften minkar sannolikt det behovet lite. Effektavgiften är inte en tillkommande kostnad, den medför en omfördelning av nätkostnaden.
Nätbolagen får debitera enligt intäktsramen (som tycks sättas för högt, men det är ett annat problem). Effektavgiften är en del inom intäktsramen. Intäktsramen kommer att stiga om nätet behöver byggas ut. Men med effektavgiften minkar sannolikt det behovet lite. Effektavgiften är inte en tillkommande kostnad, den medför en omfördelning av nätkostnaden.
På vilket sätt är den extra? Det är en omfördelning av de kostnader som redan läggs på kundkollektivet. För just dig blir den högre, för andra blir den lägre.G Ganescha skrev:Alltså en extra avgift. Har aldrig sagt att mina förutsättningar gäller alla. Men är tämligen säker på att majoriteten villaägare med små barn, yngre tonåren kommer få dyrare elräkning för att man kan inte jämna ut elförbrukningen hela tiden.
Alla bolag måste väl implementera den till 2027? Vårat kommer göra det 2026. Får väl ”njuta” till så sker.
Det är precis samma storlek på intäkten till nätägaren som idag.
Varför kan inte villaägare med barn jämna ut elförbrukningen?
Som att det är någon självklarhet att tonåringar inte kan lära sig saker.
Eller att villaägare inte kan se till att laddningen av elbilen inte sker med fullt blås kl 17 när man också ska laga mat.
När vi dessutom inte ens vet hur införandet kommer att se ut (alltså vilka villkor som kommer att gälla) hos många (majoriteten?) av elnätsbolagen är det ju svårt att sia om att det är säkert att det kommer bli si eller så.
Edit: förtydligande av sista stycket.
Redigerat: